Nee je spreekt van een hydrolyse. Je zal acetylsalicylzuur (aspirine) splitsen in azijnzuur en salicylzuur. Er zal 1 mol water per mol aspirine gebruikt worden. Het zuur werkt als katalysator.
Koper kan inderdaad als zuur werken in water. Het trekt eerst een waterjas aan, en kan dan protonen loslaten. Dat maakt het water zuur en heb je samen met het chloride zoutzuur.
Er is geen reactiemechanisme, er zal hoogstwaarschijnlijk weer een complexvorming optreden. Maak nu niet de fout door meteen aan te nemen dat deze hetzelfde uit zal zien. Koper heeft namelijk een heel andere orbitalenverdeling dan ijzer.
oow, dan heb ik nog wel een andere vraag.. CuCl2 opgelost in zoutzuur + salicylzuur geeft een normale blauwe kleur. Er ontstaat geen kleurencomplex. De pH van salicylzuur is 1,5-2 en de pH van CuCl2 is 1. Na samenvoeging is de pH ongeveer 2,5, met nog steeds dezelfde blauwe kleur. Is hier dan wel sprake van een complex? Ik snap niet goed wat er gebeurt
Dat er een reactie is tussen de chloride ionen van de CuCl2 en de H+ ionen van de salicylzuur.. echter er is al zoutzuur aanwezig in de CuCl2 oplossing.
Ik denk niet dat er een echte reactievergelijking voor is