Hallo
Ik heb ooit een experiment gedaan, waar ik zoutzuur in ammoniac zette (in een dichte jampot), er ontstont een witte gas, en de reactie was heel erg exotherme.
Mijn vraag was dus wat voor gas er ontstont.
Ja, maar ik zou het nou ook weer niet massaal gaan eten in de pure vorm. De variatie die in drop, en salmiaksnoepjes zit is geen puur ammoniumchloride, maar bevat het gewoon in een niet al te hoge 'concentratie' (in hoeverre je daar bij een mengsel van vaste stoffen over kunt praten).Echtepino schreef: Heel erg exotherm valt wel mee, het 'gas' is kleine vaste deeltjes ammoniumchloride, ofwel salmiak en dat kun je gewoon eten.
Edit: typo's
Wat zeg je nu eigenlijk? Een aantal tegenstrijdigheden.Jor schreef: Ja, maar ik zou het nou ook weer niet massaal gaan eten in de pure vorm. De variatie die in drop, en salmiaksnoepjes zit is geen puur ammoniumchloride, maar bevat het gewoon in een niet al te hoge 'concentratie' (in hoeverre je daar bij een mengsel van vaste stoffen over kunt praten).
Ammoniumchloride staat beschreven op het internet als 'Schadelijk' , dus het lijkt me sterk dat de hoeveelheid ammoniumchloride in snoepjes hoog is. Hoe dan ook , een gram ammoniumchloride eten is voor mij absoluut geen probleem.