Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Anonymous
Artikelen: 0

Re: (Middeleeuwen) De Kruisridders

Gastie schreef:
Anonymous schreef:
Dat Plantard een oplichter is, daar ben ik het volledig met je eens. Dat hij de Priorij van Sion heeft "uitgevonden", niet.

Wie dan wel? Godfried van Bouillon?
Je zegt het.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Brepols bureau agenda 2026 - LIMA - Bureau agenda - 1 week op 2 pagina's - Weekoverzicht - Zwart - 17.1 x 22 cm

Bekijk product

Anonymous

Peter Opdebeeck schreef:
Gastie schreef:
Anonymous schreef:
Dat Plantard een oplichter is, daar ben ik het volledig met je eens. Dat hij de Priorij van Sion heeft "uitgevonden", niet.
Wie dan wel? Godfried van Bouillon?
Je zegt het.
Helder antwoord. Ik zeg Julius Evola.

Google ze.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Anonymous

gastie schreef:Graag wil ik bovenstaande topic van Peter Opdebeeck aangrijpen om iedereen te laten zien hoe uitzinnig de uitkomsten kunnen zijn van slecht feitenonderzoek en veronachtzaming van primaire bronnen.

Peter Opdebeeck citeert een pagina van de site seti2. Die site bevat zotteklap. Dat mag. Echter, Opdebeeck lijkt het serieus te nemen want hij maakt in tientallen gastenboeken reclame voor seti2 en "Einsteins' dagboek". Misschien is Peter wel Marcel, de webmaster van seti2.

Enig zoekwerk (google) brengt je naar de bron van het knip- en plakwerk van seti2. Het zg. dagboek van Einstein is in bezit van een Vlaming die daar passages uit vertaalt en weergeeft op zijn eigen site. Einstein begint zijn dagboek rond zijn geboorte, en beschrijft als 0-jarige monter de wereld om hem heen. Het is dus een grap, dat dagboek.

Geschiedenis is het mooiste en meest relevante vak denkbaar. Idioten als Marcel en Peter brengen ruis voort, verstoren deugdelijk onderzoekwerk en hebben geen idee waar zij mee bezig zijn. Laat het een les zijn voor ons allemaal hoe de waarheid in het gedrang komt wanneer eenvoudige grondregels als bronnen checken verlaten worden.

Tot slot: de priorij van sion-hoax is uit rechts-extremistische koker afkomstig, een gegeven dat onder meer blijkt uit het feit dat de priorij een verzinsel is van Pierre Plantard, een Franse anti-semiet, die in de jaren dertig een complot zag van joden en vrijmetselaars om de wereld te domineren. Op http://priory-of-sion.com is een vertaling van een brief te lezen die hij rbij het uitbreken van de tweede wereldoorlog onder het alias "Varan de Venestra" schreef aan generaal Pétain, waarin hij waarschuwt tegen dit komplot.

Deze komplotgedachte vindt mede haar oorsprong in de "Protocollen van de wijzen van Zion", een stuitend anti-semitisch geschrift. Het zijn uit de duim gezogen notulen van een Joods wereldcongres waarin het streven naar werelddominantie is vastgelegd, met gebruik van de vrijmetselaars.

Deze absurde aanname ging er onder meer bij de Nazi-top in als zoete koek, en gaf een schijn-rationele grondslag aan de holocaust. (Heden ten dage prijken "de protocollen" in het handvest van de Hamas-beweging)

Terug naar Plantard: de man werd in Frankrijk diverse malen ontmaskerd door onderzoeksjournalisten als een malloot en fantast. Exit Priorij van Sion.

Nochthans herleefde de mythe van de Priorij van Sion toen Engelse "onderzoekers" Leigh, Baigent en Lincoln Plantard interviewden en moedwillig zijn kletspraatjes voor waar aannamen. In hun bestseller "Heilig Bloed, Heilige Graal", dat rond de jaren 80 vorige eeuw verscheen nemen ze kritiekloos de fantasiën en vervalste documenten ("les documents secrets") voor waar aan en ze negeren het feit dat Plantard in Frankrijk in de literatuur ontmaskerd is en zijn ideeën door geen welkdenkend mens serieus worden genomen.

