Puzzel Puzzels
CaLu_CF
Artikelen: 0

Re: Blunders en ongelukjes

Nog een mooie blunder van me had ik afgelopen maandag, wil ik geconcentreerd salpeterzuur (63% = ong. 13,5 mol/L) in een rondbodemkolf met lange hals doen om uit te branden (zaten nog organische resten in die eruit moesten). Ben zelf linkshandig, dus met de linkerhand de fles HNO3 vast en met de rechter de kolf. Wat gebeurt er dus, krijg ik een beetje HNO3 over me heen... Heeft een mooie brandblaar gegeven. Gelukkig geneest de brandwond goed.

Greetz, CaLu.

ads

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 100 euro - Voor jou

Bekijk product

sensey

Hoe snel vreet zo'n geconcentreerd zuur eigenlijk in op uw huid?
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Robin85

Hoe snel vreet zo'n geconcentreerd zuur eigenlijk in op uw huid?

kvraag me dat ook af, zwavelzuur werkt allesins zeer snel en laart direct brandwonden achter, over salpeterzuur weet ik niet veel

en bij zoutzuur gaat het er traag eiglijk.. ik heb af en toe wel eens een paar druppels 37% HCl op men handen. je voelt er niet veel van, en na een tiental seconden begint het te 'pieken'.
BramV_CF

Ik heb laatst ook geconc zwavelzuur (98%)op de toppen van mijn vinger gehad, maar daar had ik uiteindelijk niet zo veel last van, en ik moest nog eerst wat dingen doen voor ik het water aan kreeg (stond uit op centrale leiding). Is natuurlijk wel op de vingertoppen, en daar zit nogal wat eelt op
Henk-Wim

Ik heb vandaag een grignard gemaakt. Broomethaan + droge ether. En dat aan magnesiumkrullen + droge ether toevoegen. Het lukte niet helemaal, dus de leraar zei dat ik het maar moest weggooien in afvalvat. Hij zei dat dat in het halogeenrijk organisch afvalvat moest.

Ik wist het wel, maar toch even navragen, want ik ben altijd bang dat het ontploft. 8-[

Dus ik gooi het er netjes in. Maar ik krijg een fontijn terug. :oops:

Ik maar eens vragen wat er gebeurde. Had ik dus de magnesiumkrullen er niet bij moeten gooien. Hele zuurkast wit.

Zo blijft natuurlijk de praktijkdag wel leuk
Fuzzwood

Toen deed ie het dus plots wel :oops:
JorickBruins

Vandaag mooie blunder:

Gisteren mijn handen aan iets geschaafd dus ik had een klein open wondje op mijn vinger, achjah.. kan gebeuren.

Maar vandaag gingen 2 klasgenoten van mij nog ff werken aan hun practicum, ik ging later ff kijken en ze waren beetje aan het klooien. Ik keek en ze zaten gec. zwavelzuur bij caffeine in dichloormetaan oplossing te gooien (zat waarschijnlijk wel veel meer in, want ze hadden dat uit koffie ge-extraheerd). Het schuimde als een gek (het gebeurde in een scheitrechter). Nja, wij dus eerste heel voorzichtig zwenken met de dop eraf, daarna dop erop en elke keer kort schudden en ontluchten. Afijn, ik deed dat zo'n 10 keer maar er werd nog steeds enorm veel gas gevormt (Goh, de oplossing werd warm door de grote hoeveelheid zwavelzuur). Dus op een gegeven moment was ik vergeten de kraan weer dicht te draaien na het onluchten, hele klodder zuur + andere troep recht over mijn open wond.. auw auw auw.. Kraan dicht gedraaid, scheitrechter terug gezet en flinke tijd afspoelen. Vond mijn handje niet leuk :P

Ook leuk, vervuilde olie (voor olie-baden) in een bad gooien met olie op 150-160 graden celcius.. Zuurkast in no-time zwart :D .
Onimo

Ik keek en ze zaten gec. zwavelzuur bij caffeine in dichloormetaan oplossing te gooien

heeft dat geconcentreerde zwavelzuur geen brandwonden ofzo achter gelaten dan???

Of viel het mee kwa concentratie nadat het verdunt was??

maybe handschoenen aan volgende keer :P

Ik had dat laatst uit voorzorg ook maar gedaan toen ik een snee in mijn vinger had. (met teveel koffie blijk ik sneller dingen te knoeien)
JorickBruins

:D Nah, niks.. het was wel wat verdund door de rest van de zooi.. ik gok dat het zo'n 5-6 M nog is geweest.. maargoed.. fijn is anders :D
Fuzzwood

5-6M verdund? 8-[ Nou ja alles is relatief :oops:
phj

5-6M verdund? 8-[ Nou ja alles is relatief :oops:
Alles wat minder geconcentreerd is dan die ca. 97 % zwavelzuur is verdund.

Zelfs 17 M mag je verdund noemen.
tglamdring

ehm mijn stomste blunder is :oops:

dat ik een magneetroerder op mijn hoofd heb laten vallen 8-[ vraag maar niet hoe :(
Beryllium

[open deur]

Hoe?

[/open deur]
Angel of Death

bij ons in de klas zou de tao een briefje van 5 euro in de fik zetten. d.m.v. het in een water alcohol mengsel te dopen en dan een lucifer eronder. had hij allleen de concentratie bietje (beetje) te hoog gemaakt.

resultaat:

alcohol brand op verdamt het water en je briefje begint te branden.

das pas een manier om snel van je geld af te komen lol :twisted: .

zelfde proefje

we moesten zelf kijken bij welke concentratie het briefje nog wel brande en bij welke niet meer. ( :lol: hadden wel gewoon stukjes papier geen geld :lol: )

we moesten als we een concentratie hadden getest het mengsel door de gootsteen gieten. was niet veel elke keer maar 50 ml. alleen als je dan per ongeluk een brandende lucifer in de bak gooit vliegt het hele zooitje in de hens. zet de kraan aan om het te blussen en foem steekvlammetje.

toa was gelukkig net thee aan het halen.

was lekkere thee.

ads

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk 50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

50 euro PlayStation Store tegoed - PlayStation Kaart (NL)

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Rub

Beeld je even in dat al deze intelligente handelingen in 1 lab worden uitgevoerd en stel je dan eens de vraag wat de kostprijs is van de schade of wat er eventueel nog heel blijft.

Nu ja ik heb er ook wel mijn aandeel in.

Ik wou het gistingsproces laten doorgaan (nogal een kleverig goedje vanwege de suiker).

Omdat ik schrik had dat het goedje op de grond zou belanden (door 1 of andere idioot) sloot ik de boel af. Op zich is dit nog niet zo dramatisch. Maar dan mag je de reactie niet vergeten.

Men moet namelijk op tijd het overtollig CO2 verwijderen. Anders wordt de druk te groot.

Je raad het al ik vergeet de boel en in een uiterste poging om de druk te verlagen kreeg ik hetzelfde effect als een dry-ice bom maar dan met suikerwater. Het afsluiten was waarschijnlijk ook niet zo slim.

Nog een tip die chemici best onthouden :P

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”