Puzzel Puzzels
woelen
Artikelen: 0

Re: jongen verliest hand door zelfgemaakte

Beryllium, met die bloeddruk van mij valt het gelukkig nog wel mee :oops: .

Wat ik zo erg vind aan dit soort reakties is dat simpele/achterlijke afgeven op anderen en dat oordelen over anderen. Degenen die dit schrijven zijn die nou echt zo veel beter dan Bastiaan? Ik ken die hele jongen verder niet en Gameforum is ook niet mijn forum, maar ik kan me wel voorstellen dat hij en zijn familie en zijn (forum)vrienden al meer dan genoeg gestraft zijn en dan vind ik het gewoon laf en onder de gordel om op deze manier nog eens na te trappen. Vandaar mijn felle reactie.

Die Bastiaan heeft een enorme blunder begaan, die forumvrienden waren ook niet altijd even handig met HE's e.d. bezig en zijn ouders ook niet, en dat alles wil ik ook absoluut niet goed praten, begrijp me niet verkeerd. Maar juist in zulke moeilijke tijden moet hun een hart onder de riem gestoken worden. Straf hebben ze meer dan genoeg gehad en wij weten nu wel dat het niet goed was wat ze hebben gedaan, dat hoeft niet 100 keer ingepeperd te worden. Ik heb de reacties op Gameforum ook even doorgelezen en daar kan ik toch heel wat meer mee (zelfs al ben ik het er zeker niet altijd mee eens wat betreft risico's van HE's e.d.) dan met die reakties op fok.nl en geenstijl.nl. Inderdaad: geen stijl!

EDIT: Ik zag een storende typo, die heb ik maar even weg gehaald.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Minecraft - Nintendo Switch

Minecraft - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

scientist 1

Dus ik zou al geen verzepingsreactie meer mogen doen want ik kan natriumhydroxide op mijn hand krijgen. En als ik het uitdrink doodgaan van de gevormde glycerol.
Glycerol heeft een hele lekkere zoete smaak (nog nooit persoonlijk getest) en wordt daarom in hoestsiroop gemengd.

Ik denk dat je glycerol en glycol verward. Glycol is dodelijk (heeft trouwens ook een zoete smaak), glycerol niet. Is ooit eens een ongeluk mee gebeurt. In een ziekhuis hadden ze eens glycol in plaats van glycerol gebruikt om hoestsiroop zoet te maken. Resultaat was een aantal doden.

Keur thuis experimenteren volledig af, zelf al heb je ervoor gestudeerd en zeg je dat je alle voorzorgmaatregelen hebt genomen. Je bent een rund als je thuis stunt met experimenten. De ergste zijn die mensen die zeggen dat ze precies weten wat ze aan het doen zijn, die hebben tot nu toe geluk gehad en hebben daardoor een grote mond. Maar als er iets gebeurd, dan hoor je ze niet meer.

Kan het kwaad om thuis een neerslagreactie te doen? Kan het kwaad om thuis een chromatografie te doen? NEEN, dit zijn proeven zonder grote gevaren. :oops: Thuis experimenteren ≠ thuis explosieven te maken. Er zijn vele mensen die thuis experimenteren (zoals mezelf) die geen explosieven maken. Thuis experimenteren is NIET dom. Maar ik keur het maken van explosieven (in grote hoeveelheden dan 100mg) thuis wel af. Woelen heeft ook al explosieven gemaakt maar steeds in hoeveelheden van 100mg of minder. En dit is door de kleine hoeveelheid niet zo gevaarlijk.

Als mensen tegenwoordig chemie horen denken ze direct aan explosieven, drugs, milieuvervuiling,...maar nooit aan al de goede dingen die we te danken hebben aan chemie zoals medicijnen, verf (tegen de roest), Waterzuivering, plastiek (ook al bekijken veel mensen deze fantastische uitvinding negatief deze dagen),... en zelfs voeding. Ja, zelfs in de voeding hebben we veel te danken aan de chemie zoals: verpakkingen die voeding vers houden, zoetstoffen, controle op de voedsel kwaliteit, moleculaire keuken,...

Hoet doel van de zogenaamde 'groene chemie' is zelfs de chemie nog minder milieuvervuilend te maken door bijvoorbeeld door vervangmiddelen te zoeken voor de vervuilende organische solventen (ionische vloeistoffen en superkritisch CO2) of biodegradeerbare plastics te maken.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Bertus-Gussa

Mijn reactie hierover ondoordacht en niet wetend waar ik het over hebt????

