Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: brandstoffen in de toekomst

Waarom wordt bio-ethanol hier zo snel afgeschreven? Europa kampt al jaren met landbouwoverschotten en nu zouden die eindelijk eens op een nuttige manier kunnen gebruikt worden.
a) Dat is een druppel op de gloeiende plaat. Er wordt zo ontzettend veel benzine verbruikt, dat Nederland (of Europa) nooit met bio-ethanol in zijn eigen behoefte kan voorzien.

b) Sommige soorten bio-ethanol vragen voor de productie 80% van de op te leveren energie aan olie.

ads

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

SIS
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 nov 2009, 18:18

Re: brandstoffen in de toekomst

Ik heb het ook niet zo op bio-ethanol:

1. je bent nog steeds niet van je uitlaatgassen af.

2. mensen in Afrika lijden honger. Nu ze beginnen met dat bio-ethanol, gaat al het voedsel daar naar toe. Gevolg: nog meer honger.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Rickkie
Artikelen: 0
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 19:07

Re: brandstoffen in de toekomst

SiS schreef: Ik heb het ook niet zo op bio-ethanol:

1. je bent nog steeds niet van je uitlaatgassen af.

2. mensen in Afrika lijden honger. Nu ze beginnen met dat bio-ethanol, gaat al het voedsel daar naar toe. Gevolg: nog meer honger.
Punt 1: mee eens, punt 2 niet.

De mensen in Afrika lijden honger omdat het eten er niet naartoe gestuurd wordt, of omdat het niet gestuurd kan worden ivm de degradatie van het voedsel gedurende de reis.

Edit: er is dus wel genoeg voedsel, alleen niet op de juiste plek
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 12:04

Re: brandstoffen in de toekomst

je mag ook het economisch aspect niet uit het oog verliezen: niemand wil voedsel opsturen naar afrika, zelfs als het vervoer van bvb graan gratis zou zijn, zou het nog niet vervoerd worden, gewoon om de prijs stabiel te houden
Dante_CF
Artikelen: 0
Berichten: 592
Lid geworden op: vr 20 mei 2005, 11:10

Re: brandstoffen in de toekomst

SiS schreef: Ik heb het ook niet zo op bio-ethanol:

1. je bent nog steeds niet van je uitlaatgassen af.

2. mensen in Afrika lijden honger. Nu ze beginnen met dat bio-ethanol, gaat al het voedsel daar naar toe. Gevolg: nog meer honger.
1) Je uitlaatgassen zijn heel wat schoner dan bij normale benzine, er zit al helemaal geen zwavel in die ethanol

2) Zoals Kerckhof al zegt, wil niemand voedsel van hier naar Afrika transporteren, wat ervoor zorgt dat hier overschotten ontstaan die de graanprijs hier doen kelderen.

Op de reactie van rwwh: Als de EU voldoet aan de vooropgestelde wetgeving en 5,75% inmengt tegen 2010 en 20% tegen 2025 zal er toch al een zeer belangrijk deel van de brandstoffen vervangen worden.

Op vlak van het olieverbruik kan ik niet veel inbrengen. Ik had wel graag geweten waar je die informatie haalt.
Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: brandstoffen in de toekomst

Kijk voor een beschrijving van de energiebalans maar eens naar http://pangea.stanford.edu/ESYS/Energy%20s...zek_ethanol.pdf
SIS
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: di 17 nov 2009, 18:18

Re: brandstoffen in de toekomst

Het voedsel (o.a. mais) wat in Afrika geproduceerd wordt, wordt nu gebruikt voor een deel gebruikt voor bio-brandstoffen.

Dat mais wordt normaal gebruikt voor eten. Alleen er is meer geld te verdienen met brandstof dan eten.
G.i.B.
Artikelen: 0
Berichten: 387
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 17:15

Re: brandstoffen in de toekomst

@rwwh : Duidelijke taal op die site. Als die cijfers kloppen, dan wordt het niets met ethanol uit mais !!!

Another bubble burst !!??

