Chemaster, hoe zie jij dat voor je? Zie jij AgNO
3 ontstaan en H
2SO
4? Het is wat anders dan zilvermetaal oplossen.
Het zal nog niet zo heel eenvoudig zijn om dit om te zetten. Ag
2SO
4 is maar zeer moeizaam oplosbaar (ik geloof 8 gram per liter water en dan tergend langzaam).
Wat misschien zou kunnen is het materiaal zeer fijn vermalen en dan toevoegen aan een flinke hoeveelheid water en dan NaOH/hydrochinon-oplossing toevoegen. Dan zou het omgezet kunnen worden naar fijn verdeeld metallisch Ag. Dit Ag kun je dan eerst heel goed spoelen en dan oplossen in HNO
3. Maar of dit nou echt een succes wordt? Om dat Ag zuiver te krijgen zal nog niet meevallen, er blijft in het neerslag van het metaal veel troep achter, zoals niet-gereageerd Ag
2SO
4, natrium ionen, restanten van je reductor, etc. Je zou dan het Ag moeten smelten, zodat alle rommel komt bovendrijven.
Soms heb je van die stoffen, die je maar beter niet kunt omzetten, zeker niet als je niet de beschikking hebt over een goed uitgerust lab. Ik denk dat Ag
2SO
4 daar een voorbeeld van is. Het is eigenlijk jammer om zo'n stof op die manier te verprutsen, want het is een redelijk kostbare chem (zeker zo'n 30 euro per 100 gram, ik denk nog wel meer).
Waarom wil je eigenlijk een omzetting naar AgNO
3? Als je daar meer over vertelt, dan is er misschien wel een alternatieve methode om jouw doel te bereiken, zonder omzetting naar AgNO
3.
Nog een andere manier is de volgende omzetting

:
Ag
2SO
4 --> ---> AgNO
3.
eBay?