Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Beryllium
Artikelen: 0

Re: een kater

Eh ja, ik zei dus, 0.03 % ...

Als ik trouwens wat rondkijk op het net kom ik voor methanol een LD50 tegen van 5628 mg/kg bij ratten. Aangenomen dat dat bij de mens ook zo is, moet je dus best veel slechte wijn drinken voordat je gevaar loopt; compleet dronken zijn komt dan vast eerder :lol:
ps: ik weet niet hoe het bij jullie is maar als ik een kater heb dan staat mijn hoofd/maag absoluut niét naar bier
Dan staat mijn maag naar helemaal niks eigenlijk...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

HP DeskJet 2820e - All-in-One Printer - Geschikt voor Instant Ink - Cement

Bekijk product

Neonimus

Het zorgt volgens mij er gewoon voor dat je aan de alcohol went en dat je er dus minder last van hebt.

Gewoon gewenning dus volgens mij.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Dante_CF

of enzymen slikken om de alcohol te helpen afbreken.
;) dit is een wetenschappelijk forum dus:

Kun je dit onderbouwen of heb je nog een dilirium van gisteren? :lol:
Enzymen zijn eiwitten dus die zijn een beetje groot om gewoon op te nemen dus je zal ze niet opnemen door de darmwand. Daarbij komt ook dat eiwitten in de 12-vingerige darm gehydrolyseerd worden, dus daar gaat de werking van je enzym...

Het hangt er natuurlijk wel vanaf of je de alcohol in je maag nog wil afbreken. Dit zou in principe wel nog kunnen omdat de enzymen hier nog niet afgebroken worden. MAAR en hier wringt het schoentje opnieuw. De pH in de maag (pH = 2 dachtik) is veel te laag voor een enzym dat normaal op pH 7 (in het bloed?) werkt.

En nu mag je mijn theorie onderuitschieten Afbeelding
bteunissen

Beryllium schreef:Eh ja, ik zei dus, 0.03 % ...

Als ik trouwens wat rondkijk op het net kom ik voor methanol een LD50 tegen van 5628 mg/kg bij ratten. Aangenomen dat dat bij de mens ook zo is, moet je dus best veel slechte wijn drinken voordat je gevaar loopt; compleet dronken zijn komt dan vast eerder ;)
De LD50 is de dosis die voor 50% van de polulatie lethaal is. Dat wil echter niet zeggen dat voor deze dosis bereikt is geen andere effecten optreden; voor zover ik weet is blindheid de eerste. En voor een schadelijk effect op de ogen zal de "benodigde" dosis methanol vele malen lager liggen dan 5628 mg/kg....

Nu zal je daar vast en zeker geen problemen mee krijgen bij in de winkel gekochte wijn etc. Maar een `thuis-destilaatje vodka´ uit Rusland..... hmmm :lol:
jb31dec

of enzymen slikken om de alcohol te helpen afbreken.
enne: netjes onderbouwt Dante.

maar enzymen, tja... Afbeelding

dan kun je beter een alcoholvergiftiging krijgen...

ik weet niet precies wat de LD-50 waarde is van dehydrogenase, maarrrr ik denk niet al te hoog.

inderdaad:

bij slechte kwaliteit alcohol komen je ogen op sterk water te staan, letterlijk

methanol is niet voor niets geklassificeerd als giftig
xsd

het antwoord is simpel alcohol droogt je uit.

tussen je hersens zit een laagje vocht om klappen op te vangen.

je voelt em al aankomen hea

als dat laagje vocht weg is krijg je een kater, veel water drinken helpt dus tegen een kater.

klaar [!]
placebo

oke maar waarom gaat je kater over als je weer alcohol drinkt ..

mvg kevin
Gerard

maar nu heb ik ook gehoord dat weer alcohol drinken kan werk

Weer alcohol drinken om de kater te bestrijden is een smoes van alcoholisten naar mijn idee, er is geen onderbouwing voor