De drie auteurs presenteren in hun boek naast Plantard nog een bron die het bestaan van de "Priorij van Sion" aannemelijk moet maken. De cirkel is rond en het is werkelijk niet te geloven: het drietal voert "De Protocollen van de Wijzen van Zion" op als kenbron voor het bestaan van de Priorij.

Zo zien we de grenzeloze domheid van mensen als Peter Opdebeeck in het juiste licht. Het is een grof schandaal dat Albert Einstein met het abjecte waanbeeld van de Priorij van Sion in verband wordt gebracht. Ik denk zelfs dat het strafbaar is.

Dit korte exposé dient om met dikke rode viltstift het belang van bronnenonderzoek te onderstrepen. En Peter Opdebeeck/Marcel, jullie moeten je kapot schamen.
Ik ben de auteur van de site Seti2. Met enige verbazing heb ik de postings hier gelezen. Het is zeer makkelijk om te roepen dat iets niet klopt. Wat in mijn optiek de weg zou moeten zijn is aantonen dat iets niet klopt. De stijl en inhoud van het bovenstaande bericht herken ik overigens van iemand die wij van ons forum hebben moeten bannen. Dit wegens herhaaldelijke belediging en bedreigingen.

De site, Seti2 is al diverse keren inhoudelijk aangepast. Dit werd gedaan nadat op bepaalde punten feitelijke onjuistheden werden ontdekt. Wij staan open voor argumenten. Het hele mysterie bestaat bij wijze van spreken uit 1000 elementen. Als blijkt dat er 2 niet kloppen, is dan het hele mysterie onwaar. Als je die stelling aanhangt dan is de Bijbel dus ook fake !.

Wij onderzoeken maar varen niet blind op de gevestigde orde en geschiedenisboeken. De geschiedenis wordt namelijk geschreven door de overwinnaars. De verliezers hebben niet per definitie ongelijk !!
Butterfly

Beste auteur van seti2,

fijn om jouw reactie te lezen en ik ben het volledig met je eens!

Groetjes,

Butterfly
Het is wat het is want dat wat zal zijn, wanneer het zijn zal, zal zijn dat wat het is.
Anonymous

De vorige post was dus van mij. Ik heb me geregistreerd en zal vanaf nu posten onder BT.

Graag nodig ik iedereen uit op ons forum om van gedachten te wisselen over een aantal vreemde gebeurtenissen die rondom het mysterie van Rennes-le-Chateau dwarrelen.

Het lijkt een beetje op de eeuwige strijd tussen "wetenschap en religie" :shock:

Met argumenten komen we een heel eind.
BigTwinkie

Butterfly schreef:Beste auteur van seti2,

fijn om jouw reactie te lezen en ik ben het volledig met je eens!

Groetjes,

Butterfly

Dank je. Dit forum staat inmiddels bij mijn 'favorieten'en ik kom zeker vaker langs (eerst op vakantie !!)
Anonymous

Peter Opdebeeck is geen vriend meer van seti2, want daar zit Opus Dei achter.

]http://sion.mygb.nl/

We hebben de voorbije dagen weer een voorbeeld van de macht en invloed van het Opus Dei gezien. Plus een voorbeeld van hoe het Opus Dei informatie manipuleert. De pagina http://www.seti2.nl/fibonacci.htm is verdwenen omdat daar bewijzen te vinden zijn dat Einstein lid was van de Priorij van Sion. Dat is dus een bewijs dat de Priorij van Sion bestaat. En die waarheid wordt door het Opus Dei via grootscheepse campagnes afgedaan als de allergrootste onzin (even terzijde: als het de allergrootste onzin is, waarom doet het Opus Dei dan al die moeite om het te ontkennen?). Dus heeft het Opus Dei die pagina laten verdwijnen. Maar, en dit is typisch voor het Opus Dei: de pagina is wel vervangen door een pagina over de getallen van Fibonacci, die gelijk is aan de oorspronkelijke pagina, maar dan zonder elke verwijzing naar de Priorij van Sion of Einstein. Ook dat is het Opus Dei op zijn best: door de waarheid op een subtiele manier te manipuleren, bewijzen ze hun eigen waarheid.

En nog even terzijde: we weten meteen wat de bedoeling is van de website http://www.seti2.nl: op een schaamteloze wijze de bevolking desinformeren.

Peter Opdebeeck

.