Waarom komen jullie niet eens een paar weken mee draaien op de eerste hulp in het ziekenhuis of bij het brandwonden centrum.

Daar hoor ik elke keer hetzelfde verhaal "ik had alle informatie verzameld en ik wist precies wat ik deed" of "dit is nog nooit gebeurd, doe het al jaren"

En juist dit zijn dan de mensen die ervaring hebben in een lab, maar ondertussen ook thuis experimenteren. En het maakt niet uit of de een vuurwerk bom zat te maken, omdat het ging om het proces of dat een andere even een slang van de gasfles verwisseld en niet goed aangesloten had. Die loopt nu rond met 1 oog minder. Ja en er zijn genoeg jonge mensen, die zgn weten wat ze doen en dat ze de veiligheid in het oog houden. Wat weet een 15 jarige nou van veiligheid.

Ik keur gewoon thuis experimenteren af, vanwege het feit wat ik zie wat de gevolgen ervan zijn. En het nogal krom om te zeggen dat je niet meer maakt dan 100 mg, nee want dat is niet gevaarlijk, het is maar 100 mg. Ik weet wat voor ellende dat allemaal mee brengt, snap niet dat mensen niet zuinig zijn op hun lichaam. En waarom zal ik medelijden moeten hebben voor deze personen, ze doen het zelf en de gevolgen zijn voor hun rekening.
jhullaert

Wat weet een 15 jarige nou van veiligheid.

Wat is dit nu voor zever. :oops:

Ik heb de chemiekaarten wel 2 keer uitgelezen.

En dat was zeer leerrijk i.v.m veiligheid. Afbeelding

Denk je echt dat iemand als Woelen ofzo ondoordacht te werk gaan? 8-[

Waarom denk je dat dit forum van die k3wls direct ontmoedigt!

Dan gaan ze naar een ander forum zoals gamekeeper en daar doen ze boem.

Nog één keer: Thuis experimenteren ≠ thuis explosieven maken.
Beryllium

Bertus, ik kan met je meegaan dat je op de eerste hulp de effecten van gepruts direct onder ogen krijgt, maar zoals chemaniac zegt, er zijn verschillen tussen thuis experimenteren (kijk eens op de website van woelen) en explosieven maken voor het "kn4lluh".

Heb je de twee topics gezien die ik aanhaalde? Herken je daarin ook het verschil tussen thuis chemie bedrijven en thuis explosieven maken?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
woelen

Waarom komen jullie niet eens een paar weken mee draaien op de eerste hulp in het ziekenhuis of bij het brandwonden centrum.
Je zult vast een hoop ellende zien en daar wil ik dan ook geen woord van af doen. Maar om dat nou allemaal op thuis experimenteren te gooien is wel heel erg kort door de bocht. Hoeveel mensen krullen zichzelf niet om een boom of lantaarnpaal met een zwaar opgevoerde brommer, scooter of een veel te zware motor? Wat te denken van een persoon die een ongeluk heeft gehad met de barbeque?

Alles wat we doen brengt zekere risico's met zich mee en ik ben van mening dat het ieders verantwoordelijkheid is om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Helaas gaan er dingen fout, maar dat is niet exclusief iets voor thuis experimenteren, dat geldt evenzo voor bepaalde sporten, brommer/motor/auto races, barbeque, klussen in/rond het huis en noem maar op. Dan heb ik het nog niet eens over de mensen die heel bewust extreme risico's opzoeken voor de kick in de vorm van extreme sporten.

Ik ben het absoluut met je eens dat het maken van 100 gram hoogexplosief niet iets is wat je thuis zou moeten doen. De grens voor mij is dat een worst case scenario niet meer dan wat vervelende plekjes aan de hand mag geven. Ik heb recentelijk gehad dat 50 mg van een mengseltje ontbrandde in mijn hand. Dat doet au en geeft een blaar, maar ach... dat hoort er bij en zet je weer eens even op je plaats. Een klusser slaat zich ook wel eens op de duim en dat doet nog net iets meer au 8-[ . Zolang je inderdaad maar met 100 mg of zo werkt, dan kan er eigenlijk niks ernstigs gebeuren (vooropgesteld dat je een bril draagt tijdens het experimenteren). Gebruik van een bril voorkomt dan zeker oogletsel, want je zit niet 5 cm boven de stof met je oog, daar zit toch echt wel een armlengte tussen.

