Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
omeslo
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 10:14

zelf drank stoken

dames, heren,

Ik loop al een tijdje rond met het idee om eens wat te gaan experimenteren met het zelf stoken van (sterke) drank. Ik weet dat het in scandinavische landen vrij gebruikelijk is dat zelf te doen, en ik wil eens kijken of er acceptabele resultaten te behalen zijn. Ik heb met name vragen over het destilleerproces. Het is me inmiddels zo'n beetje duidelijk wat ik ervoor nodig heb, maar waar koop ik in vredesnaam een destilleerkolf of -kolom en statieven? Hoe meet ik het alcoholpercentage etc etc. En ook natuurlijk: Is het toegestaan? Ik kan me voorstellen dat de staat het niet leuk vind accijnzen mis te lopen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Casio fx-82NL rekenmachine - wetenschappelijke rekenmachine - voor de middelbare school

Bekijk product

Gebruikersavatar
Echtepino
Artikelen: 0
Berichten: 794
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 15:20

Re: zelf drank stoken

Kijk eens op ebay onder alambic.

Of in de winkel:

http://www.brouwland.com/setframes/?l=&to=...%3D567&shwlnk=0

Let wel op hè met methanol.

Alcohol meet je met een densimeter of areometer.

Op dezelfde wijze als dat je de conditie van je accuzuur weegt.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

conus
Artikelen: 0
Berichten: 60
Lid geworden op: di 30 mei 2006, 16:16

Re: zelf drank stoken

ik dacht dat alleen gebrouwen dranken (bier en wijn) mochten en niet de gedestilleerde dranken.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)
Gebruikersavatar
Echtepino
Artikelen: 0
Berichten: 794
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 15:20

Re: zelf drank stoken

Klopt, het is illegaal als je het niet aangeeft bij de douane.

Nog een leuke site:

http://home.zonnet.nl/nvvoorst/
Gebruikersavatar
Marjanne
Artikelen: 0
Berichten: 4.771
Lid geworden op: do 18 aug 2011, 14:45

Re: zelf drank stoken

Ik ben ook weleens bezig geweest om sterke drank te stoken. Wat ik toen begreep is dat niemand moeilijk doet als je een paar liter stookt voor eigen gebruik. Je moet er wel voor zorgen dat ´niemand het te weten komt´ door bijv. de alcohollucht.

Overigens maak ik zelf nogal eens wijn en dan ruikt het in het hele huis naar alcohol en gist...
omeslo
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 10:14

Re: zelf drank stoken

dank voor de reakties. Ik maak me geen zorgen over de alcohollucht, ik kan mijn schuurtje goed afsluiten, en mijn wietplantjes overstemmen de alcohollucht wel.

Ik zit nog met wat praktische vragen, zoals: hoe lang moet ik destilleren, hoe heet, en is de voorloop inderdaad giftig? Dat soort dingen dus. Ik zou graag eens van gedachten wisselen met iemand die hier daadwerkelijk ervaring mee heeft.
mironteau
Artikelen: 0
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 07 okt 2005, 09:40

Re: zelf drank stoken

Hopelijk kan je hier wat mee:

- thuis alcohol stoken en bier/wijn brouwen zijn principieel verboden, maar zolang het over kleine hoeveelheden gaat (voor eigen gebruik) wordt het gedoogd

- om alcohol te stoken kan je best uitgaan van suikerwater: dan kan je geen methanol krijgen

- 1 kg suiker geeft ongeveer 1/2 kg alcohol

- je kan met speciale gistsoorten tot max 15% alcohol in oplossing krijgen: dus moet je vertekken van 30% suiker. Praktisch zou ik 25% nemen en gewone bier- of wijngist gebruiken

- de juiste kooktemperatuur van ethanol ken ik niet uit het hoofd, maar daar moet gemakkelijk aan te komen zijn. Je meet de temperatuur bovenaan in je fractionneerkolom

