Puzzel Puzzels
Lauraa00
Artikelen: 0

Re: [scheikunde] Zuiver koper(II)nitraat uit koper

Oke, ik zal eens beginnen met denken en misschien kan iemand dan inspringen.

Ik heb koper, die kan reageren als reductor:

CU(S)--> CU++e

Goed,

op de een of andere magische wijze wil ik nu CU(NO3-)2 hieruit toveren.

Weet ik halfreacties van NO3-? (vraag ik nu aan mezelf)

NO3- kan reageren als oxidator neem ik aan. (zeg ik tegen mezelf)

even zoeken.

Ik zie hier:

NO3 ---> +3H++e

oke, fantastisch(denk ik nu sarcastisch).

ik heb twee halfreacties, maar als ik die bij elkaar gooi gebeurt er niks. Ik zou niet weten hoe ik nu verder moet om die NO aan die CU te krijgen!

ads

Steun Sciencetalk Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Epson EcoTank ET-2860 - All-in-One Inkttank Printer- Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 25 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Gedep

Wat chemaniac bedoelde is het volgende:

Stel dat je in plaats van HNO3 zoutzuur zou nemen: HCl. Dan zou je na de reactie Cl--ionen overhouden en dus heb je geen zuiver kopernitraat, want dan zou het verontreinigd zijn met Cl--ionen.

Bovendien zou de reactie niet verlopen, omdat HCl een te zwakke reductor is (zie binas-48)

Door HNO3 te nemen, houd je na de reactie NO3[sup-][/sup]-ionen over en da's toch wat je wil?

Ox: NO3- + 2 H+ + 2e <==> NO2(g) + H2O

Red: Cu <==> Cu2+ + 2e

Redox: NO3- + 2 H+ + Cu --> NO2(g) + H2O + Cu2+
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gedep

Lauraa00 schreef: Ik zie hier:

NO3 ---> +3H++e
Dit is niet de juiste halfreactie van salpeterzuur!

Zie binas-48
Lauraa00

Oke, dit kan ik volledig volgen en ik denk dat ik zelf die reactie ook had kunnen opstellen. Maar:

Je hebt nu als eindproducten "NO2(g) + H2O + Cu2+" maar dit is allemaal opgelost! Uit de vraag maakte ik op dat ik vast Koper(II)nitraat moest zien te krijgen!
jhullaert

En zo gebeurt er nog een halfreactie waar NO gevormd wordt dacht ik klopt dit?

Dus is het eigenlijk een redox die uit meerdere reacties bestaat hè?

Ik hebbet al 2x gezegd :uitdampen! :P
Lauraa00

Foutje:

Halfreactie: NO3- + 2 H+ + 2e --> NO2(g) + H2O
Lauraa00

Heel goed dat je het al 2x hebt gezegd chemaniac.. sorry.. maar ik begreep je gewoon niet! Voor mij kwam die term zomaar uit te lucht vallen, ik ben lerende, zie je.

Maar is het dan zo dat als je een oplossing hebt met NO2(g) + H2O + Cu2+ en je dit ik citeer: "UITDAMPT", je plots vast kopernitraat krijgt? Ik heb de 'neerslagtabel' namelijk in m'n hoofd zitten en ik schrok: Want NO en CU vormden geen neerslag! Maar nu zie ik dat ik als einproduct NO2(g) heb, en geen ionen. Dus opzich praat ik nu onzin. Maar tussenhaakjes, gaat die die NO2 gas niet de lucht in en verdwijnt hij uit mijn mengseltje?
G.i.B.

NO3- + 2 H+ + Cu --> NO2(g) + H2O + Cu2+
Dit klopt niet Gedep ! Je ladingen zijn niet gelijk.

Het is net ter sprake gekomen in het topic ' reactievergelijking kloppend maken'
NO3- + 2 H+ + 2e <==> NO2(g) + H2O
Ook dit klopt niet. in mijn binas staat 1e-

(9x) Cu ----> Cu2+ + 2e-

(6x) NO3- +2H+ +e----->NO2(g) + H2O

(4x) NO3- +4H+ +3e- ---->NO(g) +2H2O

28 HNO3 +9Cu ----> 9Cu(NO3)2 +14H2O + 4NO(g) + 6NO2(g)
Lauraa00

Oeps, in de mijne ook! Ik denk dat ik die 2 van voor de H+ twee keer heb gelezen en het toen blind heb overgetypt. Nougoed.. Detail!
G.i.B.

