Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Fuzzwood
Artikelen: 0
Berichten: 11.177
Lid geworden op: vr 15 apr 2005, 18:37

Re: aceton

/me slaat Pascal en Newton eens om hun oren en zichzelf dubbel zo hard.

ads

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Screenprotector Geschikt voor Samsung A56 Screen protector Tempered Gehard galaxy glas - 2 stuks beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

okedesiree
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 19:54

Re: aceton

Napoleon1981 schreef: Ik geloof er ook niks van. Waarom zou je auto dan zuiniger zijn? Ik weet zeker dat aceton het rendement van je motor niet verhoogt met 10%. Verder betwijvel ik ook of 0,15% aceton de energie hoeveelheid vertegenwoordig van die 10% diesel. Lijkt mij een broodje aap verhaal, anders had inderdaad shell het ook al langal toegevoegd en geroepen van kijk onze diesel bevat 10% meer energie.

Wat wel werkt is slaolie :oops:
Dat je auto zuiniger wordt komt doordat aceton de oppervlaktespanning van de benzine/ diesel verlaagt. Hierdoor neemt de vluchtigheid van de brandstof toe en verdampt het dus beter, waardoor er een volledigere verbranding kan plaatsvinden 8-[

Ook wordt het octaangehalte verhoogd.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

okedesiree
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 19:54

Re: aceton

Voor benzine is het trouwens 0,2% (en diesel 0,15%)
okedesiree
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 19:54

Re: aceton

G.i.B. schreef: Hoe kan het dat dit topic al meer dan 5000 keer gelezen is ??

KLOPT VOLGENS MIJ NIETS VAN !!!!!!!!!
Als je op google 'aceton benzine diesel' of iets dergelijks intypt, is deze site de eerste hit, dus 't is logisch dat iedereen die iets over aceton in de brandstof wil weten als eerst op deze site kijkt. Vandaar waarschijnlijk de vele hits Afbeelding
okedesiree
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 19:54

Re: aceton

Ik zag een goed stukje hierover op een andere site (ik zal niet zeggen dat ik het zelf geschreven heb, maar wel een mooi stukje!):

Een "nieuwe"ontwikkeling kan alleen maar tot wasdom komen door feiten.

Dit verschijnsel is sinds 1996 bekend in Amerika, en het is gewoon waar.

15 ml op 10 L diesel en 23 ml op 10 L benzine geeft een reductie van brandstofverbruik van 22% resp. 35%.PUNT.

De verbranding is nagenoeg volledig en daardoor, ook door minder brandstofverbruik, veel beter voor het milieu.PUNT.

Aceton is een extreme vet,lak, etc.-oplosser dus voorzichtig zijn met toevoegen mbt autolak en je handen.

Het enige nadeel dat wij hebben kunnen vaststellen is de ietwat hogere dampspanning in je tank. Bij een zwaar ongeluk zal je auto iets sneller in brand vliegen dan zonder aceton. Mocht dit gebeuren dan was je zonder aceton ook al de sigaar, dus absoluut niet relevant.

Nu wat andere feiten :

Pomphouders zitten niet te wachten op minder afname van hun product.

De overheid zit niet te wachten op minder accijns.

Saillant detail : De overheid vindt de milieubelasting zeer prettig, willen helemaal geen beter milieu, maar slechts de rechtvaardiging om meer geld binnen te krijgen in naam van het milieu !!!

Dit aceton-verschijnsel is een van de zeldzame gebeurtenissen waarbij ALLEEN de consument en toevallig ook het milieu wel bij varen.

Dit is uitermate pijnlijk voor SHELL en de overheid die in eerste instantie gaan hopen dat niemand het gelooft en het met een sisser afloopt. Ben je soms vergeten dat Nederland tot het laatste toe heeft volgehouden dat radardetectoren niet werken terwijl ze in het buitenland verboden waren ?

Ons Nederland is weer het enige land ter wereld waar het bij de wet verboden is om op koolzaadolie / slaolie te rijden terwijl dit veel beter is voor het "MILIEU”.

De Nederlandse overheid is een toonbeeld geworden van demagogie en volksverlakkerij waarbij de pegels en pecunia de enige drijfveren zijn om beleid te maken.

