Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jenzie44
Artikelen: 0

salicylzuur en Fe(III)CL3

Gegroet,

Ik had nog een vraag over de reactie tussen salicylzuur (aq) en ijzer(III)chloride (aq)

ik heb inmiddels de structuur formule van Salicylzuur : http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Sa...id-skeletal.svg

Een substitutiereactie zit ik zo aan te denken, maar ik weet niet waar de Fe(III) zich koppelt. Tenminste ik neem aan dat de Fe(III) zich koppelt en de CL- atomen los in de oplossing blijven, maar zeker weten doe ik het niet.

Er ontstaat een oranje kleur na het samenvoegen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Bedankt alvast :)

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 100 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Apple iPad A16 (2025) - 11 inch - Wi-Fi - 128GB - Silver - 11e generatie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

scientist 1

Re: salicylzuur en Fe(III)CL3

http://www2.volstate.edu/CHEM/1110/Labs/Sp...ophotometry.htm

Het zou trouwens een violette kleur moeten hebben.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

woelen

Ijzer(III) vormt een complex met salicylaat-ion. Met het zuur doet het niet zo veel.

Dus, wat overmaat salicylzuur oplossen in een oplossing van NaOH en dan een ijzer(III) zout toevoegen.

Die link in de vorige post geeft mooi aan wat er gebeurt. Er ontstaat een bidentaat complex. De O-atomen delen een vrij electronenpaar met het ijzer(III) ion. Er is dus geen sprake van een substitutie-reaktie of redox-reaktie.
jenzie44

Ik zal precies uitleggen hoe we het gemaakt hebben:

we hebben alcohol en azijnzuur gebruikt in de verhouding 80:20 en daarna een beetje verdund met gedestilleerd water voordat het salicylzuur erbij deden.

Verklaart dit misschien waarom het niet violet is maar meer oranje?

Op jullie link is het een C9H804 molecuul als je naar de reactievergelijking kijkt.

Op mijn link is het C7H6O3. Werkt het volgens hetzelfde principe?

Onstaat er in mijn geval soms 2 H20 met het overschot van C7H603 ipv (CH3CO2H) en H20 met het overschot van C9H804?

Verder is het wel redelijk duidelijk!
koekoek1

Graag sub en super-script gebruiken. Dat is veel makkelijker om te lezen. Bovendien is azijnzuur bij voorkeur niet CH3CO2H maar CH3COOH. Dit om aan te geven dat het om een zuurgroep gaat.
Jor_CF

CH3CO2H is een even officiele benaming als CH3COOH hoor. het verschilt met de persoon welke je liever gebruikt.
jenzie44

voordat we afdwalen,

kan iemand dan nog antwoord geven op de vraag die ik eerder gesteld heb? als ik daar antwoord op heb, snap ik alles! :)
Napoleon1981

Op jullie link is het een C9H804 molecuul als je naar de reactievergelijking kijkt.

Op mijn link is het C7H6O3. Werkt het volgens hetzelfde principe?

Het 9 koolstof atomen tellende molecuul is aspirine. Dit is behoorlijk instabiel in zowel zuur als base. Dit valt vrij snel uitelkaar tot het salicylzuur molecuul. Je krijgt dus precies het zelfde effect.
barcabooster

gebeurt er ongeveer hetzelfde als je salicylzuur met CuCl2 samenvoegt?
Fuzzwood

Koper kan inderdaad als zuur werken in water. Het trekt eerst een waterjas aan, en kan dan protonen loslaten. Dat maakt het water zuur en heb je samen met het chloride zoutzuur.
barcabooster

hoe zit dat er ongeveer uit verwerkt in een reactievergelijking?
woelen

Oplossen van CuCl2 in water:

Bij sterke verdunning treedt het volgende op:

CuCl2 + 4H2O --> Cu(H2O)42+ + 2Cl-

Het Cu(H2O)42+ is blauw.

Dit ion kan als zuur werken:

Cu(H2O)42+ <---> Cu(H2O)3(OH)+ + H+

Bij het gehydrateerde ijzer(III) ion is dit effect echter veel sterker dan bij gehydrateerd koper(II) ion.

Wanneer je een geconcentreerdere oplossing van koper(II)chloride hebt in water, dan ligt het ingewikkelder. Behalve watermoleculen heb je dan ook chloride ionen in het "jasje" van het koper(II) ion. De kleur van een dergelijk complex neigt meer naar groen dan blauw.
barcabooster

is er veel verschil als het niet in water is opgelost maar in zoutzuur?
woelen

Ja, dan is er veel verschil. De concentratie chloride ionen is dan veel hoger, en bijna alle koper is dan aanwezig als CuCl42-. Het is dan ineens een stuk sterker oxiderend, dan als Cu(H2O)62+.

ads

Steun Sciencetalk 5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

5 stuks Plastic Labels 91201 geschikt voor Dymo LetraTag Labelprinter - Zwart op Wit - 12 mm x 4 m - S0721610 Labeltape - Telano

Bekijk product

Steun Sciencetalk Loesje scheurkalender - 2026

Loesje scheurkalender - 2026

Bekijk product

Steun Sciencetalk STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

STABILO Power - Viltstift - Tot 8 Weken Zonder Dop - Etui Met 30 Kleuren

Bekijk product

barcabooster

is er sprake van een redoxreactie bij salicylzuur en aangezuurd CuCl2 ?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!