Hm. Ijzer klinkt minder giftig dan zink. Misschien is het dat niet.Het hangt er van af waar het ijzer roest, maar als het ook in het water terecht komt, zal het niet veel uitmaken of je veel ijzer-ionen of zink-ionen binnenkrijgt![]()
Moderator: Marko
Hm. Ijzer klinkt minder giftig dan zink. Misschien is het dat niet.Het hangt er van af waar het ijzer roest, maar als het ook in het water terecht komt, zal het niet veel uitmaken of je veel ijzer-ionen of zink-ionen binnenkrijgt![]()
Voor het gebruik van zink als opofferingsmetaal hoef je dit niet aan de binnenkant van de buis te bevestigen. Wanneer een blok zink aan de buitenkant bovenaan de buis wordt vastgemaakt dan zal de hele ijzeren buis niet roesten (ook niet onderaan) voordat het zinkblok verdwenen is. Op die manier werkt het gebruik van zink als opofferingsmetaal bij zeeschepen ook.Zink in het water kan dan idd weleens een probleem zijn. Weet zo niet wat de hoeveelheid zink-ionen is dat je dagelijks mag binnenkrijgen.
Goeie vraag!Hm. Ijzer klinkt minder giftig dan zink. Misschien is het dat niet.The Herminator schreef: Het hangt er van af waar het ijzer roest, maar als het ook in het water terecht komt, zal het niet veel uitmaken of je veel ijzer-ionen of zink-ionen binnenkrijgt![]()
Nu roest de buitenste buis van buitenuit snel weg en moeten ze om de paar maanden een nieuwe installeren. Dit is wel erg kort en ook wel erg duur.
Vraagsteller heeft het over een ijzeren buis... en da's wat anders dan een stalen buis!Even een ander punt, is er bekend waarom het roesten zo snel gaat, normaal gaat een stalen buis toch op zn minst een aantal jaren mee.
Wikipedia zegt dat zink niet giftig is, maar de ionen wel. En ik denk dat dit NIH verhaal over de ionen gaat! Waarom denk je dat het over het metaal gaat?The Herminator schreef: Na enig zoeken vond ik deze site van de NIH, en voor zowel ijzer als zink worden dezelfde "Tolerable Upper Intake Levels" van 40 mg/dag (voor een volwassene) gegeven.... het gaat zo te zien wel over elementair metaal, dus de toxiciteit van de desbetreffende ionen kan hiervan afwijken, al verwacht ik niet dat het (gezien het onderstaande) veel zal uitmaken....