- de voor- en naloop gooi je weg: die bevatten hogere alcoholen, aldehyden en allerlei "koppijn" spul (dus die fracties die overkomen bij een temperatuur verschillend van het kookpunt van ethanol)

- je werkt in 2 stappen: bij de eerste destillatie mag je fors verwarmen: je bekomt dan een destillaat dat ca 40% ethanol bevat: het ruikt nog sterk naar gist

- dit destillaat haal je een 2de keer over. Om de geur kwijt te raken voeg je in de kookketel wat aktief kool bij. Je destilleert een stuk rustiger en bekomt dan ca 90 - 95% ethanol (azeotroop = 96%)

- als je absolute ethanol wil bekomen (biobrandstof), doe je een derde destillatie en voeg je ongebluste kalk (CaO) bij in je kookketel

Proost
omeslo
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 10:14

Re: zelf drank stoken

topforum dit!

Dank voor de reakties allemaal.. aanvullingen zijn altijd welkom.
Gebruikersavatar
Echtepino
Artikelen: 0
Berichten: 794
Lid geworden op: ma 08 nov 2004, 15:20

Re: zelf drank stoken

Dit staat allemaal in de link die ik hier schreef.

Maar als je echt zo'n noob bent dan raad ik je niet aan om zelf te gaan stoken, dat vergt echt wel wat kennis.

Lees eerst eens een boek hierover en verdiep je in chemie/destillatie.

Dat van die wietplantjes was een hele grappige opmerking bytheway!!
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 11:04

Re: zelf drank stoken

als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum

als je ervaring krijgt, zal je drank een stuk beter zijn dan de commerciele drank

en begin met te lezen over dit onderwerp, voor je eraan begint, er is genoeg te vinden op het internet voor een paar weken leesplezier.

veel plezier (leuke hobby)
sensey
Artikelen: 0
Berichten: 107
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 15:30

Re: zelf drank stoken

ik dacht dat alleen gebrouwen dranken (bier en wijn) mochten en niet de gedestilleerde dranken.
Idd, in mijn biologieboek staat hoe je appelwijn moet maken, dus dat zal dan wel niet al te illegaal zijn. Tenzij je het commercieel doet en in het zwart gaat verkopen.

Vanaf dat je begint te destilleren moet je echt wel opletten. Hoe alcoholdestillatie exact in z'n werk gaat weet ik niet. Ikzelf zou wel ooit eens dat willen doen maar opdrinken heb ik zeker geen zin in. 8-[ Tenzij men 100% zeker kan testen dat er geen methanol, ... in zit. Een schoolkameraad van m'n vader is door methanolvergiftiging blind geworden :oops:
yochem_CF
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 09:18

Re: zelf drank stoken

Stel je gaat uit van suiker...

- Heb je dan geen giftige zooi erin?

- Is er dan ook een manier om het overtollige suiker eruit te halen, zodat je water met zoveel % alcohol overhoudt? Hierbij denk ik aan temperatuurverlaging.
omeslo
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 10:14

Re: zelf drank stoken

Dit staat allemaal in de link die ik hier schreef.
Ik was op mijn werk, dus ik had geen tijd de link uitgebreid door te lezen. De credits gaan naar jou idd:)
Echtepino schreef:Maar als je echt zo'n noob bent dan raad ik je niet aan om zelf te gaan stoken, dat vergt echt wel wat kennis.

Lees eerst eens een boek hierover en verdiep je in chemie/destillatie.
Dat doe ik nu dus.. o.a. op dit forum:)
omeslo
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 10:14

Re: zelf drank stoken

als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum
Best link so far, Thx!

ads

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Blue - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Papierversnipperaar - 13L - 8 A4 vellen - Creditcard Vernietiger - Zwart - Vivid Green

Bekijk product

stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 11:04

Re: zelf drank stoken

Kerckhof schreef:als je een heel uitgebreide site wil : www.homedistiller.org en bijhorend forum www.homedistiller.org/forum
Best link so far, Thx!
geloof me, je zal niets beters (uitgebreiders) vinden :oops:

heb je je al geregistreerd op dat forum?

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!