Puzzel Puzzels
Fuzzwood
Artikelen: 0

Re: Blunders en ongelukjes

Gokje ;) , wat me wel al eens gelukt is is achtervolgens (dat was op de HAVO waar ze nog nooit van een pipetteerballon hadden gehoord) verdund zoutzuur en natronloog binnen te krijgen :lol:

ads

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

bol cadeaukaart- 75 euro - Voor jou

Bekijk product

placebo

@ gerard

dit was de site die ik had geraadpleegd:

http://www.vob-ond.be/etiket/veiligheid.pdf
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gerard

cresolrood Xn 33 24/25 8-12 br. gl. schr. = basic red 9 = basisch fuchsine *

CAS Number: 569-61-9 basic red 9

CAS Number: 1733-12-6 cresolrood

Ik heb even verder rondgekeken ez heb ook MSDS's gevonden waarin cresolrood als irriterend voor ogen, huid en bij inname wordt beschreven.

en voor basic red 9 http://ntp.niehs.nih.gov/ntp/roc/eleventh/...es/s046ciba.pdf

misschien dat hierop de waarschuwing is gebaseerd.

Op directere informatie van overheidssites ed waarin wordt verwezen naar testen heb ik vrijwel geen aanwijzingen kunnen vinden over het al dan niet schadelijk zijn van cresolrood. Deze stof wordt waarschijnlijk niet direct tot de schadelijke stoffen gerekend die getest moet worden om normen vast te leggen voor blootstelling ed.

Ik weet wel dat veel mensen het zekere voor het onzekere nemen met kleurstoffen en ze uit voorzorg als schadelijk klasseren.
Doctor T

Bij het onderstaande was ik helaas niet aanwezig, het had me wel ontzettend lollig geleken:

Op de HAVO ging iets mis, en per ongeluk werd er lachgas gevormd, dat door het lokaal stroomde ;) Dat vonden vooral de aanwezigen erg grappig, vind het jammer dat ik er niet bij was.
dekeijzer

Het ging laatst bij ons fout met een voorbeeld practicum...

Koperkrullen met salpeterzuur (volgens mij)

In iets te grote getale gemengd, en de koperkrullen waren wel erg dun dit keer...

Oftewel een heel bruin lokaal.. Leraar zei dat het zo weg zou trekken.. :)

Het heeft uiteindelijk nog een halve les naar chloor geroken ;)
Jeffrey_Buter

deKeijzer schreef: Het ging laatst bij ons fout met een voorbeeld practicum...

Koperkrullen met salpeterzuur (volgens mij)

In iets te grote getale gemengd, en de koperkrullen waren wel erg dun dit keer...

Oftewel een heel bruin lokaal.. Leraar zei dat het zo weg zou trekken.. :)

Het heeft uiteindelijk nog een halve les naar chloor geroken ;)
Chloor?...

En het trekt wel weg?...Volgens mij zijn de gevormde NOx gassen niet bepaald gezond..
placebo

mijn leraar heeft dit toevallig nog uitgelegd dat er bij koper + salpeterzuur NOx gassen ontstonden. en trouwens waar wou je de chloor vandaan halen ..

mvg kevin
Pelson

Misschien was het met HCl, en dan zo'n immens hevige reactie dat er door de supergrote megazotte hitte de vrijgekomen waterstof megaspontaan keihard begint te fikken waardoor de koperchloride ontbind enal en dan nog Cl2 ontsnapt en al! en dan al die mannen dood zoals in de 1ste WereldOorlog enal,en dan zo alles int geel enzo!

HAHAHAHAHA

(of dan toch maar niet)
TBD

Net gebeurd, in het labo. We moesten ph-meter in gedestilleerd water zetten om het een beetje tot rust te zetten. Wat doet een slimmerik: zet ph-meter met beschermpotje en alles erin ;)

En daarna ook nog eens proberen te meten zonder de ph-meter in de vloeistof te zetten :)
dekeijzer

De lucht die vrijkwam rook naar chloor, het was geen chloor.. de NOx heeft een lichte chloorlucht had de lerares uitgelegt...
woelen

Vind je? NOx ruikt toch echt anders. Het doet mij meer denken aan de geur van vrachtauto's, bussen e.d., die op zich wel goed diesel verbranden zonder roet, maar toch altijd zo'n typische lucht bij zich hebben (niet prettig, zeker bij warm zomerweer erg onaangenaam). NOx ruikt (althans voor mij) ook zo.
Doctor T

Een klasgenoot van me moest een stof voor PCR (weet niet meer welke) steriliseren. Alles gaat goed, maar die fles is gloeiend heet, en ze hebben het meteen nodig. Dus ze houdt het onder de koude kraan. Ik zeg nog, niet doen, maar niemand luisterd naar mij ;) . Even later zat er een barst in de fles. :)
wgriffioen

Wij moesten vorig jaar een keer waterstof maken door marmer in een zoutzuuroplossing te doen. Dat waterstof moest je opvangen in een reageerbuis. Een paar hadden het practicumvoorschrift niet goed gelezen en vingen het waterstof in een erlenmeyer. Iets te veel waterstof dus. Het gezicht van de TOA was vooral erg grappig.
Vince73

Een medestudent aan de VU vroeg zich af wat er in de erlenmeyer zat, hij nam een diepe snuif. Mompelde toen 'ammoniak' en viel toen flauw.... Afbeelding
Die is wel heeeeeel grappig haha!

werkte zelfs laatst met een I3- oplossing en liet bij het schoonmaken nog wat achter in de maatkolf die ik toen omspoelde met aceton... er sloeg best wel heel veel I2 neer dat natuurlijk met mooie paarse dampen spontaan begon te sublimeren... hele zuurkast met afvalvaten zag paars ;)

ads

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Fuzzwood

Altijd leuk die dingen, of dat een medestudent tegen je aanstoot terwijl je net een fles kleurstof hebt gemaakt die op dat moment uit je klauwen flikkert en de hele vloer dus oranje is...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!