Moderator: Marko
Ja, zo is het. Maar ik zit al lang met de vraag waarom we altijd bij gedestilleerd aan water denken en bij gedistilleerd aan sterke alcoholische dranken. Zouden destilleren en distilleren verschillende technieken zijn?mironteau schreef:
Zoals je zegt vinden de benamingen ........ en gedestilleerd water hun oorsprong in de bereidingswijze.
Bij mij op school gebruiken ze een ionenwisselaar met natriumtrifosfaat, die het water dus verzacht.Bij demineralisatie worden niet de slecht oplosbare zouten (Ca2+ en Mg2+) vervangen door goed oplosbare (Na+), maar wel door H+ in de kationenwisselaar en de anionen door OH- in de anionenwisselaar. Je vervangt dus gewoon alle ionen door H20. Het proces dat jij beschrijft heet "verzachten" en gebeurt dus in een waterverzachter.
Destillatie is een techniek om twee of meer stoffen in een oplossing te scheiden gebaseerd op het verschil in kookpunt van deze stoffen. (Het woordenboek kent de schrijfwijzen destilleren en distilleren. Bij de vervaardiging van alcoholhoudende dranken is het gebruik van distilleren te spreken. Distilleerderij; gedistilleerd.)Maar ik zit al lang met de vraag waarom we altijd bij gedestilleerd aan water denken en bij gedistilleerd aan sterke alcoholische dranken.