PS: ik ben benieuwd hoelang het zal duren vooraleer het Opus Dei de webmaster van dit gastenboek op de vingers tikt, en deze reactie laat verdwijnen.
Anonymous

gast schreef:Peter Opdebeeck is geen vriend meer van seti2, want daar zit Opus Dei achter.  

]http://sion.mygb.nl/

We hebben de voorbije dagen weer een voorbeeld van de macht en invloed van het Opus Dei gezien. Plus een voorbeeld van hoe het Opus Dei informatie manipuleert. De pagina http://www.seti2.nl/fibonacci.htm is verdwenen omdat daar bewijzen te vinden zijn dat Einstein lid was van de Priorij van Sion. Dat is dus een bewijs dat de Priorij van Sion bestaat. En die waarheid wordt door het Opus Dei via grootscheepse campagnes afgedaan als de allergrootste onzin (even terzijde: als het de allergrootste onzin is, waarom doet het Opus Dei dan al die moeite om het te ontkennen?). Dus heeft het Opus Dei die pagina laten verdwijnen. Maar, en dit is typisch voor het Opus Dei: de pagina is wel vervangen door een pagina over de getallen van Fibonacci, die gelijk is aan de oorspronkelijke pagina, maar dan zonder elke verwijzing naar de Priorij van Sion of Einstein. Ook dat is het Opus Dei op zijn best: door de waarheid op een subtiele manier te manipuleren, bewijzen ze hun eigen waarheid.

En nog even terzijde: we weten meteen wat de bedoeling is van de website http://www.seti2.nl: op een schaamteloze wijze de bevolking desinformeren.

Peter Opdebeeck

.

PS: ik ben benieuwd hoelang het zal duren vooraleer het Opus Dei de webmaster van dit gastenboek op de vingers tikt, en deze reactie laat verdwijnen.
Ik heb dat inderdaad geschreven, maar ondertussen sta ik niet meer achter mijn uitspraak.
BigTwinkie

:shock: Peter, laat je niet opjutten ;)

Het valt mij wel een beetje tegen dat de leden van dit forum niet veel verder komen over www.seti2.nl dan:

onwaar

onjuist

desinformatie

fascistisch

rommel

niet serieus

Ik hoor graag een onderbouwing. Pas dan kunnen we inhoudelijk gaan discusseren.
Anonymous

BT schreef: ;) Peter, laat je niet opjutten   :shock:  

Het valt mij wel een beetje tegen dat de leden van dit forum niet veel verder komen over www.seti2.nl dan:

onwaar

onjuist

desinformatie

fascistisch

rommel

niet serieus

Open dan maar een thread onder http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...hp?showforum=15 bij de conspiracies en de graancirkels.
Anonymous

gastie schreef:
BT schreef: ;) Peter, laat je niet opjutten   :shock:  

onwaar

onjuist

desinformatie

fascistisch

rommel

niet serieus

Open dan maar een thread onder http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...hp?showforum=15 bij de conspiracies en de graancirkels.
Over desinformatie gesproken. De heer Jan Smulders vond de problematiek rond de getallen van Fibonacci en de Graal ook zeer aanlokkelijk want hij heeft zonder enige scrupules zijn karretje aan het succes van De Da Vinci Code gehangen, met zijn boek "De Graal en zijn valse hoeders". Hij beweert wel dat hij tien jaar aan zijn boek heeft gewerkt, maar dat zal dan vooral na het verschijnen van De Da Vinci Code zijn. Al heeft de heer Smulders wel krakkemikkige zinnen vol taalfouten en andere dt-fouten toegevoegd. Ere wie ere toekomt, en ik wil geen steen naar Dan Brown werpen omdat Smulders verkeerd heeft overgeschreven.

Het ontbreekt de heer Smulders aan de meest elementaire kennis van de meetkunde. Hij denkt dat het getal pi in de niet-Euclidische meetkunde een andere waarde heeft dan 3,14159265 …. Hij denkt dat de niet-Euclidische meetkunde gelijk is aan boldriehoeksmeetkunde. Hij weet niet dat de verhouding omtrek/diameter van een cirkel (wat in de Euclidische meetkunde gelijk is aan pi of 3,141592 …) in de niet-Euclidische meetkunde van plaats tot plaats anders is en dus op sommige plaatsen 3 kan zijn of 4 of 12,54545 of 3,1415 of 234,767 of om het even welk getal. Hij weet niet dat Einstein gebruik maakte van de niet-Euclidische meetkunde, want hij verklaart in een interview: “sinds Einstein weten we dat ook de niet-Euclidische meetkunde niet zaligmakend is”. Hij verwijst naar de NASA maar weet niet dat de NASA precies de voorspellingen van Einstein via de niet-Euclische meetkunde probeert te toetsen.

