Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Fuzzwood
Artikelen: 0

Re: salicylzuur en Fe(III)CL3

Nee je spreekt van een hydrolyse. Je zal acetylsalicylzuur (aspirine) splitsen in azijnzuur en salicylzuur. Er zal 1 mol water per mol aspirine gebruikt worden. Het zuur werkt als katalysator.

ads

Steun Sciencetalk Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Gofun Twinmarkers 262 stuks - Volwassenen & Kinderen - Markeerstiften - Alcohol stiften - Dual-Tip - Stiften

Bekijk product

Steun Sciencetalk Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Sony PS5 DualSense draadloze controller – Chroma Indigo

Bekijk product

Steun Sciencetalk Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Just Dance 2026 Edition - Nintendo Switch - Code in a box

Bekijk product

barcabooster

ja dat begrijp ik, maar wat gebeurt er dan als je eenmaal die salicylzuur hebt en je doet er (aangezuurd) CuCl2 bij ?

Ik weet hoe het is met FeCl3 en salicylzuur.

Zou iemand het uit kunnen leggen aan de hand van de tekeningen op deze site?

http://www2.volstate.edu/CHEM/1110/Labs/Sp...ophotometry.htm
Koper kan inderdaad als zuur werken in water. Het trekt eerst een waterjas aan, en kan dan protonen loslaten. Dat maakt het water zuur en heb je samen met het chloride zoutzuur.
lijkt dus een beetje op de reactie met FeCl3

Ik hoor het wel als iemand wat weet :)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

barcabooster

laat maar doen.. ik heb toch nog kunnen achterhalen wat het reactiemechanisme zal zijn.
Fuzzwood

Er is geen reactiemechanisme, er zal hoogstwaarschijnlijk weer een complexvorming optreden. Maak nu niet de fout door meteen aan te nemen dat deze hetzelfde uit zal zien. Koper heeft namelijk een heel andere orbitalenverdeling dan ijzer.
barcabooster

oow, dan heb ik nog wel een andere vraag.. CuCl2 opgelost in zoutzuur + salicylzuur geeft een normale blauwe kleur. Er ontstaat geen kleurencomplex. De pH van salicylzuur is 1,5-2 en de pH van CuCl2 is 1. Na samenvoeging is de pH ongeveer 2,5, met nog steeds dezelfde blauwe kleur. Is hier dan wel sprake van een complex? Ik snap niet goed wat er gebeurt
barcabooster

ik dacht er zelf aan dat er zoutzuur ontstaat.

Dat er een reactie is tussen de chloride ionen van de CuCl2 en de H+ ionen van de salicylzuur.. echter er is al zoutzuur aanwezig in de CuCl2 oplossing.

Ik denk niet dat er een echte reactievergelijking voor is
woelen

Bij dit soort lage pH's treedt geen complexvorming op. Complexvorming treedt op met het salicylaat-ion, niet met het vrije zuur.

ads

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g, pak van 250 vel

Bekijk product

smee

om toch nog even terug te komen op de reactie van Salicylzuur met ijzer(III)Chloride...

Ik weet niet zo goed (meer) hoe ik m.b.v deze reactie de hoeveelheid salicylzuur kan aantonen (berekenen) in een emulsie/oplossing.

Sterkte van de kleurvorming is niet goed te meten met spectrometrie omdat de oplossing die ik wil testen licht troebel is. Heeft iemand tips?

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!