Maar nu nog iets heel anders. Stel, iemand doet iets vreselijks doms, en of dat nou het maken van 100 gram HE is, of het doen van een veel te wilde straatrace, doet er voor mij dan niet toe. Die mensen bij wie het fout gaat hebben natuurlijk zelf schuld, maar moet je dan nog zo nodig natrappen? Zulke mensen zijn echt wel genoeg gestraft hoor, daar is jouw natrapperij (zoals die opmerking van jou dat hij volgende keer hinkend op zijn andere been de boel misschien kan uittrappen) echt niet meer nodig :oops: . De fout is begaan, de fout is bestraft, en dan moeten we weer verder, positief, opbouwend en een hart onder de riem steken. Bastiaan heeft het nu moeilijk genoeg en het soort reakties zoals jij die geeft (en zoals ze er vele staan op geenstijl en bij het AD) maken het alleen maar veel moeilijker en bitterder.

Dat jij vindt dat mensen niet thuis moeten experimenteren vind ik tot daar aan toe. Dat is jouw goed recht om dat te vinden en daar wil ik ook best een discussie over aan gaan. Dat jij zo laag bij de grond zit na te trappen is iets wat mij echt boos maakt. Geen stijl!

Als jij zo denkt over de mensen, die binnen gebracht worden in het ziekenhuis als idioten die zelf schuld hebben en maar zelf moeten opdraaien voor alle ellende die ze hebben veroorzaakt, dan zou ik maar heel snel een andere baan gaan zoeken. Enige compassie voor je medemens in diepe nood verwacht ik zeker van mensen die werken op een plek met zo veel ellende...
yochem_CF

Ik denk dat het goed is om te beseffen dat personeel van de eerste hulp (in dit geval bertus-gussa dus) een niet geheel objectief beeld heeft. Dit is niet beledigend bedoeld ofzo, maar als inzicht. Zij zien alleen de situaties waarin het mis is gegaan. Zo'n reactie is dus begrijpelijk voor mij. Er zijn veel dingen die fout kunnen gaan bij explosievenproductie. Als het dan fout gaat, is het meestal ook gelijk ernstig, zeker bij grotere hoeveelheden.

Wat weet een 15 jarige nou van veiligheid.
Toevallig ben ik 16. Ik voel me dus wel een beetje aangesproken. De leeftijd vind ik, speelt een kleine rol. Onder de 18 heb je nog niet volwassen hersens, maar aan de andere kant speelt leeftijd geen rol bij de hoeveelheid kennis. Ik maak geen explosieven, maar weet wel veel van veiligheid. Met dank aan dit forum.

Interresante discussie.... :oops:
radioactive

Het probleem met sommige jongeren is: ze zien op sites over bommen (of op teletet en andere sensatiesites) andere jongeren een bom maken en ze willen het ook eens proberen i.p.v. eerst eens op andere sites te kijken welke risico's hieraan verbonden zijn. Afbeelding

Sommige jongeren beseffen soms niet dat ze heel gevaarlijke spullen in hun handen hebben. Soms zijn twee producten apart compleet onschadelijk maar te samen een levensgevaarlijk mengsel.

Afbeelding

Jammer dat zo'n dingen altijd moeten gebeuren. :oops:
Bertus-Gussa

Even iets uit de doeken doen:

Was niet aardig van mij om te zeggen dat hij de volgende keer hinkend het vuurtje mag uit maken. Hij heeft geluk gehad, is alleen maar zijn onderbeen kwijt.

In praktijk is het toch iets anders, kan genoeg voorbeelden opsommen, maar dat heeft geen effect op jongeren. Daarom deze twee; jaren geleden op oud en nieuw, helemaal in, om thuis te knutselen, tegenwoordig heet dat thuis experimenteren. Jongen maakt een inschattings fout, gevolg aan 1 hand duim, wijsvinger en ringvinger kwijt. ***** voor die jongen, precies zijn rechthand echt balen. Gevolg door deze actie, veel ellende voor deze persoon en zijn familie. Zoveel mogelijk geholpen met revalideren, veel tijd ingestoken. Daarna een tijd niet meer gezien, komt hij ineens gezellig even langs wippen, had een mooi pijpbom gemaakt, had veel geleerd van vroeger en had nu een betere gemaakt. Geeft nu voorlichting op scholen, soms zie ik hem eens voorbij scheuren met zijn rolstoel, gelukkig had hij twee goeie ogen. Dit was thuisexperimenteren met vuurwerk.