Gevolgen :

a. Er wordt dramatisch accijns geheven op aceton

b. Aceton wordt standaard toegevoegd aan brandstof maar de brandstof wordt duurder omdat het verbuik daalt.

c. Het wordt bij de wet verboden om aceton toe te voegen aan brandstof

(D) : (Grootste kans) Stiekum hopen Shell en de overheid dat niemand het durft om Aceton bij zijn brandstof te gooien en zullen dit nog proberen te ontmoedigen middels allerlei wazige sprookjes want : Dan blijft alles bij het oude !!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb gezegd.
Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: aceton

Toch grappig dat dus volgens jou 35% van de brandstof onverbrand blijft in een motor als er geen aceton bijzit. Of zie ik dat dan verkeerd?
okedesiree
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 19:54

Re: aceton

We praten hier over een (maximaal haalbaare) reductie van het brandstofverbruik. Niet over het rendement. Dat is wat anders.
okedesiree
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 19:54

Re: aceton

opajuup schreef: Aceton tast slangen, pakkingen en andere kunststof onderdelen aan.

Ik zal het nooit gebruiken.
...en waarom wordt aceton dan wel in plastic verpakt? En tast benzine plastic níet aan dan? Ik vraag maar... Volgens mij tast benzine plastic namelijk net zo goed aan. Kun je zelf thuis gemakkelijk uittesten, dan zul je het snel zien.
okedesiree
Artikelen: 0
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 04 mei 2007, 19:54

Re: aceton

Beryllium schreef:
Leuk om te lezen, maar zoals zo vaak: geen greintje wetenschappelijke onderbouwing. Ik verdenk de verhalen trouwens van het beschrijven van een placebo-effect.

Totdat er een dubbelblinde vergelijking wordt gemaakt lijkt me dit een broodje aap...
géén wetenschappelijke onderbouwing?????? Volgens mij moet u toch even iets beter lezen. De site http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/ legt alles mijns inziens toch redelijk gedetailleerd uit, hoe het scheikundig gezien werkt.
Gebruikersavatar
rwwh
Artikelen: 0
Berichten: 6.853
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 22:23

Re: aceton

Acetone drastically reduces the surface tension. Most fuel molecules are sluggish with respect to their natural frequency.  Acetone has an inherent molecular vibration that "stirs up" the fuel molecules, to break the surface tension
Stiereuitwerpselen. Als je dat wetenschap noemt...
Gebruikersavatar
Beryllium
Artikelen: 0
Berichten: 6.314
Lid geworden op: ma 12 jul 2004, 21:30

Re: aceton

géén wetenschappelijke onderbouwing?????? Volgens mij moet u toch even iets beter lezen. De site http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/ legt alles mijns inziens toch redelijk gedetailleerd uit, hoe het scheikundig gezien werkt.
Ja, geen wetenschappelijke onderbouwing. Dat wil voor mij zeggen, er is geen dubbelblinde studie gedaan die de effecten ontegenzeggelijk beschrijft. Daarnaast zie ik nergens een verwijzing naar een wetenschappelijke bron.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
TBytes
Artikelen: 0
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 25 jan 2006, 23:39

Re: aceton

okedesiree schreef: géén wetenschappelijke onderbouwing?????? Volgens mij moet u toch even iets beter lezen. De site http://pesn.com/2005/03/17/6900069_Acetone/ legt alles mijns inziens toch redelijk gedetailleerd uit, hoe het scheikundig gezien werkt.
Ja, geen wetenschappelijke onderbouwing. Dat wil voor mij zeggen, er is geen dubbelblinde studie gedaan die de effecten ontegenzeggelijk beschrijft. Daarnaast zie ik nergens een verwijzing naar een wetenschappelijke bron.
Beetje mieren******ij als ik het zeggen mag, maargoed.

Mijn scooter rijd er overigens ook op en rij er 31% zuiniger door en nog geen problemen ondervonden. Mijn top is gestegen van 90 naar 95 en heb in het middengebied ook veel meer koppel.

Hier WEL een wetenschappelijke bron (als ie wetenschappelijk genoeg voor je is):

http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm
woelen
Artikelen: 0
Berichten: 3.145
Lid geworden op: di 26 jul 2005, 13:09

Re: aceton

Misschien vind jij dat men hier zit te mieren****** maar de wetenschap werkt wel volgens bepaalde principes. Een mooi verhaal van een persoon die een scooter 31% zuiniger krijgt zegt mij niet zo veel.

