Puzzel Puzzels
jhullaert
Artikelen: 0

Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Bij een proefje met ijzer(II)sulfaat en dinatriumcarbonaat kreeg ik een donkergroene neerslag is dit ijzer(II)carbonaat of zit er storende stoffen in de soda die ik gebruikte? Of is er een compox gevormd?

Ik weet dat ijzer(III)carbonaat niet bestaat maar ijzer(II)carbonaat toch wel hè?

ads

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

TP-Link TL-SG105 - Netwerk Switch - Unmanaged - 5-Poorten

Bekijk product

G.i.B.

Re: Ijzer(II)carbonaat gevormd?

Ijzer(II)carbonaat bestaat, Een compox heb ik nog nooit van gehoord. En soda is volgens mij over het algemeen zeer zuiver. :oops:
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

jhullaert

Ok bedankt heb het net gevonden met google. :oops:

Het was inderdaad ijzercarbonaat.
woelen

Als het donkergroen is, dan is het onzuiver ijzer(II)carbonaat. Zuiver ijzer(II)carbonaat is heel lichtgroen, bijna wit. Je ijzer(II)sulfaat is vast wat onzuiver. Als het licht blauwgroen/cyaan is, dan is het zuiver, is het groen met een geelbruine tint er door, dan bevat het een weinig ijzer(III).

Ook zuurstof uit de lucht is een grote boosdoener. Het is erg moeilijk om zuivere ijzer(II) verbindingen te hebben bij pH > 7. Verontreiniging met ijzer(III) maakt het neerslag donkergroen.
jhullaert

Mijn (nieuw) ijzersulfaat is licht groen dus het zal door zuurstof in de lucht geoxideerd zijn. :oops:

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - envelop

bol cadeaukaart - envelop

Bekijk product

Steun Sciencetalk Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Gatson Mini Printer - 300DPI - Inclusief 14 Rollen Papier (Sticker, Normaal & Kleur) + 5 pennen - Mini Printer voor Mobiel - Pocket Printer - Mobiele Fotoprinter - Schoolspullen - Journaling Producten - Bullet Journal

Bekijk product

Steun Sciencetalk Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Ohuhu Honolulu 216 kleuren Alcohol Art Markers Brush & Chisel

Bekijk product

woelen

Dat het nieuw is zegt niet zo veel. Meerzeggend is waar je het vandaan hebt. Het ijzer(II)sulfaat, dat je kunt kopen als particulier is veelal tamelijk onzuiver. Het spul wordt als anti-mos middel verkocht en als kleurmateriaal voor keramiek. In beide gevallen krijg je tamelijk onzuiver spul.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!