Puzzel Puzzels
rwwh
Artikelen: 0

Re: thermiet

Het is inderdaad beter dat je deze dingen hier vraagt dan dat je ze zelf even probeert. Maar denk er ook aan dat het topic over twee jaar nog door anderen gelezen wordt die het via google vinden!

ads

Steun Sciencetalk Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Logitech R400 - Draadloze Presenter - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 16 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

The Herminator

Goed moment om de discussie uit het begin van deze topic te "heropenen" ;)

Ik had eerlijk gezegd al eerder een slotje verwacht. Thermiet is weliswaar geen explosief, maar extreem heftig brandend, NIET TE BLUSSEN spul (met ziekenhuis-rijpe gevolgen voor hen die dat wel proberen!)... gezien de snelheid waarmee er vaak slotjes gaan op vragen over KNO3, H2S, kalium-rookbommen e.d. had ik verwacht dat een vraag over thermiet (je weet wel, van de bekende "thermiet-bommen"!) ook wel "over de grens" zou zijn.... vraag aan de mods is dus: waarom niet? :P

Toevoeging:

Mooi "vers" discussievoorbeeld: deze topic gaat op slot, deze topic niet.... ik zie geen wezenlijk verschil tussen de twee! Weer de vraag: wrom? :)

Toevoeging 2: het blijkt inderdaad dezelfde vraag van dezelfde persoon (met een "nieuwe identiteit") te zijn!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bteunissen

Om nog even toe te voegen: Afgelopen weekend keek ik een (oude) aflevering van 'Brainiacs'. Daarin werd een vraag behandeld: "Kun je een thermietreactie blussen met vloeibare stikstof". Nee dus....

Wat werd er gedaan: Een bloempot waarin de thermietreactie plaats vond werd boven een 2-liter maatcilinder met vloeibare stikstof gezet. De reactie werd op gang gezet, door de hitte brak de bodem van de bloempot en de gloeiend hete thermiet stroomde in de cilinder met vloeibare stikstof. Hooguit 3 seconden later was alle stikstof inclusief maatcilinder volledig verdwenen.....

Kortom -196oC weegt niet op tegen 2500oC....
Fuzzwood

Ok volgende vraag uit een compleet andere hoek: is het bij die temperatuur mogelijk dat bijvoorbeeld de aanwezige lucht zo heet wordt dat er een plasma ontstaat?
*chemaster*

Ik denk dat daarvoor de temperatuur nog iets te laag is. Volgens mij ontstaat plasma pas bij een graadje of 4000-5000, maar zeker weet ik het niet.

Aan de andere kant: Kennislink. Als een glasplaat die hitte kan weerstaan, moet je lijkt mij toch een aardig hittebestendig plaatje hebben ;) .
rwwh

Aan de andere kant: Kennislink. Als een glasplaat die hitte kan weerstaan, moet je lijkt mij toch een aardig hittebestendig plaatje hebben ;) .
Waar lees jij dan dat die glasplaat zo heet wordt? Het gaat alleen om een zeer kleine hoeveelheid geïoniseerde lucht.
*chemaster*

Euuh hier? ;)
De Japanse projector maakt met een onzichtbare laser kleine wolkjes plasma in de lucht. De temperatuur vliegt tijdens het schot omhoog, elektronen laten los van de luchtmoleculen en het wolkje licht wit op. Door de hitte zet de lucht in het beeldpunt ook uit, wat een klein donderklapje veroorzaakt. Die ruis zal moeilijk zijn weg te poetsen.
Dat schot schieten ze toch door het glas heen of begrijp ik dat nu verkeerd :P ? Ik dacht altijd dat glas kapot sprong als het op 1 plek ineens heet werd.
De apparatuur zit verborgen achter de glasplaat; in het beeldgebied is alleen lucht nodig om de afbeelding op te tekenen.

Maar sorry dat ik van het onderwerp afwijk. Het gaat over thermiet.
mr.stijntje

De Laser gaat gewoon door de glasplaat heen, pas op het brandpunt van de laser (hij gaat door een lens heen) worden de wolkjes plasma gevormd.

Zeg is dat zo goed?

Ik heb trouwens wel wat ervaring met Thermieten, o.a. met Fe2O3, CuO, MnO2, en TiO2.

Antimoon- en Chroomoxide schijnen ook te werken, Tin(IV)oxide heb ik geprobeert, maar die werkte niet.

Zal ik nog proberen te ontsteken met een andere thermiet (IJzeroxide of zo)

Telkens gebruikte ik niet meer dan 3 gram en legde het op een grote tegel in de tuin. Sterretje erin leggen, aansteken, en je hebt voldoende tijd om weg te lopen.

CuO is trouwens errug mooi, het geeft veel vonken, is ontzettend snel, en lanceert een hele lading koper'poeder' de lucht in.
Raspoetin

Dan mag je de milieudienst wel bellen om de grote hoeveelheid (zware) metalen te saneren in je achtertuin 8-)
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
mr.stijntje

Dat zal best meevallen, bij die ene CuO thermiet van 3 gram zal (uitgerekend) ongeveer 1.5 gram koper zijn vrijgekomen, de andere thermieten kwamen niet van de tegel af.
Marjanne

Zal inderdaad wel meevallen.

De normen van het Ministerie van VROM sluiten metallische metalen (is dit een pleonasme?) uit.
Raspoetin

Marjanne schreef: Zal inderdaad wel meevallen.

De normen van het Ministerie van VROM sluiten metallische metalen (is dit een pleonasme?) uit.
"Metalen in zuivere vorm" klinkt misschien wat beter? Maar wel raar dat ze het uitsluiten. Weer wat geleerd!
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
The Herminator

Marjanne schreef:Zal inderdaad wel meevallen.

Lijkt me een pleonasme ja :)

Je hebt natuurlkijk tegenwoordig wel "metallische" polymeren e.d., maar een metaal lijkt me van nature behoorlijk "metallisch" :D
"Metalen in zuivere vorm" klinkt misschien wat beter?
"Metalen in hun moleculaire vorm"?

Het hangt er toch van af wat die ambtenaren in gedachten hebben, en dat willen we waarschijnlijk niet eens weten! 8-)
Marjanne

Metalen in hun elementaire vorm...

Maar goed, ik doelde dus op metallisch koper, lood, ijzer, enz. 8-)

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

woelen

Toch vreemd hoor dat metalen niet een probleem zijn en hun zouten wel. Vooral voor de wat onedeler metalen, maar ook voor een metaal als koper, zeker als het fijn verdeeld is, vind ik dat toch wel een probleem. Nu zou ik me niet direct druk maken om 1.5 gram koper, verdeeld over mijn tuin, maar het principe vind ik toch niet goed. Dus, als ik een kilo koper ergens rond strooi, geen probleem, als ik een kilo of 4 aan koper sulfaat (bevat ongeveer even veel koper als 1 kilo metaal) rondstrooi, dan is het opeens wel een probleem 8-) ??? Inconsistent....

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!