Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
El Blanco
Artikelen: 0

Re: [Maatschappij] Klimaat voor amateur wetenschappers

Niet werkbaar dus.... zie je al die ambtenaren zich al bezighouden met al die honderdduizenden particulieren die een liter of 10 aan brandbare of anderszins gevaarlijke stoffen thuis hebben staan  ?
Ik bedoelde ook niet dat men voor elke stof/ hoeveelheid moet melden.

Men kan toch ergens de maatstaf nemen van wanneer het potentieel gevaarlijk wordt voor de omgeving

Men kan toch ergens een onderscheid maken van wanneer (hoeveelheid en soort stof) men moet melden. Ik denk niet dat het zo moeilijk is om deze lijst op te stellen. men kan zo bvb rekeing houden met de mac, zelfontbranding, de ontvlambaar- en explosiegrens.

En bovendien is het toch nooit niet slecht de brandweer op voorhand te verwittigen dat er een hobbylabo aanwezig is, zo kunnen die mannen zich ook op het ergste voorbereiden van wanneer er iets moets mislopen.

Dit op zich is nog altijd beter dan er onverwachts aan te worden blootgesteld.

dit is misschien al een van de vereisten om op een verantwoordelijke manier met een thuislabo bezig te zijn

Grts

EL Blanco

Ik kan me best voorstellen dat 10l benzine voor een grasmachine geen gevaar opleverd daarentegen stel dat dezelfde buurman tientalle jerrycannen v 10l staan heeft.

ads

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Sony PS5 DualSense Draadloze Controller - Midnight Black

Bekijk product

rwwh

Sommige mensen hebben voor medische toepassing een kleine zuurstofgasfles thuis (longproblemen). Deze flessen staan allemaal geregistreerd bij de brandweer.....
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Napoleon1981

Juist en daar gaat het dus mis, de brandweer weet niet wat ze binnen lopen bij jullie. Die nitromethaan die is hetzelfde te behandelen als een fles benzine, maar 100 verschillende chemicalieen dat is een totaal ander verhaal. Dit versta ik trouwens onder een thuis lab, ik heb het niet over chemie dozen etc. Dat is iets totaal anders als een laboratorium. Met een paar spijkers in huis ben je ook nog geen timmerman. Op kleineschaal is niks mis mee, maar bij jullie gaat het over thuis laboratoria!

Meld het voor de gein eens en kijk eens wat de reactie is van de (meestal) vrijwillegers die bij jullie naar binnen zullen moeten als er wat aan de hand is, daar ben ik benieuwd naar. Als hun dit goedkeuren, dan heb je al 1 heel groot bezwaar bij mij weg genomen.
woelen

En bovendien is het toch nooit niet slecht de brandweer op voorhand te verwittigen dat er een hobbylabo aanwezig is, zo kunnen die mannen zich ook op het ergste voorbereiden van wanneer er iets moets mislopen.
Het zou geweldig zijn als dit zou kunnen! Ik zou heel graag mijn labje willen melden, maar het probleem is juist dat het huidige sociale klimaat dit niet toelaat. Voor mij is het dus zo, dat ik er wel open over ben naar familie en kennissen en ook wel op Internet en dat ik mijn best doe om geen aanleiding tot klachten te geven, maar een officiele melding zit er (helaas) niet in.

Eigenlijk is het een heel kromme situatie. Je kunt als particulier allerlei materialen kopen (gewoon legaal), maar vervolgens melden bij een officiele instantie dat je het in huis hebt is vragen om problemen. Het volgende scenario lijkt me heel reeel:

Ik bied een lijstje aan met chems bij de brandweer. Daar gaan alle alarmbellen af, want het klinkt bijzonder eng. Zij halen er een groep experts bij, die wel even komen kijken bij mij. Een dag of wat later komt er zo'n clubje mannen in maanpak onder politiebegeleiding bij mij aan de deur om even rond te neuzen. Met een beetje geluk gaan ze weer weg zonder iets mee te nemen of een aanklacht in te dienen, maar ondertussen is "woelen" wel het crimineeltje van de buurt en word ik met achterdocht bekeken.

Zoals je ziet, allemaal praktische overwegingen. Ik denk dat het huidige sociale klimaat het alleen maar onveiliger maakt, omdat er honderden mensen zijn (gezien het aantal actieve members van sites als chemixtry, scimad, SFN e.d.) die niet officieel iets durven te melden, terwijl die mensen echt geen kwaad in de zin hebben en gewoon onbezorgd hun hobby willen uitoefenen. Ik zou direct de boel melden als er niet zo paranoide gedaan zou worden over hobby-chemie, want eigenlijk vind ik dat ik niets te verbergen heb.
El Blanco

Het zou geweldig zijn als dit zou kunnen! Ik zou heel graag mijn labje willen melden, maar het probleem is juist dat het huidige sociale klimaat dit niet toelaat. Voor mij is het dus zo, dat ik er wel open over ben naar familie en kennissen en ook wel op Internet en dat ik mijn best doe om geen aanleiding tot klachten te geven, maar een officiele melding zit er (helaas) niet in.
Ik kan je langs ene kant wel begrijpen maar langs de andere kant. wanneer iedereen zo denkt zullen de thuislabo's nooit uit het negatieve daglicht verdwijnen.

