Op Yahoo! is er een goede Rapid Q usergroup, veel voorbeeld files en een forum. Ik heb in de loop der tijd verschillende serieuze en minder serieuze toepassingen in Rapid Q gemaakt, onder de serieuze een aantal om testgegevens te verwerken (statistische controles, visualisaties enzovoorts).
Aangezien de gemiddelde gebruiker van een Microsoft product maar een fractie van de mogelijkheden gebruikt (zo zal niemand met verstand ooit de UITVULLEN tekstopmaak in Word gebruiken) zijn de (weinige) beperkingen die Rapid Q ten opzichte van VB heeft echt geen probleem; je mist niks! (Ik heb tot nu toe in ieder geval niets NIET in Rapid Q kunnen bereiken dat met VB wel kan).
In de plant waar ik werk is er een klein lab (een paar mensen in dagdienst, 1 persoon altijd aanwezig in ploegendienst) dat een beperkt aantal testen (standaard, andere testen worden infrequenter gedaan) uitvoert op niet al te veel verschillende producten met per product in principe één standaard per eigenschap (sommige klantspecificaties wijken wat af, omdat testresultaten samenhangen wordt soms de van ene eigenschap wat afgeweken ten behoeve van een andere).
Ik heb een systeem gemaakt waarin specificaties (en correctie factoren) met een paswoorden beveiligd programma worden beheerd en een ander programma wordt gebruikt voor de testresultaten, waarbij instellingen uit het productie proces en testresultaten (met statistische analyse (SPC)) worden verwerkt om tot procescorrectie suggesties te komen. Specificaties zijn per product (ASTM specs) in principe standaard maar in mijn systeem zijn er (productie eenheid en grondstof selectie specifiek) afwijkende richtwaarden in te stellen (dergelijke deviaties worden visueel gesignaleerd).
Met 800 producten wordt selectie natuurlijk altijd lastig (te veel om op één scherm kwijt te kunnen), ik zou beginnen die producten in groepen te rangschikken.
Ik veronderstel dat niet ieder van die 250 testen op ieder van die 800 producten wordt uitgevoerd? Dan zou je aan ieder product een voor-filter kunnen hangen zodat alleen relevante testen daarna nog geselecteerd kunnen worden.
Na product keuze en testkeuze zou dan de specificatie keuze (vrij instelbaar of voor ingesteld) per gekozen test kunnen volgen met de (voor dat product) meest gangbare als voorkeuze (of dat de laatst gebruikte instelling als voorkeuze wordt genomen).
Waarom werkt de Duitse politie efficienter dan de Nederlandse? In Duitsland houdt een agent iemand aan, levert de verdachte af op het bureau en vertelt een secretaresse wat en hoe. Die secretaresse verzorgt het papierwerk. In Nederland bergt de agent de verdachte voorlopig op en gaat dan zitten klungelen aan het bureau.
Je begrijpt ongetwijfeld waar ik heen wil; je moet laboranten laboratoriumwerk laten doen en papierwerk aan iemand overlaten die daar goed in is. Hét grote voordeel van digitale gegevensverwerking is dat je dingen inzichtelijker maakt, basaal rekenwerk vermijdt (en daarbij onschuldige afrondfouten en dergelijke) en het werk op een héél andere manier kunt verdelen. Maar of een digitaal systeem nodig is kan je je soms wel afvragen!
In YOU geval zou ik beginnen met op ieder product (monster) dat binnenkomt een labelsticker te plakken met daarop een referentienummer, datum, (eventueel tijd,) de erop uit te voeren testen en de richtwaarden voor iedere test(uitslag). Dat maken van dat label is natuurlijk geen werk voor een laborant.
De laborant pakt een monster, kijkt op het label wat er gedaan moet worden, doet de test, vult het resultaat (formulier) in en vinkt de test af op het label.
Zijn alle testen gedaan dan worden de resultaten door een niet laborant verwerkt (waarbij gebruik wordt gemaakt van het voorbereidende werk dat voor het maken van dat label vereist was).
ZO! En wat moet je nou met een LIMS als je op die manier de informatie binnen je laboratorium organiseert? Bij een dergelijke aanpak hoef je niet iedereen met een (prijzig) nieuw systeem te leren omgaan en bevrijdt je ze toch van een groot deel van de papierwinkel.
Je begrijpt dat ik absoluut niets tegen informatica heb maar dat ik mij vaak wel afvraag of het allemaal nou zo nodig is wat links en rechts wordt verzonnen.