Puzzel Puzzels
boterbloem_CF
Artikelen: 0
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 16 okt 2006, 17:09

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Wie begint er nu ook aan deze onzin. Bij gewoon vuurwerk gaat het al vaak fout, laat staan met zelfgemaakte bommen. Ik schrok ervan toen mijn neefje, van 8, opeens begon te vertellen hoe je er 1 kunt maken. :oops:

ads

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

woelen
Artikelen: 0
Berichten: 3.145
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 13:09

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Je laat ons een beetje in spanning wat er met de rest gebeurt: blijven die altijd kinds, of leven ze niet lang genoeg? :oops:
Beide 8-[
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

bleda
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 11:53

Re: Gevaren van zelf bommen maken

tsss, dit jaar schrok ik ervan in school hoe makkelijk het is om een bom te maken...

En nee ik heb het niet over crofty bommen, maar het is onvoorstelbaar hoe makkelijk het al is om nitroglycerine te maken :oops:
Gerard
Artikelen: 0

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Zolang er maar geen bus voorbij komt als je bezig bent :oops:
codexcomp
Artikelen: 0
Berichten: 180
Lid geworden op: di 06 feb 2007, 09:17

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Er had eens iemand nitroglycerine gemaakt in mijn klas. En de leraar nederlands pakt dat. En begint met dat flesje te zwaaien. Omdat hij boos is omdat het er staat. Gelukkig was het slecht gemaakt.
woelen
Artikelen: 0
Berichten: 3.145
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 13:09

Re: Gevaren van zelf bommen maken

bleda schreef: tsss, dit jaar schrok ik ervan in school hoe makkelijk het is om een bom te maken...

En nee ik heb het niet over crofty bommen, maar het is onvoorstelbaar hoe makkelijk het al is om nitroglycerine te maken :oops:
Dat zijn sterke verhalen. Ik wil je niet aanmoedigen om het in de praktijk uit te proberen, maar als je het zou doen, dan zou je schrikken van alle praktische en technische problemen die je tegen zult komen.


Op papier kan een reaktie er heel simpel uitzien, maar ik weet onderhand uit ervaring hoe lastig het is om in de praktijk zuivere en bruikbare chemicalien te maken uit andere chemicalien. Ik heb het dan nog niet eens over een stof als nitroglycerine. Zelfs het maken van een simpele stof als koper chloride is al een hele uitdaging als je het thuis wilt maken en isoleren met ook nog een bruikbare zuiverheid.


Moraal van het verhaal: er is een hoop bangmakerij en dit soort berichten doen de leek op chemiegebied geloven dat jan en alleman zomaar een bommen fabriek op kunnen zetten. Nonsens dus!
bleda
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 11 feb 2007, 11:53

Re: Gevaren van zelf bommen maken

woelen schreef:
bleda schreef: tsss, dit jaar schrok ik ervan in school hoe makkelijk het is om een bom te maken...

En nee ik heb het niet over crofty bommen, maar het is onvoorstelbaar hoe makkelijk het al is om nitroglycerine te maken 8-[
Dat zijn sterke verhalen. Ik wil je niet aanmoedigen om het in de praktijk uit te proberen, maar als je het zou doen, dan zou je schrikken van alle praktische en technische problemen die je tegen zult komen.


Op papier kan een reaktie er heel simpel uitzien, maar ik weet onderhand uit ervaring hoe lastig het is om in de praktijk zuivere en bruikbare chemicalien te maken uit andere chemicalien. Ik heb het dan nog niet eens over een stof als nitroglycerine. Zelfs het maken van een simpele stof als koper chloride is al een hele uitdaging als je het thuis wilt maken en isoleren met ook nog een bruikbare zuiverheid.


Moraal van het verhaal: er is een hoop bangmakerij en dit soort berichten doen de leek op chemiegebied geloven dat jan en alleman zomaar een bommen fabriek op kunnen zetten. Nonsens dus!
nja, in de praktijkles maakten we net nitro benzeen, volgens mij is het dezelvde werkwijze... zo moeilijk lijkt het mij niet. Maar ik ben niet van plan dit te gaan maken ;) ben ietsje te bang voor de gevolgen :oops:
woelen
Artikelen: 0
Berichten: 3.145
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 13:09

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Daar zit toch nog wel wat verschil in, verder maak je gebruik van een lab met de juiste faciliteiten. Nogmaals, ik kan me over dit soort berichtgeving altijd aardig opwinden. Het is bangmakerij en levert helemaal niets op.