Wanneer niemand het initiatief durft te nemen zal de situatie nooit veranderen.

Heb je er niet aan gedacht om ergens bvb de media in te schakelen en aan te tonen dat een thuislabo een hobby is zoals een ander. Ik weet dat er in Belgie dergelijke tv programma's bestaan over mensen met een niet alledaags beroep/ hobby.
maar ondertussen is "woelen" wel het crimineeltje van de buurt en word ik met achterdocht bekeken.
dan ben je misschien wel de chemicus uit de buurt 8-[ :)

Grts

EL Blanco
woelen

Dit verhaal krijgt ondertussen toch wel een (leuk) staartje...

Ik zal komende zaterdag 22 juli meewerken aan een interview van de Wereldomroep. Zij maken een programma over amateurwetenschappers en ze interviewen 4 (of 5) personen. Ik ben één van die personen en zal iets vertellen over hobbychemie. Op deze manier hoop ik duidelijk te kunnen maken wat me daarin echt interesseert, waarom ik dit doe, maar ook wat de veiligheidsissues e.d. zijn. Geen sensatie verhaal over KNAL BOEM ROOK, maar een serieus verhaal over amateurwetenschap. Daarom heb ik ook mijn 100% medewerking aan dit verhaal toegezegd. Op die manier wordt de amateurwetenschap (en dus ook de amateur chemie via mijn bijdrage) voor een wat breder publiek op een redelijke niet-sensatie-beluste manier naar voren gebracht.

Vorig jaar was er een verhaal in Nieuwe Revu over een amateurchemicus, maar dat verhaal was dus echt rotzooi. Dat ging over een vent van 25 jaar, die pijpbommen maakte, gaten in kades blies en op allerlei manieren die bommen tot ontploffing bracht 8-[ . Ik heb me toen echt boos gemaakt over zo'n k3wl-verhaal. Dat bevestigt alleen maar het vooroordeel over amateurchemie. Van dit verhaal van de Wereldomroep verwacht ik echter een geheel andere invalshoek :oops: .

Meer info volgt t.z.t. ...
Fuzzwood

Kun je ons ook verklappen op welke zender dit zal komen?
rwwh

Kun je ons ook verklappen op welke zender dit zal komen?
De "wereldomroep"? http://www.wereldomroep.nl/

Wilco, wees voorzichtig. Ik heb ooit een verhaal gelezen van een fysicus die door de radio werd uitgenodigd voor een programma over fysische humor. Uiteindelijk ging het dat programma erom om te laten zien dat fysici niet wijs zijn..... Maar inderdaad, de wereldomroep is wat betrouwbaarder.
woelen

Ik heb al met al best een positieve indruk gekregen. Ik heb al contact gehad met een journaliste (Katinka Baehr) van de Wereldomroep, die dit interview gaat doen. Ik heb ook wat op Internet gezocht en best wel een aantal leuke en interessante zaken gevonden, waar zij een bijdrage aan heeft geleverd.

Om een idee te geven van werk van haar hand:

http://www.omroep.nl/nps/radio/bijlage/2002/grensmens.html

Dit is zeker andere koek dan die rotzooi van de Nieuwe Revu, dus voor een dergelijke insteek ben ik niet zo bang.

Als ik meer informatie heb over tijdstip van uitzenden en radiofrequentie, dan vernemen jullie het wel hier.
The Herminator

De Wereldomroep is een 100% serieuze instelling, dus ik zou me inderdaad geen zorgen maken.....
stoker

weet je al wanneer het wordt uitgezonden?

en kan die post genomen worden in Belgie?

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Nereb - SD Kaartlezer – USB 3.0 & USB-C Cardreader – Geschikt voor SD/TF Geheugenkaarten – Inclusief Converter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. 8-Pin Converter - Geheugenkaartlezer Micro SD

Bekijk product

rwwh

en kan die post genomen worden in Belgie?
Misschien zelfs beter dan in Nederland. De Wereldomroep zendt uit op de korte golf, en op bijna alle continenten.

edit: zie ook, maar nu nog niet: http://www.wereldomroep.nl/radioafdeling/u...t_overzicht2006

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!