Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
steefjuh18
Artikelen: 0

Schuimen in reactie tegengaan

Hoi,

tijdens mijn reactie met een C16 alkylketen kreeg ik na het toevoegen van water en schudden, veel schuim. Dit is zeer lastig, want het gaat vrijwel niet weg.

Ik moet het wassen met ether, maar mijn ervaring is, dat ik dan niet een duidelijke scheiding krijg, mede door t schuim.

Mijn vraag is dus, hoe kun je schuimvorming voorkomen, en als het al gebeurd is (bij mij dus), hoe kun je het verminderen?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

cipherIX

Re: Schuimen in reactie tegengaan

OK - ik heb het zelf nooit gedaan (de synthese van een groot, lang alifatisch molecuul), maar ...

Je hebt dus in je 'scheidtrechter': product ('n C16-alkyl), ether (Et2O, als extractie-/oplosmiddel) en water (H2O, om het te wassen / zouten te extraheren) ... meestal helpt het toevoegen van iets gewoon keukenzout (NaCl) om water en organisch-oplosmiddel beter te scheiden, wat "uitzouten" wordt genoemd.

Gegroet,

OM
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

r+bke

Als ik me niet vergis (en als het niet een reactie kan aangaan) kun je ook een beetje methanol toevoegen. Ik ben er niet meer helemaal 100 % zeker van, maar keukenzout is in ieder geval een goed alternatief.
Gerard

Bij ons gebruikten we bij een schuimende water/petroleumether extractie isopropanol.
Marjanne

Uitzouten helpt inderdaad vaak.

Wat ook wel wil lukken is de scheitrechter onder heet water houden (dop los: de ether gaat snel koken).

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

steefjuh18

Ok,

ik zal ze allemaal eens proberen en t resultaat posten.

Bedankt!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!