Als je net met redox reacties bezig bent, dan is dit denk ik een iets te uitgebreid antwoord (zie vorige post)

Je moet in ieder geval koper oplossen in geconcentreerd salpeterzuur. Er komen hierbij giftige NOx dampen vanaf, dus doe dit in de zuurkast of buiten.

Je houdt koper(II)nitraat in oplossing over en je moet dat inderdaad gewoon indampen.
Gedep

In mijn binas staat hij ook met één elektron...

Da's ook toevallig :D :D
woelen

Laura00, hoe maak je nou koper(II) nitraat (alleen het gehydrateerde zout, het x-hydraat, 3 <= x <= 6).

Je kiepert wat pakweg 50% salpeterzuur bij kopermetaal en het spul begint lekker te bruisen en bruine dampen af te geven en in oplossing blijft koper(II)nitraat achter. Aan jou om hier een reactievergelijking bij te geven. Waarschuwing, ik spreek hier van een reactievergelijking, het nl. niet mogelijk om de reactievergelijking te geven.

Nu heb je dus een oplossing van koper(II)nitraat, met verder daarin nog water en resten salpeterzuur (en ook nog NO en NO2 opgelost). Welke van deze stoffen zijn vluchtig? Welke niet? Juist... koper(II)nitraat (x-hydraat) is niet vluchtig, de rest wel. Dus, je gaat de oplossing wat indampen om water, salpeterzuur en NOx kwijt te raken, wat overblijft is koper(II)nitraat (x-hydraat).

Je kunt niet helemaal tot droog indampen, dat zou leiden tot ontleding van het koper(II)nitraat. Je kunt indampen tot je een vrij dikke blauwe siroop krijgt. Het laatste stuk om echt een droog zout te krijgen zou ik doen, door de siroop in een petrischaal te doen en daarnaast een petrischaal met vast NaOH en nog een petrischaal met geconcentreerd H2SO4 te zetten. Deze drie schalen een paar dagen in een bak, luchtdicht afgesloten.

De NaOH absorbeert langzaam evt. vrijkomende restanten salpeterzuur en NOx en de H2SO4 absorbeert vrijkomende waterdamp. Na een dag of wat heb jij dan in je petrischaaltje (vrijwel) zuiver Cu(NO3)2.xH2O en de schaal met NaOH bevat nitriet/nitraat van opgenomen NOx en de schaal met zwavelzuur is verdund, door aangetrokken water.

Het maken van de watervrije stof Cu(NO3)2 is zeer moeilijk en kan niet op bovenstaande manier. Pas in de jaren '60 van de vorige eeuw is men er in geslaagd watervrij koper(II)nitraat te maken. Dit laatste is geen zout, maar een vluchtige covalente blauwe verbinding. Ik ga er van uit dat in jouw opgave gevraagd wordt naar het hydraat. Ik weet hoe het watervrije zout is gemaakt, maar dat is beslist niet iets voor een VWO-school :P .

Het x-hydraat (3 <= x <= 6) is wel een zout.
epiphonix

De NaOH absorbeert langzaam evt. vrijkomende restanten salpeterzuur en NOx en de H2SO4 absorbeert vrijkomende waterdamp.
Zou dat dan ook niet kunnen lukken met enkel vast NaOH? Dat is toch ook hygroscopisch?
woelen

Waarschijnlijk wel, maar dan zou je wel veel NaOH moeten gebruiken. Zwavelzuur is beter wateraantrekkend.

ads

Steun Sciencetalk Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Logitech MK235 - Draadloos Toetsenbord en Muis - QWERTY - Donkergrijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Logitech M500s - Muis - Kabelgebonden - Optisch Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Pink - 11e generatie

Bekijk product

Lauraa00

Zo! Met zo'n verhaal wordt scheikunde opeens veel meer dan gewoon wat reacties opschrijven en wat structuurformules benoemen! Wat ik in eerste instantie niet begreep was hoe door die reactie het koper aan het nitraat 'vast ging zitten', omdat de enige manier om twee losse ionen weer aan elkaar te verbinden, die ik tot nu toe echt heb geleerd en echt heb begrepen, het principe van de neerslagreactie was! Daar kwam mijn verwarring ook een beetje vandaan. Nu weet ik dat er na die twee reacties gewoon nóg een reactie plaats moet vinden om Cu en NO3 aan elkaar te krijgen. Dat is toch correct?

In iedergeval bedankt voor alle reacties en hulp!

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “🙋 Huiswerk en Practica”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!