Verder verklaart hij dat hij de getallen van Fibonacci en de Gulden Snede in ananassen heeft ontdekt. Wie op internet zoekt, zal honderden websites vinden waar dit al allemaal beschreven staat. Mijnheer Smulders kan dus hoogstens iets “herontdekt” hebben. Maar ja, de heer Smulders heeft gedurende 3 jaar of 9 jaar ondergedoken geleefd (dit hangt af van het interview waarin hij dit verklaart; maar ja, wie liegt, heeft het moeilijk zijn leugens te onthouden) en hij zal dus geen toegang tot internet hebben gehad.
BigTwinkie

Hallo Peter,

Ik heb het boek niet gelezen omdat ik gewoonweg niet geloof dat alles door cijfers aan elkaar hangt.

Daarnaast heb ik op dit forum gehoord dat ik dom ben en mij dus maar niet waag aan moeilijke wiskundige brekeningen.

Ik wacht overigens van de forummers nog steeds op een inhoudelijke reactie op de site.

Jij in ieder geval bedankt.
Anonymous

Er werd mij gevraagd mijn standpunt te onderbouwen. Beste mensen, Ik WIL het allemaal heel graag geloven die da vinci code en het zou tof zijn als het waar was maar het is gewoon niet helemaal waar. "Le dossiers secret" zijn een hoax. Dat is zo hard bewezen in een documentaire die ik gezien heb. Ik heb verschillende bekende en objectieve historici gewoon horen zeggen dat die stamboom voor geen meter klopt en dat is ook gewoon zo. Opus dei (die sekte) die bestaat gewoon wel en er staat in de da vinci code ook heen hoop informatie die wel waar is maar de grote lijnen van het complot zijn dus gewoon onzin... Jammer! maar het is zo...

Kijk jullie kunnen het wel blijven geloven en het is voor mij 100 % onmogelijk om het te bewijzen op dit forum maar ik weet het zeker.

Je kunt nooit bewijzen dat iets niet bestaat!!!
Anonymous

Oja, by the way....

Het is echt niet voor de eerste keer dat iemand de wereld probeert wijs te maken dat ie van een (half) god afstamt hoor...

Willem de Veroveraar, de normandier die in 1066 de engelse kroon veroverde beweerde dat hij rechtstreeks afstamde van Achilles...

Kom op mensen, er staat ontzettend veel ware en zeer wezenlijke informatie in boeken als de da vinci code maar de kern van het complot ligt hem toch nog in die ene map uit het parijse archief en die map is gewoon FAKE!

En ik werk niet voor opus dei... (voordat ikzelf onderwerp ben van een complot :shock: )

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Anonymous

$tijn K. schreef:Oja, by the way....

Het is echt niet voor de eerste keer dat iemand de wereld probeert wijs te maken dat ie van een (half) god afstamt hoor...

Willem de Veroveraar, de normandier die in 1066 de engelse kroon veroverde beweerde dat hij rechtstreeks afstamde van Achilles...

Kom op mensen, er staat ontzettend veel ware en zeer wezenlijke informatie in boeken als de  da vinci code maar de kern van het complot ligt hem toch nog in die ene map uit het parijse archief en die map is gewoon FAKE!

En ik werk niet voor opus dei... (voordat ikzelf onderwerp ben van een complot   :shock: )
Beste Stijn, je doet al evenveel moeite als het Opus Dei om te bewijzen dat het niet waar is en zelfs dat het belachelijk is. Waarom er al die moeite instoppen als het toch zo belachelijk en onwaar is? Ik heb het Opus Dei nooit veel moeite zien doen om te ontkennen dat de maan van kaas is gemaakt. Maar als je hun website ziet, dan zijn de helft van hun artikels gewijd aan het ontkennen van wat in De Da Vinci Code staat. En dan vraag ik me af: waarom doen ze dit?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🏺Geschiedkunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!