Om het hele probleem van ion supressie te omzeilen zou je natuurlijk ook APCI in plaats van ESI kunnen doen. Een voorwaarde hiervoor is dat je verbindingen thermisch stabiel genoeg zijn, maar dit is een kwestie van proberen. Je hebt met APCI in ieder geval geen/veel minder last van ion supression, en een APCI source is voor beginners gemakkelijker in gebruik en robuuster dan een nanospray bron. Napoleon 1981 zegt dat voor hem nanospray geen problemen oplevert, maar mijn ervaring is anders.....waarschijnlijk heeft hij het door dagelijks gebruik goed in de vingers, maar hij werkt dan ook in ''de proteomics'', en daar is nanospry veel meer ingeburgerd dan bij ''small molecules''. Experimenten met nanospray (met flowspiltter en getrokken, gecoate capillaire tips) waren bij ons in ieder geval geen denderend succes....... Ik was echter wel erg onder de indruk van het bedieningsgemak van eerder genoemd apparaat (fractiecollectie gevolg door infusie). Misschien is dit ook iets voor Napoleon 1981 om naar te kijken? Maar dit zou een aparte topic kunnen zijn........
APCI dus.......probeer het eens (als je tenminste een APCI bron hebt). Ion supressie speelt hierbij een veel mindere rol dan bij ESI. SPE (ik sluit me aan bij bteunissen) gecombineerd met APCI zou wel eens niet zo'n slechte oplossing kunnen zijn.
Puzzels