Pa is thuis bezig met "zijn"experimenten, even voor de duidelijkheid. Hij is heel even weg, paar seconden, twee tellen (excuus van de vader). Zijn 5 jarige dochter was in die paar tellen, seconden, binnen en haar kwam ik even later tegen. Verbrand, gezicht, nek, rug en borst, ogen opgezwolen en snakkend naar adem. In die paar tellen, zoals haar vader had gezegd, had zij kans gezien om zwavelzuur over haar heen te krijgen. Actie van haar vader, hij had alleen haar gezicht gespoeld met water, omdat hij wist waar hij mee werkte. Ja de volgende keer zet hij haar wel onder de douche en met veel water spoelen.

Op dit punt heb ik wel medelijden met het meisje, niet met de vader.

Dit was thuisexperimenten zonder vuurwerk

Zoals ik al las thuisexperimenteren staat niet gelijk aan explosieven maken.

Vertel iets wat ik niet begrijp aan deze regel.

Voor het ene verhaal heb ik compassie voor de andere niet,
drune134

Ik denk ook dat Bertus Gussa geen objectief beeld heeft/krijgt. Feit is wel dat hij kennelijk veel gevolgen ziet van acties van 'domme' vaders, moeders, kinderen. En dat vormt voor hem wel een beeld. Vanuit dat beeld probeert hij om mensen zich toch maar weer eens te laten afvragen of het wel goed doordacht is wat ze doen.

Feit is natuurlijk wel dat er altijd 'domme' mensen blijven. Maar die roken (ooit een filter gezien waar de rook van 20 sigaretten doorheen geleid is), drinken alcohol en gaan toch autorijden (voorbeelden genoeg met desastreuze gevolgen). En zo kan ik nog wel doorgaan (wie niet).

Het is erg dat die jongen zijn been mist, had beter moeten nadenken maar inderdaad, HAD!

Ik denk dat we hier op dit forum moeten blijven proberen om iedereen bewust te maken en bewust te blijven en na te laten denken waar ze mee bezig zijn.

En soms moet je een beetje (veel) geluk hebben.
Op zoek naar antwoorden

Het is erg dat die jongen zijn been mist, had beter moeten nadenken maar inderdaad, HAD!

It's easy playing the general AFTER the war.

Maar het feit blijft dat als je een 'explosief' bouwt, afwerkt met lijm ,deze lijm niet aansteekt en vervolgens er op gaat staan stampen. :oops:
scientist 1

Bertus-Gussa schreef: Pa is thuis bezig met "zijn"experimenten, even voor de duidelijkheid. Hij is heel even weg, paar seconden, twee tellen (excuus van de vader). Zijn 5 jarige dochter was in die paar tellen, seconden, binnen en haar kwam ik even later tegen. Verbrand, gezicht, nek, rug en borst, ogen opgezwolen en snakkend naar adem. In die paar tellen, zoals haar vader had gezegd, had zij kans gezien om zwavelzuur over haar heen te krijgen. Actie van haar vader, hij had alleen haar gezicht gespoeld met water, omdat hij wist waar hij mee werkte. Ja de volgende keer zet hij haar wel onder de douche en met veel water spoelen.

Op dit punt heb ik wel medelijden met het meisje, niet met de vader.

Dit was thuisexperimenten zonder vuurwerk
Ook als je thuis niet experimenteert gebeuren deze dingen. Zwavelzuur wordt verkocht als superontstopper. Andere gevaarlijke stoffen in huis zijn natriumhydroxide (ontstopper), ammoniak, white spirit, wasbenzine, methanol (barbecue),... Dit zijn producten die ook gevaarlijk zijn en velen hebben ze in huis. Een kind kan ook hiermee een ongeluk krijgen. Hoeveel kinderen moeten niet elk jaar naar het ziekenhuis nadat ze iets giftig hebben opgegeten of chemische brandwonden hadden terwijl er thuis niet geëxperimenteerd wordt?

Het verhaal kon evengoed zijn: kind krijgt zwavelzuur over zich heen toen vader tijdens het ontstoppen van de wasbak even weg was.

Het was onverstandig van de vader.

Feit is natuurlijk wel dat er altijd 'domme' mensen blijven. Maar die roken (ooit een filter gezien waar de rook van 20 sigaretten doorheen geleid is)

Professor emeritus Roger Blanpain stelt voor om roken in de buurt van kinderen te verbieden en ouders een werkstraf op te leggen als ze blijven roken in het bijzijn van hun kinderen.

