Puzzel Puzzels
Bertus-Gussa
Artikelen: 0

Re: nieuw wereldrecord!

Dit berichtje zal zeker door Wanda tegen gehouden worden. Nitrox bevat tussen 21% en 99% zuurstof, vnl bij duikers in gebruik, zie wikie. Daarnaast wordt het ook gebruikt in ziekenhuizen, dus zo gevaarlijk is het nu ook niet. Maar toch knap 16 minuten onderwater, ze kunnen hun record verbeteren door de watertemperatuur te verlagen.

ads

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Nintendo Switch Sports - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Nationale Keuze Cadeaukaart - 50 euro

Bekijk product

Beryllium

Dit berichtje zal zeker door Wanda tegen gehouden worden.
Lees je email, en reageer daar op.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

tequila boy

8-[ dit volg ik even neit helemaal Afbeelding
Beryllium

Tequila boy: doet er even niet toe, verder geen discussie aub.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
Onimo

Maar toch knap 16 minuten onderwater, ze kunnen hun record verbeteren door de watertemperatuur te verlagen.
hoezo kan dit helpen???

omdat dan de organen e.d. minder zuurstof nodig hebben?? (gokje)

zal niet best zijn als ze voor een record poging onderkoeling oplopen
Pelson

Waarschijnlijk omdat de O2 dan minder volume inneemt, en dus meer zuurstof in de zelfste longinhoud gaat.

Die organen kunnen er mss ook mee te maken hebben.
jhullaert

Maar gaat je lichaam dan niet meer energie (dus ook zuurstof) verbruiken om je lichaamstemperatuur op pijl te houden? 8-[
Gerard

Maar gaat je lichaam dan niet meer energie (dus ook zuurstof) verbruiken om je lichaamstemperatuur op pijl te houden? 8-[
Je lichaam zou het wel willen maar in koud water gaat het warmteverlies zo snel dat je niet genoeg energie kunt vrijmaken om 37 graden te handhaven.

Door de lage temperatuur gaan de lichaamsprocessen sterk vertragen wat zover kan gaan dat je hart stopt. Zelfs na een behoorlijke tijd gaat alles weer vanzelf werken, ook het hart gaat weer kloppen, als je het lichaam zeer langzaam opwarmt.

Een drenkeling die sterk onderkoeld is en geen waarneembare hartslag of ademhaling meer heeft kan zo soms gereanimeerd worden.
Robin85

dat klopt. Zo zijn er gevallen bekend van drenkelingen die 30-45 minuten geen adem meer konden happen, bewusteloos en zwaar onderkoeld waren. In zulke situaties treedt een duikreflex op waardoor het lichaam zuurstof uiterst zuinig gaat benutten.
Pink Panther

ik heb nu ergens een artikel gelezen, dat reanimatie dikwijls zelfs de doodsoorzaak kan zijn, na een zuurstofstress.

De cellen die geen zuurstof krijgen, verlagen hun metabolisme, en wezenlijk verandert heel hun energiehuishouden daarmee. als je dan gaat reanimeren en ervoor zorgen dat die cellen plots weer zuurstof krijgen, lokt dit apoptose uit. de cellen sterven dus af, omdat ze net (in vergelijking met hun verlaagde metabolische toestand) teveel zuurstof krijgen. Hoe het juist in elkaar zat, weet ik niet meer. ik zal eens kijken of ik dat artikel nog ergens vind...
Gerard

Een publicatie uit 2003 over hypothermie met daarin een paper van Andrew D Weinberg, MD van de Harvard Medical School in Boston.

Alhoewel er verder geen bronvermeldingen zijn lijkt het me redelijk de stand van zaken weer te geven betreffende hypothermie en de behandeling.

http://www.bhvplus.nl/informatie/een%20med...verdrinking.pdf
Pelson

er is zo ook een techniek om mensen in winterslaap te brengen...

Het is nog slechts theoretisch natuurlijk, maar ipv zuurstof zou men H2S (dacht ik toch) kunnen inademen. Zo gaat een heel ander metabolisme ingeschakeld worden die alles heel vertraagt, waardoor je dus eigenlijk trager ouder wordt.

Ook werden tests gedaan met eekhoorns in winterslaap of niet. Bleek dat bij de eekhoorns in winterslaap een veel beter metabolisme optrad. Een prikje in de hersenen genas heel mooi en op relatief korte tijd, terwijl datzelfde prikje in hersenweefsel bij "wakkere" eekhoorns begon te ontsteken en veel trager genas.

Dit zou bvb een techniek kunnen zijn om donororganen veel langer te kunnen bewaren. waar een hart nu slecht een uur of wat kan bewaard wordern zou het met die techniek tot 3 dagen kunnen ofzo.

(stond in scientific american, al lang geleden, dus mijn excusus als niet alles juist is)
Pink Panther

ik vond het artikel waarover ik het had. het gaat over reanimatie na een hartaanval, maar er stond een waanzinnig zinnetje in:

"cellen die meer dan vijf minuten zonder zuurstof zijn gebleven, sterven als ze weer zuurstof krijgen"

hier is de link
tequila boy

het lijkt mij in ieder geval niet fijn om dit geheel vrijwillig te gaan doen :P

ads

Steun Sciencetalk Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Geschikt voor iPhone 13 / iPhone 13 Pro Screenprotector Tempered Glass - 2 stuks Beschermglas

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

HP 305 - Inkcartridge - Origineel - Standaard capaciteit - Kleur en Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

hzeil

We weten uit de verloskunde dat een tijdelijk zuurstofgebrek in de hersenen tijdens de geboorte al kan leiden tot blijvende hersenbeschadiging. Ik ga er van uit dat zo'n beschadiging door het snelle afsterven van hersencellen ook bij volwassenen kan optreden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “☕️ Sciencetalk café”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!