Bewerkt : graan ==> mais

(slordige fout, bedankt rwwh)
Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: brandstoffen in de toekomst

G.i.B. schreef: @rwwh : Duidelijke taal op die site. Als die cijfers kloppen, dan wordt het niets met ethanol uit graan !!!
pas op: corn = mais! Over graan weet ik verder niets. Brazilië en Colombia pakken het in elk geval veel beter aan door suiker te gebruiken voor vergisting.
yochem_CF
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 11:18

Re: brandstoffen in de toekomst

Er komt in Nederland een nieuwe bio-ethanol fabriek (ergens in drenthe) om aan de europese eisen te voldoen.
Rave
Artikelen: 0
Berichten: 12
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 21:17

Re: brandstoffen in de toekomst

Wanneer echt alle olie op is gaan we toch weer terug op steenkool. Heb ergens gelezen dat met de huidige wereldwijde consumtie er nog genoeg is voor nog eens 1000 jaar.
Dante_CF
Artikelen: 0
Berichten: 592
Lid geworden op: vr 20 mei 2005, 11:10

Re: brandstoffen in de toekomst

SiS schreef: Het voedsel (o.a. mais) wat in Afrika geproduceerd wordt, wordt nu gebruikt voor een deel gebruikt voor bio-brandstoffen.

Dat mais wordt normaal gebruikt voor eten. Alleen er is meer geld te verdienen met brandstof dan eten.
ik denk niet dat er veel bio-ethanolfabrieken in Afrika staan? Ofwel? Of denk je dat wij deze mais en dergelijk van ginder gaan halen?

Verder wil ik ook nog even ingaan op de kostenanalyse die rwwh gepost heeft. Deze is duidelijk gemaakt door die-hard tegenstanders van de ethanolplant en het is goed dat niet iedereen zomaar jaknikt.

Het grote probleem in de presentie zijn de meststoffen (N,P,K)

Voor elk landbouwproduct worden er meststoffen gebruikt, maar in Europa ligt dat nog net iets anders dan in VS. Hier kampen we met een mestoverschotsprobleem terwijl in de VS er vaak kunstmatige meststoffen gebruikt worden.

Bovendien worden door de EU nu (sinds jan. 2007) nog strengere bemestingsnormen toegepast, waardoor deze presentatie helemaal niet van toepasing is.

Naast het probleem van de maïsproductie is er natuurlijk ook nog de energie nodig voor de fabriek. De grootste energiekost gaat hier naar de ethanoldestillatie en deze energie kan omlaag gebracht worden door een hogere ethanolgehalte na fermentatie. Deze gehalten worden steeds hoger en dus gaat ook de energiekost naar beneden.
yochem_CF
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 11:18

Re: brandstoffen in de toekomst

Wanneer echt alle olie op is gaan we toch weer terug op steenkool. Heb ergens gelezen dat met de huidige wereldwijde consumtie er nog genoeg is voor nog eens 1000 jaar.


Hoop ik eigenlijk niet. Naar mijn inzicht is 1000 jaar wel een beetje veel. Maar stel dat er nog genoeg is voor een milennium, is het dan ook rendabel om al die steenkool naar boven te halen?
Rickkie
Artikelen: 0
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 19:07

Re: brandstoffen in de toekomst

En de laatste keer dat ik keek, gebruikten auto's olie ipv steenkool om op te rijden Afbeelding Maar er is een ontwerp (weet niet of het ding ook rijdt) voor een supersteenkoolmotor voor in een trein (in de Kijk, een jaar of 10 geleden :oops: ) het probleem is alleen het omhoog halen van de steenkool, zoals yochem al zei. Je krijgt enorme gaten in de grond (gevaarlijke werkomgeving, gevaarlijker dan bijv. vuurwerkfabriek) en de grond die je opgraaft moet ergens heen (haha we hebben toch hogere dijken nodig in Zeeland dus ik weet waar het heen kan)...

Overigens lost het gebruiken van steenkool niets op (het scheelt verwarmingskosten, bij verbranding komt lekker veel troep vrij dat goed is voor het broeikaseffect)... Het is alleen uitstellen van de executie ... Afbeelding

ads

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Yellow - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Super Mario Party: Jamboree - Nintendo Switch

Bekijk product

G.i.B.
Artikelen: 0
Berichten: 387
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 17:15

Re: brandstoffen in de toekomst

Wanneer echt alle olie op is gaan we toch weer terug op steenkool. Heb ergens gelezen dat met de huidige wereldwijde consumtie er nog genoeg is voor nog eens 1000 jaar.


Ik denk dat ze bedoelen dat er met de huidige consumptie van steenkool er genoeg is voor 1000 jaar, maar als iedereen overstapt op steenkool, dan gebruiken we natuurlijk veel meer.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!