Waarom komen jullie niet eens een paar weken mee draaien op de eerste hulp in het ziekenhuis of bij het brandwonden centrum.
Je zult vast een hoop ellende zien en daar wil ik dan ook geen woord van af doen. Maar om dat nou allemaal op thuis experimenteren te gooien is wel heel erg kort door de bocht. Hoeveel mensen krullen zichzelf niet om een boom of lantaarnpaal met een zwaar opgevoerde brommer, scooter of een veel te zware motor? Wat te denken van een persoon die een ongeluk heeft gehad met de barbeque?
Alles wat we doen brengt zekere risico's met zich mee en ik ben van mening dat het ieders verantwoordelijkheid is om daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Helaas gaan er dingen fout, maar dat is niet exclusief iets voor thuis experimenteren, dat geldt evenzo voor bepaalde sporten, brommer/motor/auto races, barbeque, klussen in/rond het huis en noem maar op. Dan heb ik het nog niet eens over de mensen die heel bewust extreme risico's opzoeken voor de kick in de vorm van extreme sporten.
Ik ben het absoluut met je eens dat het maken van 100 gram hoogexplosief niet iets is wat je thuis zou moeten doen. De grens voor mij is dat een worst case scenario niet meer dan wat vervelende plekjes aan de hand mag geven. Ik heb recentelijk gehad dat 50 mg van een mengseltje ontbrandde in mijn hand. Dat doet au en geeft een blaar, maar ach... dat hoort er bij en zet je weer eens even op je plaats. Een klusser slaat zich ook wel eens op de duim en dat doet nog net iets meer au 8-[ . Zolang je inderdaad maar met 100 mg of zo werkt, dan kan er eigenlijk niks ernstigs gebeuren (vooropgesteld dat je een bril draagt tijdens het experimenteren). Gebruik van een bril voorkomt dan zeker oogletsel, want je zit niet 5 cm boven de stof met je oog, daar zit toch echt wel een armlengte tussen.
Maar nu nog iets heel anders. Stel, iemand doet iets vreselijks doms, en of dat nou het maken van 100 gram HE is, of het doen van een veel te wilde straatrace, doet er voor mij dan niet toe. Die mensen bij wie het fout gaat hebben natuurlijk zelf schuld, maar moet je dan nog zo nodig natrappen? Zulke mensen zijn echt wel genoeg gestraft hoor, daar is jouw natrapperij (zoals die opmerking van jou dat hij volgende keer hinkend op zijn andere been de boel misschien kan uittrappen) echt niet meer nodig

. De fout is begaan, de fout is bestraft, en dan moeten we weer verder, positief, opbouwend en een hart onder de riem steken. Bastiaan heeft het nu moeilijk genoeg en het soort reakties zoals jij die geeft (en zoals ze er vele staan op geenstijl en bij het AD) maken het alleen maar veel moeilijker en bitterder.
Dat jij vindt dat mensen niet thuis moeten experimenteren vind ik tot daar aan toe. Dat is jouw goed recht om dat te vinden en daar wil ik ook best een discussie over aan gaan. Dat jij zo laag bij de grond zit na te trappen is iets wat mij echt boos maakt. Geen stijl!
Als jij zo denkt over de mensen, die binnen gebracht worden in het ziekenhuis als idioten die zelf schuld hebben en maar zelf moeten opdraaien voor alle ellende die ze hebben veroorzaakt, dan zou ik maar heel snel een andere baan gaan zoeken. Enige compassie voor je medemens in diepe nood verwacht ik zeker van mensen die werken op een plek met zo veel ellende...