Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 11:04

Re: zelf drank stoken

yochem schreef: Stel je gaat uit van suiker...

- Heb je dan geen giftige zooi erin?

- Is er dan ook een manier om het overtollige suiker eruit te halen, zodat je water met zoveel % alcohol overhoudt? Hierbij denk ik aan temperatuurverlaging.
als je van suiker begint, krijg je ook 'giftige zooi' maar in zeer kleine mate.

en als je distilleert moet je je niet teveel zorgen maken over suiker, dat blijft toch mooi in je ketel zitten.

ads

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Systemyze Weekplanner Whiteboard – Magnetisch Planbord – Magnetische Maandplanner – Inclusief Markers & Wisser – A3 Formaat

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

yochem_CF
Artikelen: 0
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 26 mei 2006, 09:18

Re: zelf drank stoken

Kerckhof schreef: ... als je van suiker begint, krijg je ook 'giftige zooi' maar in zeer kleine mate. ...
Kun je daar veel drinken zonder dat je er iets van krijgt, ook op langere termijn? Ik wil eigenlijk eerst weten of zoiets ook maar een beetje giftig is, voordat ik het als drinken ga gebruiken.

Die tweede vraag van mij zal ik ook iets beter formuleren: Zijn er nog andere manieren om het suiker - ethanol - water mengsel te scheiden, naast destillatie. Hierbij moet de suiker van de alcohol gescheiden worden, het maakt niet uit waar het water zich bevindt.

Dan nog wat. Ik neem aan dat jullie gedetilleerd water gebruiken, om allerlei nevenreacties zo veel mogelijk te voorkomen?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 16:37

Re: zelf drank stoken

Je krijgt er altijd wat van op langere termijn: een slechte lever. Of bedoelde je dat niet? :oops:
stoker
Artikelen: 0
Berichten: 2.746
Lid geworden op: za 08 jan 2005, 11:04

Re: zelf drank stoken

yochem schreef:
Kerckhof schreef: ... als je van suiker begint, krijg je ook 'giftige zooi' maar in zeer kleine mate. ...
Kun je daar veel drinken zonder dat je er iets van krijgt, ook op langere termijn? Ik wil eigenlijk eerst weten of zoiets ook maar een beetje giftig is, voordat ik het als drinken ga gebruiken.

Die tweede vraag van mij zal ik ook iets beter formuleren: Zijn er nog andere manieren om het suiker - ethanol - water mengsel te scheiden, naast destillatie. Hierbij moet de suiker van de alcohol gescheiden worden, het maakt niet uit waar het water zich bevindt.

Dan nog wat. Ik neem aan dat jullie gedetilleerd water gebruiken, om allerlei nevenreacties zo veel mogelijk te voorkomen?
als je een vergiste suikeroplossing distilleert, en wat voorloop en naloop weggiet, zal het minder ongezond zijn dan commerciele toestanden.

gedistilleerd water is niet nodig, zelfs af te raden, het is niet goed voor de gist.

een andere manier om ethanol van water te scheiden is door het in te vriezen, de ethanol, blijft dan (voor een stuk) vloeibaar. maar op deze manier kan je geen voorloop en naloop scheiden.

een simpele distilleermethode is de wokmethode, zoek er maar eens naar, met materiaal die iedereen in huis heeft. maar met die methode kan je ook geen voorloop en naloop scheiden.

(als je distilleert op basis van suiker, en geen voor of naloop weggiet, zal je niet direct iets ongezonds hebben, maar eerder iets van een mindere kwaliteit
omeslo
Artikelen: 0
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 10:14

Re: zelf drank stoken

Kerckhof schreef:
heb je je al geregistreerd op dat forum?
jep.. geweldig forum, nogmaals dank!
Spookydrink
Artikelen: 0
Berichten: 1
Lid geworden op: di 02 feb 2010, 21:10

Re: zelf drank stoken

Weet iemand waar ik een of meerdere goede boeken over destillatie kan krijgen?

vr gr Martin

ads

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart- 50 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Gebruikersavatar
Labstuff
Artikelen: 0
Berichten: 496
Lid geworden op: vr 28 mei 2004, 14:55

Re: zelf drank stoken

Topic is uit 2007.....

Boeken over likeuren, destilleren e.d kan je kopen bij Labstuff, Brouwland etc

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!