Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
tes_CF
Artikelen: 0

dichtheid van suiker bepalen

[!] Heey allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnnen helpen ik moet voor scheikunde 2 manier verzinnen om de dichtheid van suiker te bepalen.

Ik hoop dat jullie me aan misschien 1 proefje of manier kunnen helpen

alsvast bedankt [!]

ads

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Zo

Re: dichtheid van suiker bepalen

sorry schat! geen flauw idee?

DrQuico: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

sherpa

Enkele methoden alvast:

- areometer of densimeter

- balans van Mohr-Westphal

- pyknometer

Ik denk als je hierop wat zoekt op het internet of in de bib dat je wel de methode/werkwijze kan vinden.

edit: pyknometer ipv stalagmometer (=oppervlaktespanning) ;)
tes_CF

sherpa schreef: Enkele methoden alvast:

- areometer of densimeter

- balans van Mohr-Westphal

- stalagmometer

Ik denk als je hierop wat zoekt op het internet of in de bib dat je wel de methode/werkwijze kan vinden.
danku
Jampie

Een pyknometer is toch alleen voor vloeistoffen?
Anja_CF

Een pyknometer is toch alleen voor vloeistoffen?
Je kunt ook een deel suiker oplossen in water.

Dan heb je een vloeistof.

Je bepaald eerst de dichtheid van water, vervolgens los je suiker op in water (bv 50/50), dan bepaal je met de dichtheid van de oplossing.

Je weet dan de dichtheid van de oplossing en van water, gemakkelijke rekensom naar de dichtheid van suiker lijkt me.
Jampie

Je kunt ook een deel suiker oplossen in water.

Hmmm.... lijkt mijn geen ideale oplossing (en oplossing niet in de zin van een vloeistof ;) )
jdeketel

Anja schreef:Je bepaald eerst de dichtheid van water, vervolgens los je suiker op in water (bv 50/50), dan bepaal je met de dichtheid van de oplossing.

Je weet dan de dichtheid van de oplossing en van water, gemakkelijke rekensom naar de dichtheid van suiker lijkt me.
Helaas werkt dit niet helemaal. Voor de beschreven methode is het nodig dat de 2 gemengde stoffen samen het zelfde volume hebben als de aparte bij elkaar opgeteld.

Als je suiker oplost in water zal het volume vloeistof niet precies toenemen met het volume van de suiker. Daardoor krijg je een afwijking in je dichtheid.

Trouwens Suiker kun je niet 50:50 oplossen in water. Hooguit 40:60.

Het makkelijkst lijkt mij (met beschikbare middelen) om de massa en het volume te bepalen en dan te delen. Massa is makkelijk te bepalen met een bovenweger. Volume kan met een maatcylinder met vloeistof waarin suiker niet oplost (hexaan, wasbenzine?. Vul de maatcylinder tot een bepaald volume en lees af. Voeg je afgewogen hoeveelheid suiker toe en lees opnieuw het volume af. Het verschil is je volume van je suiker.
joepiedepoepie

De wet van Archimedes.

Weeg het suikerklontje en daarna weeg je het verplaatste aantal gram kwik.

Volgens mij was het dan: gram suikerklontje*(verplaatst kwik/dichtheid kwik).
wire

Ik moet zelf ook dezelfde proef doen.

Kennen jullie misschien een paar methodes die goed op te zoeken zijn op internet?

De werkwijze wil ik wel zelf uitvogelen, alleen ik weet bij god niet hoe je 2 of meer methodes kan vinden voor zoiets simpels.

Ik heb veel gehad aan deze topic, alleen is het zo'n simpele proef dat mijn leraar wilt dat ik wat meer ervoor doe(meerdere soorten suikers bijv.)maar ik dacht zelf meer aan meerdere methodes toepassen.

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 50 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gerard

Pure suiker bestaat vrijwel voor 100% uit sacharose.

Zie link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Sacharose

Ik kan me voorstellen dat onderzoekt hoe het gesteld is met de effectieve dichtheid van de diverse soorten suiket zoals kristalsuiker, basterdsuiker, tafelsuiker, poedersuiker, suikerklontjes enz.

Je neemt een hoeveelheid suiker, klopt dit gedurende 1 à 2 minuten op tafel om te zorgen dat het goed gepakt is en meet het volume en weeg het. Dan kun je de relatieve dichtheid tov de echte dichtheidt (1,587 g/cm³) berekenen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!