Allereerst, dat heb je wel heel precies bepaald, die 31% Afbeelding . Leg maar eens uit hoe je dat percentage hebt bepaald. Misschien rijd je nu veel rustiger/zuiniger/minder "sportief"? Er zijn vele parameters, en jij kunt niet garanderen dat al die andere parameters hetzelfde zijn gebleven.
Gebruikersavatar
Beryllium
Artikelen: 0
Berichten: 6.314
Lid geworden op: ma 12 jul 2004, 21:30

Re: aceton

Beetje mieren******ij als ik het zeggen mag, maargoed.
Hier heb ik dus een hekel aan: gewoon geen oog hebben voor argumenten maar gewoon iemand direct aanvallen Afbeelding.

Ik heb hierboven al duidelijk aangegeven hoe je dit moet opvatten, maar voor hen die dat blijkbaar niet snappen volgt hieronder een samenvatting van hoe ik het zie.
Hier WEL een wetenschappelijke bron (als ie wetenschappelijk genoeg voor je is): http://www.lubedev.com/smartgas/additive.htm
Inderdaad, weer een niet-wetenschappelijke bron.

Ik vind een wetenschappelijke bron: een vaktijdschrift waar met behulp van een dubbelblind studie, statistisch onderbouwd, bewezen wordt dat aceton in je brandstof zorgt voor een lager vebruik.

Is die er? Prima, laat maar zien en ik geloof het.

Is die er niet? Ook goed, maar tot die tijd neem ik het met een flinke korrel zout en verdenk ik het placebo-effect. Ga dan ook alsjeblieft niet beweren dat het bij jou wel werkt, want dat was geen studie zoals ik nopdig acht bij dit soort claims. Als het voor jou voldoende bewezen is, prima, even goede vrienden, en dan ben ik de laatste die je zou tegenhouden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

ads

Steun Sciencetalk Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Canon SELPHY QX20 - Mobiele Fotoprinter - Draadloos - Terracotta Rood

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

mironteau
Artikelen: 0
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 07 okt 2005, 11:40

Re: aceton

Mij schijnt het ook sterk dat je in een organische mix zoals benzine of diesel ook maar enig effect zou ondervinden van de aanwezigheid van 0,15% keton. En wat betreft de zogezegde invloed op de verstuiving: primo zou dit gemakkelijk moeten te meten zijn door de viscositeit te bepalen, secundo speelt verstuiving wel een rol bij dieselmotoren, maar niet bij benzinemotoren (zeker niet bij een brommertje) en tertio daag ik elke believer uit voor volgende proef: ik bereid thuis 10 stalen brandstof (diesel of benzine naar keuze). Daarvan zijn er 5 met aceton en 5 zonder. Als jullie er meer dan 7 juiste uitpikken (statistisch heb je er al 5), dan krijg je van mij gelijk. En een bak duvel. In ruil wil ik wel 2 bakken duvel als je er geen 7 juiste uitpikt. (voor mijn moeite)

Hoe kom ik hierbij: denk je nu echt dat de industrie (en dan bedoel ik de afnemers, niet de petroleum producenten) 1 seconde zou aarzelen om aceton te gebruiken als daar zo'n winsten mee te halen zijn? Ik heb zelf ooit nog additieven verkocht voor gebruik in stookolie: dat waren speciale organometaalverbindingen en de fabricant beweerde dat je daar 1 à 2 % brandstof mee kon besparen: dat werd gretig gekocht, maar we hebben nooit ondubbelzinnig dat effect kunnen aantonen.

Mijns inziens horen dergelijke fabeltjes thuis in het rijtje "magnetische healing, handoplegging, wateraders" enz

Wees nu eens serieus: als de ganse autoindustrie zich een ongeluk zoekt om haar motoren toch maar enkele % zuiniger te maken, denk je dan dat ze de mogelijkheid zou laten liggen om gelijk 10-tallen % te sparen?

Bovendien moet je opletten, want als je verbrandingsrendement boven de 100% komt, dan loopt je benzinetank over: slecht voor het milieu! :oops: 8-[ ;)

Yours truly

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!