Laura00, hoe maak je nou koper(II) nitraat (alleen het gehydrateerde zout, het x-hydraat, 3 <= x <= 6).
Je kiepert wat pakweg 50% salpeterzuur bij kopermetaal en het spul begint lekker te bruisen en bruine dampen af te geven en in oplossing blijft koper(II)nitraat achter. Aan jou om hier een reactievergelijking bij te geven. Waarschuwing, ik spreek hier van
een reactievergelijking, het nl. niet mogelijk om
de reactievergelijking te geven.
Nu heb je dus een oplossing van koper(II)nitraat, met verder daarin nog water en resten salpeterzuur (en ook nog NO en NO
2 opgelost). Welke van deze stoffen zijn vluchtig? Welke niet? Juist... koper(II)nitraat (x-hydraat) is niet vluchtig, de rest wel. Dus, je gaat de oplossing wat indampen om water, salpeterzuur en NO
x kwijt te raken, wat overblijft is koper(II)nitraat (x-hydraat).
Je kunt niet helemaal tot droog indampen, dat zou leiden tot ontleding van het koper(II)nitraat. Je kunt indampen tot je een vrij dikke blauwe siroop krijgt. Het laatste stuk om echt een droog zout te krijgen zou ik doen, door de siroop in een petrischaal te doen en daarnaast een petrischaal met vast NaOH en nog een petrischaal met geconcentreerd H
2SO
4 te zetten. Deze drie schalen een paar dagen in een bak, luchtdicht afgesloten.
De NaOH absorbeert langzaam evt. vrijkomende restanten salpeterzuur en NO
x en de H
2SO
4 absorbeert vrijkomende waterdamp. Na een dag of wat heb jij dan in je petrischaaltje (vrijwel) zuiver Cu(NO
3)
2.xH
2O en de schaal met NaOH bevat nitriet/nitraat van opgenomen NO
x en de schaal met zwavelzuur is verdund, door aangetrokken water.
Het maken van de watervrije stof Cu(NO
3)
2 is zeer moeilijk en kan niet op bovenstaande manier. Pas in de jaren '60 van de vorige eeuw is men er in geslaagd watervrij koper(II)nitraat te maken. Dit laatste is geen zout, maar een vluchtige covalente blauwe verbinding. Ik ga er van uit dat in jouw opgave gevraagd wordt naar het hydraat. Ik weet hoe het watervrije zout is gemaakt, maar dat is beslist niet iets voor een VWO-school

.
Het x-hydraat (3 <= x <= 6) is wel een zout.