Je stelt nu zonder voorbehoud zoals in je starttopic dat je kater overgaat als je alcohol drinkt terwijl je niet reageerde op mijn stelling dat het een hoax is en ook in de andere reacties heb ik geen bevestiging kunnen vinden dat je stelling klopt. Beschikt je nu wel over echte informatie om je stelling zo duidelijk te poneren?
Jeffrey_Buter

Oxideert ethanol niet naar ethanal? Ik dacht dat dat juist de kater veroorzaakte.
Dit heb ik ook geleerd. Ethanol oxideert naar ethanal en dat zorgt voor de kater samen met allerlei andere verschijnselen :lol:

Maar voorkom gewoon een kater..het voelt gewoon niet fijn. Als je je dan toch wilt verdoven maar geen kater wilt hebben gebruik dan iets anders ;)
Dante_CF

Gerard

Ik heb gehoord dat er een studie zou zijn die bewezen heeft dat als je een kater hebt en opnieuw alcohol drinkt, je je weer voor even beter voelt.

Het in de hersenen achtergebleven acetaldehyde zou dan opnieuw oplossen of iets in die aard. En het katergevoel zou dan ook verdwijnen, maar slechts voor even want de ingenomen alcohol moet ook weer afgebroken worden.

Het is ook maar van horen zeggen...

ik zou zeggen testen maar :lol:
Gerard

Gerard

Ik heb gehoord dat er een studie zou zijn die bewezen heeft dat als je een kater hebt en opnieuw alcohol drinkt, je je weer voor even beter voelt.

Je hebt helemaal gelijk dat er van hebt gehoord maar dat is typisch voor een HOAX iedereen heeft er van gehoord maar niemand kan de bron noemen.

Het stuk over alcetaldehyde berust voor zover op waarheid dat is aangetoond japanners die een enzym missen om acetaldehyde om te zetten in azijnzuur een enorme kater over houden aan alcoholgebruik.

De preciese oorzaak van een kater is nog steeds niet opgehelderd voor zover ik de informatie heb gezien.

Alle naar mijn idee betrouwbare bronnen die ik heb gevonden ontkennen het verhaal.

Hieronder bijvoorbeeld een stukje met Wilhelm Flitsch," 80, Emeritus des Organisch-Chemischen Instituts der Universität Münster, erforscht, wie ein Kater entsteht" in de sueddeutsch zeitung

http://www.sueddeutsche.de/muenchen/artikel/675/39636/
Fuzzwood

Schijnbaar heb ik dat enzym dan, zelf heb ik nooit echt last van een kater :lol:
jb31dec

ethanal?

ik geloof niet dat dit stabiel genoeg is om te blijven bestaan.

ik denk dat het lijkt alsof je je beter voelt, maar dat in werkelijkheid (biochemisch) niet zo is.

in principe gaat je hoofdpijn niet zomaar over, tenzij je water drinkt. Maar alcohol kan ook verdovend werken.

Verder ben je nog net zo uitgedroogt en 'ontzout' :lol: als je die morgen al was voor het eerste pilsje, maar krijg je het gevoel van alcohol (dronkenschap) in bepaalde mate terug, waardoor je gaarheid overgaat in een lichtere dronkenschap.
placebo

wat jb31dec nu zegt is iets waar ik zelf ook aan zat te denken. je was de vorige avond dronken en drinkt dan weer alcohol waardoor je weer licht dronken word en er dus weinig van merkt.. ik denk dat je dus hierna weer een wat zwaardere kater krijgt .. maar waarom kan ik niet onderbouwen dat is gewoon iets wat ik denk.

mvg kevin.

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

Fuzzwood

Nou volgens mij verdoof je jezelf alleen maar weer. Als je de kater als een ontwenningsverschijnsel ziet, werkt het idee van Placebo op dezelfde manier als wanneer je een heroine verslaafde zijn/haar heroine onthoudt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!