Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
bleda
Artikelen: 0

Re: brandstoffen in de toekomst

Ik heb mij laten wijsmaken dat er bij kernfussie zodanig veel energie vrijkomt dat men er bijna evenveel energie in moet stoppen om het gehele proces te controleren...

En bv auto's op waterstof lijken mij nogal gevaarlijk bij een botsing als er momenteel nog geen tank gevonden is die bij een botsing 100% intact blijft 8-[

Ik hoop gewoon dat onze technologie in fotocellen vlug vooruitgaat :oops:

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

number1812

In landen als Brazilie zijn ze al bezig met rijden op ethanol. Dat wordt uit rietsuiker gemaakt, dus ik denk ook niet dat er daardoor erg zuinig wordt omgegaan met het Amazone-regenwoud.

Ik hoor ook veel over kernfusie, maar ik heb ook gehoord over een centrale die microgolven uit de ruimte als energie kan gebruiken.

Is dat ook iets om te kunnen gebruiken?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

rage against the machine

Dat is zo (@ beryllium), maar in dit topic gaat het alleen over BRANDstoffen Afbeelding
Waar denk je dat plastic van gemaakt word?

inderdaad Nafta

en nafta uit olie

en ze branden allebei hoor, dus ook brandstof lijkt me dan.
G.i.B.

Ik heb mij laten wijsmaken dat er bij kernfussie zodanig veel energie vrijkomt dat men er bijna evenveel energie in moet stoppen om het gehele proces te controleren...
Is dit waar ?

Ik had ergens wel goede hoop op kernfusie !!!
Fuzzwood

Nou het heeft verdomd veel energie nodig om op te starten: in de vorm van warmte om een plasma te krijgen en een magnetisch veld van 6T om het letterlijk in goede banen te houden. De energiewinst van kernfusie zelf is een stuk hoger, in de ITER hebben ze een winst van 500 MW geboekt :oops:
Gerard

de mensheid heeft olie nodig voor energiecentrales en voor auto's en vliegtuigen.

waarom? je hebt energie nodig en uiteindelijik komt alle energie, uitgezonderd de nucleaire, die we gebruiken uit zonne-energie.

Ik blijf opteren voor direct gebruik van zonne-energie.
SIS

Ik had ergens gehoord dat er nog geen ruimte was die de tempratuur kon weerstaan van kernfusie, omdat die heel hoog was. Op hele kleine schaal kon wel, maar niet op grotere schaal.

Volgens mij was dat de TOA op school die het erover had, maar ik weet het niet meer zeker.

Het kan nu trouwens al wel zijn dat het kan...
yochem_CF

Kernfusie heeft inderdaad een extreem hoge temperatuur. Daar kan geen enkel materiaal tegen. Daar hebben ze echter wat op gevonden. Magneten houden het plasma in bedwang. Zo komt het nergens mee in contact.

Kernfusie is alleen rendabel als de reactor groot genoeg is. De verhouding tussen hoeveelheid vrijkomende energie en contactoppervlak met omgeving moet gunstig zijn. Dus als de reactor te klein is, verliest het plasma te veel energie aan de omgeving door het relatief te grote contactoppervlak. Dit vind ik een goed site over kernfusie: fusie-energie.nl Daar staat zo'n beetje alles op over kernfusie.
number1812

Ik dacht dat voor kernfusie waterstof tot een temperatuur van 1 MILJOEN graden moet worden verhit, en dat ze die temperatuur weten te bereiken door magnetische velden rondom platinum wanden te maken.

Maar er wordt onderzoek gedaan naar koude kernfusie, hoorde ik
number1812

@rage against the machine
Waar denk je dat plastic van gemaakt word?

inderdaad Nafta
Er is ook een methode om plastic te maken uit aardappelen
Boanerges

Nou het heeft verdomd veel energie nodig om op te starten: in de vorm van warmte om een plasma te krijgen en een magnetisch veld van 6T om het letterlijk in goede banen te houden. De energiewinst van kernfusie zelf is een stuk hoger, in de ITER hebben ze een winst van 500 MW geboekt :oops:
Dat is het vermogen wat men verwacht dat hij zal gaan hebben. Dat hele project is men nu aan het opstarten.

500 MW is eigenlijk nog niks, vergelijk het maar eens met een kerncentrale als Borsele deze heeft een vermogen van 485 MW, en dat terwijl dit nog een "kleine" centrale is.

Koude kernfusie valt momenteel nog onder de categorie dwaalwetenschappen. Degene die dit voor elkaar krijgt die heeft zeker weten een Nobelprijs verdient.
rage against the machine

Er is ook een methode om plastic te maken uit aardappelen
Het ging hier over brandstoffen, een aardappel brand niet na 1 klein vlammetje erbij nafta wel.
rwwh

number1812 schreef: Ik dacht dat voor kernfusie waterstof tot een temperatuur van 1 MILJOEN graden moet worden verhit, en dat ze die temperatuur weten te bereiken door magnetische velden rondom platinum wanden te maken.
Niet helemaal juist. De temperatuur van zo'n plasma is heel moeilijk precies te bepalen, maar zal eerder honderdmiljoen graden zijn dan eenmiljoen. En de temperatuur wordt niet met die magneten bereikt: die magneten dienen er voor om te zorgen dat dit superhete materiaal niet met de wanden van de ketel in contact komt.
Dante_CF

Waarom wordt bio-ethanol hier zo snel afgeschreven? Europa kampt al jaren met landbouwoverschotten en nu zouden die eindelijk eens op een nuttige manier kunnen gebruikt worden.

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Rekenmachine Casio FX-82NL+

Rekenmachine Casio FX-82NL+

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara BW - E-reader - 6 inch - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Rickkie

Kernfusie wordt ook goed uitgelegd op, hoe kan het ook anders: Wikipedia (zoeken op fusion energy geloof ik, maar op ITER kan ook). Volgens wiki hoeft waterstof (Deuterium en Tritium) dus niet helemaal tot 1*106K verhit te worden, maar "een groot deel". Omdat temperatuur een gemiddelde waarde van kinetische energie is per molecuul, zijn er bij een lagere Temperatuur dus al D en T kernen die een hogere energie hebben en voldoende voor een fusie.

Helaas is het niet zo dat je het nog maar tot 10000 K hoeft te verhitten, je moet nog wel een goed stuk op weg zijn, heb ik begrepen.

Ow er hebben nog wat mensen gereageerd :oops: ik typ te langzaam...

de temperatuur wordt onder andere bereikt door microwaves door het plasmamengsel te ... doen 8-[ . Zie dus wiki ITER...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!