Vind ik persoonlijk een goed idee. In Amerika is 87% van alle longkankers afkomstig van roken en in de UK zelfs 90%.

De vijfjaars-overleving van alle soorten longkanker samen ligt op minder dan 10%.

Een sigaret opeten kan dodelijk zijn voor een kind.

Dit is veel gevaarlijker voor de kinderen dan thuis op een verstandige mannier te experimenteren.
BramV_CF

met alles is het belangrijk uit te kijekn, de meeste mensen die serieus experimenteren zijn vrij voorzichtig met hun spullen, al was het alleen maar dat anders experimenten mislukken. Het is natuurlijk wel zo dat het maken van HE al snel een heel dom plan is, ik wil mensen best helpen met iets leuks maken (dan kan ik ze op de veiligheidsmaatregelen en de manier van werken wijzen), maar ik ga niet in de buurt komen van TNT of nitro of zoiets, dat durf ik zelf niet aan en laat ik dus vooral anderen niet doen. Een HE forum sluiten vind ik ook niet zo heel gek, teveel mensen denken dat hen niets kan gebeuren omdat ze maar 10 gram maken ofzo, zo'n lief klein hoopje, of bedenken te slecht dat het ook boem kan doen als je het laat vallen. Het is een beetje van beiden, ik vind het prima als mensen iets leuks gaan doen zo lang dat nog leuk blijft.
woelen

Zoals BramV het verwoordt, zo kijk ik er ook tegenaan. Zelf maak ik dus geen HE's, want ik voel me ook niet veilig als ik dat materiaal in huis heb.

Verder vind ik het verhaal van Bertus-Gussa inderdaad wel heel erg vertekend. Dergelijke ongelukken gebeuren (helaas) niet alleen met thuis experimenteren. Alles wat we doen kan risico's met zich mee brengen en het is erg kort door de bocht om alle ellende op het conto van thuis experimenteren te schrijven.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 20 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Logitech M220 Silent - Draadloze Muis - Grijs

Bekijk product

olwe sirfalas

Ik ben het ook met Woelen en BramV eens.

Thuis experimenteren zal ik altijd aanmoedigen, mits het iemand is die zoch bewust is dat er ook iets fout kan gaan. Bij alle sites waar chemische reacties op voortkomen wel veel meer nadruk op de veiligheid moet worden gelegd. Zelf lees ik altijd eerst de veiligheidsvoorschriften en zijn die er niet dan zorg ik dat ik eerst meer onderzoek naar de reactie, zodat ik een goed beeld kan vormen over de reactie.

Er wordt veel te weinig aandacht besteedt aan de achtergrond van reacties. Als je hierin verdiept kom je er vaak al heel snel achter wat de gevaren zijn. Ik wil hiermee niet zeggen dat je gelijk alles moet weten en scheikunde moet hebben gestudeerd ( waat overigens ook niet iets zegt), maar vraag op fora als deze bijvoorbeeld wat meer informatie bij een reactie. Er zijn hier genoeg mensen die je kunnen helpen hiermee. Een van de voordelen hiervan is ook dat je niet snel naar experimenten over gaat die je pet te boven gaan. Met weinig achtergrond zijn er namelijk ook heel veel leuke experimenten te doen en ook te begrijpen zijn.

Daarnaast vindt ik dat zoals maar al te vaak blijft dat mensen veel te snel conclusies trekken over de chemie. Heel veel mensen die zeggen maar wat, omdat ze het niet kunnen begrijpen. Dit zal echter altijd een probleem blijven, maar met zaken als thuis onschuldige reacties uitvoeren is niks mis. Als iedereen dit zou doen is een groot deel van de angst in de maatschappij weg. (Helaas zal dit nooit gebeuren.

Verder zal ik mijzelf niet zo heel snel meer aan HE's wagen. Ik heb dit eenmalig gedaan, en achteraf toch nog te weinig vooronderzoek gedaan. De hoeveelheid was rond de milligram, maar ik ben heel erg geschrokken van de kracht ervan. Het ging allemaal goed, omdat het in een goed uitgerust lab is uitgevoerd. Ik zal dit echter nooit thuis hebben gedaan, omdat het nog meer gevaren met zich mee brengt. Ik hoop dat dit voorbeeld mensen het belang van goed vooronderzoek duidelijk maakt.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📰 Wetenschappelijk Nieuws”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!