Natuurlijk kan iemand, die dat echt wil, explosieven maken, maar daar moet die persoon toch echt wel moeite voor doen. Hij moet zich verdiepen in de theorie, hij moet het juiste glaswerk en evt. andere apparatuur kopen en hij moet de chemicalien kopen. Jan met de korte achternaam wil dit niet en kan dit niet. Het is niet even een kweste van de juiste chems bij elkaar knikkeren en je hebt nitroglycerine. Gelukkig maar :oops: .
G.i.B.
Artikelen: 0
Berichten: 387
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 17:15

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Maar ik ben niet van plan dit te gaan maken  ben ietsje te bang voor de gevolgen 


Ik denk dat het bij nitro niet de moeilijkheid is, maar de naam die het heeft als een enorm intsabiel/gevaarlijk explosief, dat mensen tegen houdt om het te maken. zelfs serieuse pyro/explo hobbyisten maken het bijna nooit
Gebruikersavatar
mattheus
Artikelen: 0
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 11:24

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Gelukkig lopen op het VWO niet van die nietsnutten die alleen bommen willen maken. Mensen die wel graag bommen willen maken vanwege de stoerigheid zijn meestal van een lager niveau, en hebben dus minder kennis, dus kunnen ze geen bommen maken, behalve van die dingen zoals de croftybom of vuurwerk mixen, maar dat is al minder gevaarlijk dan gun cotton of lachas als zuurstofvervanger gebruiken bij een verbranding enzovoort
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Nou, ik kan me situaties voorstellen dat een croftybom gevaarlijk is. Weet je ook waarom die gevaarlijk is?
phj
Artikelen: 0
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 20:19

Re: Gevaren van zelf bommen maken

In de bek van een hond, in een overvolle bus, in een bejaardencentrum, in een winkelcentrum. Afbeelding :oops:

Kokend heet loog --> fikse brandwonden.
Gebruikersavatar
Beryllium
Artikelen: 0
Berichten: 6.314
Lid geworden op: ma 12 jul 2004, 21:30

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Gelukkig lopen op het VWO niet van die nietsnutten die alleen bommen willen maken [...]
Grappig dat ik dat uit jouw mond hoor. Jij wilde toch eerst KNO3 uit kunstmest isoleren als plantenvoeding..?


Pas als je serieus niveau hebt behaald met de achtergrond kan je veilig die kant op. Niet door wat aan te modderen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
jhullaert
Artikelen: 0
Berichten: 2.337
Lid geworden op: za 07 okt 2006, 15:32

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Ja hou je eerst zoals mij wat bezig met anorganische zouten te maken of wat te knoeien met organische stoffen. Waag ja dan na een paar jaar aan wat ingewikkeldere proefjes als je dezelfde kennis hebt als bijvoorbeeld woelen ,...

Het is hier zeer leerrijk maar niet voor k3wls die rookbommen of salpeter willen maken.

Maar dat had je waarschijnlijk wel al door :oops: 8-[

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 1TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

phj
Artikelen: 0
Berichten: 497
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 20:19

Re: Gevaren van zelf bommen maken

Waag ja dan na een paar jaar aan wat ingewikkeldere proefjes als je dezelfde kennis hebt als bijvoorbeeld woelen ,...
Dit is ook weer een beetje overdreven.

Let wel dat onze grote vriend Woelen meer dan 40 jaar levenservaring heeft, waarvan een groot deel is besteed aan het opdoen van chemieervaring.


Als je er maar voor zorgt dat je niets doet dat boven jouw pet gaat, en dat zal in dit geval nog gelden voor rookbommen en dergelijke, kun je na wat leerervaring ook bezig gaan met de ingewikkelder delen van de chemie.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📰 Wetenschappelijk Nieuws”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!