De werkomstandigheden in een modernlab zijn tegenwoordig zodanig goed, dat je je geen zorgen hoeft te maken, mits je je aan de voorschriften houdt.
Ik heb nog nooit gehoord van iemands overlijden dat zou zijn veroorzaakt door langdurige blootstelling aan chemicaliën in een lab.
De tijd van onwetendheid - een garagehouder die zijn handen wast met benzeen omdat dat de smeerolie zo goed wegwast - zijn wel zo´n beetje voorbij.
Wèl vallen door andere werklocaties nog slachtoffers: schilders (oplosmiddelen), mijnwerkers (kolengruis), bouwvakkers (asbest), spuiterijen (oplosmiddelen), leerlooierijen (chlooroplosmiddelen). Maar daar is de blootstelling vele malen hoger dan in een lab.
Bovendien denk ik dat de chemicaliën die in grote hoeveelheden worden gebruikt in een lab, minder schadelijk zijn. In ons milieulab werd tot 1990 veel gewerkt met tetra en chloroform. Nu is dat vervangen door aceton en petroleumether, heel wat minder schadelijk.
Het grootste risico om ziek te worden doen wij onszelf aan: roken, drinken, eten, drugs, weinig bewegen, milieuverontreiniging (dit dicht ik niet aan het lab toe).
Overigens wil ik nog even reageren op een postje van beryllium:
Als jij beweert dat chemicaliën per definitie slecht zijn voor je gezondheid, kan je net zo goed zeggen dat leven op zich dodelijk is....
Van leven ga je echt dood. Er is geen ziekte met een zo hoog overlijdingspercentage als leven...
Maar het is maar hoe je het bekijkt. 8-[