supervalentino schreef: ↑do 30 jun 2005, 17:50
Even wetenschappelijk gezien, we zitten per slot van rekening op een wetenschapsforum, niet waar...
Uit recent hersenonderzoek blijkt een opmerkelijk verschil tussen criminelen en niet-criminelen. Conclusie: ze hadden opvallende schade aan de prefrontale cortex (een onderdeel van de hersenen), die cruciaal wordt geacht voor rationeel gedrag.
De veronderstelling dat deze personen in staat zijn uit een eerste straf of aanmaaning te leren, wordt keer op keer verworpen.
Natuurlijk, hersenonderzoek is een zeer jonge wetenschap; we zullen echter langzaam moeten wennen aan het idee dat wensen en de behoefte aan bevredeging geen 'psychische' aandoening is, maar een lichamelijke handicap.
Niet met deze stelling eens. Ja, er zullen best verschillen zijn in de hersenen tussen criminelen en niet-criminelen, maar de sociale factor kan niet zomaar opzij worden gezet ten gunste van een louter biologische visie.
Ten eerste, wat als crimineel wordt beschouwd verandert met de tijd. Vroeger gingen mensen als 'uitje' naar het amfitheater om te genieten van mensen die aan stukken werden gereten, waaronder vrouwen en kinderen. Tot aan de jaren tachtig werd kindermisbruik in westerse landen vaak onder het tapijt gemoffeld, zo van: laten we er niet over praten dat 'oom Frans' met z'n klauwen aan die of die heeft gezeten.
Om maar voorbeelden te geven.
Daarnaast: ik geloof sowieso niet dat er een groot verschil is tussen criminelen en de 'normale burger', en zelfs niet tussen psychopaten en 'normale burgers'. Normale burgers bevinden zich blijkbaar in de politiek en regeringen, of ze worden geacht normaal te zijn, maar zijn in staat tot het verrichten van grote bloedbaden, zoals we dagelijks zien, vanuit zowel westerse landen als andere landen. Maar niemand gebruikt de term psychopaten als het om de misdaden van het eigen land en de vertegenwoordigers gaat. Omdat de framing anders is.
De sociale factor en het systeem waarin men zit, en de omgeving, zijn relevanter. Als de omgeving zegt: het is niet erg dat die of die vermoordt of gemarteld wordt, dan wordt dat ook plots niet meer als erg beschouwd.
Een tijd terug zag ik op Nieuwsuur dat er in Israël (om maar een voorbeeld te noemen) verrekijkers waren geplaatst zodat gezinnen, als bij een soort dagje uit, de puinhopen van Gaza in real life konden aanschouwen.
Als je dat soort dingen ziet kun je niet meer het klassieke (valse) onderscheid maken tussen 'slechte' mensen en 'goede' mensen.
Ik geloof niet in dat onderscheid. Vind ik een typische Hollywood-visie. Het is slechts gecreëerd om de samenleving een goed gevoel te geven over zichzelf, maar het correspondeert niet met de realiteit.
Als de omstandigheden daar zijn, dan komt het roofdier in de mens naar boven. Ethiek is slechts een fopspeen voor de massa.
En natuurlijk, het onderwerp in deze topic is een gevoelig onderwerp. Maar gevoelige onderwerpen zijn goede voer voor discussie.