Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Rickkie
Artikelen: 0
Berichten: 242
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 19:07

Re: brandstoffen in de toekomst

Steenkool en wiki:
Voor energieopwekking is het de laatste decennia steeds minder in trek omdat bij de verbranding ervan veel meer kooldioxide, een broeikasgas, ontstaat dan bij de verbranding van aardolie of aardgas, en omdat het vaak vrij sterk verontreinigd is met o.a. zwavel waardoor bij de verbranding ook het schadelijke zwaveldioxide als bijproduct ontstaat.
G.i.B. heeft natuurlijk gelijk dat er veel meer steenkool wordt verbruikt als het ipv olie gebruikt wordt. Maar feit blijft wel dat er erg veel steenkool is, en als de olievoorraden echt op zijn (jaar of 10-15? Afbeelding heb mijn auto al ingeruild voor een step) dan wordt de winning van de moeilijker te bereiken steenkool aantrekkelijker... Ik voorzie trouwens wel filters tegen zwaveluitstoot en CO2 dus daar hoeven we niet zoveel zorgen om te maken hoop ik :oops:

ads

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

ekoo
Artikelen: 0
Berichten: 30
Lid geworden op: do 14 sep 2006, 11:45

Re: brandstoffen in de toekomst

SiS schreef:Ik heb het ook niet zo op bio-ethanol:

1. je bent nog steeds niet van je uitlaatgassen af.

2. mensen in Afrika lijden honger. Nu ze beginnen met dat bio-ethanol, gaat al het voedsel daar naar toe. Gevolg: nog meer honger.
Hey,

over puntje 2 is al het één en ander verteld, maar heb nog n opmerking over puntje 1. Van uitlaatgassen afraken is niet noodzakelijk, het gaat hem erom dat je de koolstofcyclus van je brandstof bekijkt.

Minerale olie: heel erg lang (als in: van dino's tot boorplatform nu)

Biodiesel: 1 jaar, de C)2 die je dit jaar uitstoot door de verbranding van biodiesel wordt volgend jaar opnieuw omgezet tot plantaardig materiaal omdat je opnieuw lijnzaad of zonnebloemen plant.

Biodiesel zal waarschijnlijk niet de grote energie-oplossing zijn, maar ze kan wel een stap vooruit betekenen. Zoiets als een dikkere trui aantrekken en de verwarming wat lager zetten: geen ultieme oplossing, maar het helpt wel wat...
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jhullaert
Artikelen: 0
Berichten: 2.337
Lid geworden op: za 07 okt 2006, 15:32

Re: brandstoffen in de toekomst

Ik vraag me eigenlijk af waarom het onmogelijk is om op plaatsen waar het veel bliksemt (zoals Java) Da bliksem op te vangen en op te slaan in een soort van reuzegroot accu.
Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: brandstoffen in de toekomst

Onmogelijk is dat niet, maar het vermogen van bliksem is wel erg groot, en hoe je dat efficiënt kunt vangen en langzaam gebruiken is de vraag. Opladen van accu's neemt meestal meer dan enkele tienden seconden in beslag..... Misschien zou het handiger zijn om het spanningsverschil gewoon rechtstreeks en continu af te tappen met een toren van een paar kilometer hoog....
Gebruikersavatar
Marjanne
Artikelen: 0
Berichten: 4.771
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 16:45

Re: brandstoffen in de toekomst

Ik vraag me eigenlijk af waarom het onmogelijk is om op plaatsen waar het veel bliksemt (zoals Java) Da bliksem op te vangen en op te slaan in een soort van reuzegroot accu.
Dit is in een Donald Duck uit 1968 al gedaan door de uitvinder Willie Wortel.

Het opvangen van de bliksem was geen probleem. Maar de stroom die er daarna van afgetapt werd was te energierijk... Alle elektrische apparaten werkten 10x zo hard. Er werd niet verteld wat de oorzaak was...

Grappig verhaal, maar het tekent wel dat men er al langer over nadacht.
Robin85
Artikelen: 0
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 09 jan 2005, 16:01

Re: brandstoffen in de toekomst

hoogradioactief afval dat niet meer in kerncentrales kan gefiseert worden is uiteraard hoog radioactief en daardoor erg heet. Doorgaans is de temperatuur constant een 800 tal graden. moesten ze hiernu eens wat stoom mee produceren en door turbines jagen?
number1812
Artikelen: 0
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 jan 2007, 18:18

Re: brandstoffen in de toekomst

Ik denk dat het woord 'radioactief' in het verkeerde keelgat gaat schieten bij veel mensen

ads

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 20 euro - HiepHiep

Bekijk product

Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: brandstoffen in de toekomst

Dit spul wordt heet vooral omdat de warmte niet wordt afgevoerd. Deze warmte is niet voldoende om rendabel te worden geexploiteerd. Om het rendabel te maken moet je een kettingreactie op gang brengen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!