Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Fuzzwood
Artikelen: 0

Re: Basisbenodigdheden voor thuislaboratorium

Mardec schreef:
Snel schreef: Hallo,

Ik zou graag bij mij thuis een eigen lab bouwen.

Wat heb ik nodig qua infrastructuur?

Wat zijn de basisstoffen die ik in mijn labo niet kan missen?

Wat is het beste voor de opslag van stoffen? Een speciale metalen kast met slot en verluchtingsgaten of een apart kamertje met ventilatie?

Gewone tegels op muren en vloeren of iets anders?

Een CO2 detector of niet?

Goede beveiliging voor de toegang tot het lab: een stevige deur met goed slot of een goed slot voldoende?

Hoeveel gas- en wateraansluitingen minimum?

Welk soort verlichting (ivm met ontploffingsgevaar) ?

En 'last but not least', welk budget moet ik ongeveer voorzien?

Alvast bedankt voor de tips  ;)
Beste

Ik verkoop heel mijn inboedel qua mijn chemie hobby.

Er zitten meer dan 100 chemicaliën bij, veiligheidsmateriaal en glaswerk + wat apparatuur.

Zip bestand van alles wat je krijgt, rechtermuis en doel opslaan als.

De andere leden hier zullen wel kunne beamen dat hier bijna alles in zit voor een mooi labo.

Alleen geen infrastructuur :)

Je stuur maar een mailtje als je geïntereseerd bent.

Dit lijkt wel het lot. Ik heb vorige week pas beslist te stoppen, en hier is iemand die net wil starten :-)
Best toffe set, mag ik aannemen dat je ook geregeld organische experimenten deed? Zo ja, wat deed je met de afvalstoffen?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 25 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Western Digital Elements Portable - Externe Harde Schijf - 5 TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Nintendo Switch 2 - Mario Kart: World Bundel - Zwart

Bekijk product

Mardec

Ik hier alles bij in 2 (2,5 liter flessen waar daarvoor Ethyl acetaat inzat, leeg gekregen in school). Een Organisch en een anorganisch, en ik bracht ze als ze volg zijn naar het containerpark en vertelde daar wat erin zat.

Zuren neutraliseerde ik met NaHCO3 en werden dan zwaar verdund de beek in gedaan. (als geen metalen ofzo inzaten).

Ik denk al bij al dat ik mijn afval managment goed gedaan heb. :)

En ja mijn voorkeur ging uit naar de organische chemie.

Anorganisch vond ik ook wel tof. zoals speciale zouten maken zoals Woelen er voor op zijn site staan heeft.

Maar mijn grote liefde bleef toch de organische kant. ;)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Fuzzwood

Mardec schreef: Ik hier alles bij in 2 (2,5 liter flessen waar daarvoor Ethyl acetaat inzat, leeg gekregen in school). Een Organisch en een anorganisch, en ik bracht ze als ze volg zijn naar het containerpark en vertelde daar wat erin zat.

Zuren neutraliseerde ik met NaHCO3 en werden dan zwaar verdund de beek in gedaan. (als geen metalen ofzo inzaten).

Ik denk al bij al dat ik mijn afval managment goed gedaan heb. :)

Anorganisch vond ik ook wel tof. zoals speciale zouten maken zoals Woelen er voor op zijn site staan heeft.

Hield je ook gehalogeneerd apart? Als je met gehalogeneerd spul werkte heet dat ;)
Mardec

FsWd schreef:
Mardec schreef: Ik hier alles bij in 2 (2,5 liter flessen waar daarvoor Ethyl acetaat inzat, leeg gekregen in school). Een Organisch en een anorganisch, en ik bracht ze als ze volg zijn naar het containerpark en vertelde daar wat erin zat.

Ik denk al bij al dat ik mijn afval managment goed gedaan heb.  :)

Hield je ook gehalogeneerd apart? Als je met gehalogeneerd spul werkte heet dat ;)
Ik ga eerlijk zijn, neen. :)

Maar ik denk dat ik maar 1 keer iets gechloreerd heb. En dat was helemaal niet veel. Ik heb het toen gewoon bij de organische afval gedaan.

Het was misschien wel beter geweest het appart te doen.

Maar ik weet niet of dat op het containerpark veel uitgemaakt zou hebben.

Hoe doen jullie het btw?
woelen

Wat Mardec hier laat zien is best een leuke set en het gaat ook wel iets verder dan een beginnersset. Voor mij zitten er wel een paar interessante dingen tussen, maar het meeste heb ik wel. Trouwens wel erg veel kaliumnitraat en ammoniumnitraat :P . Van de eerste doe ik het met 500 gram en van de laatste heb ik maar 300 gram en dat is al meer dan genoeg ;) .
Fuzzwood

Nou ik heb zelf natuurlijk geen lab, maar zo moesten we het in het organisch lab op de hogeschool scheiden.
Mardec

Wat Mardec hier laat zien is best een leuke set en het gaat ook wel iets verder dan een beginnersset. Voor mij zitten er wel een paar interessante dingen tussen, maar het meeste heb ik wel. Trouwens wel erg veel kaliumnitraat en ammoniumnitraat :P . Van de eerste doe ik het met 500 gram en van de laatste heb ik maar 300 gram en dat is al meer dan genoeg ;) .
Ja woelen, mensen gaan foute dingen denken van mij als ze die hoeveelheden hier lezen.

Maar het was even duur als ik 5 kg of 50 kg nam.. dus ja :)

KNO3 idem.

Ik heb denk ik nog maar een halve kilo gebruikt om te koelen. En 100 gram in een synthese (opgezuiverd).

En het is idd een mooie set, ik vind het spijtig dat ik stop, maar ik vond er geen tijd meer voor...

Je mag altijd een bod doen op iets, als ik geen koper voor het hele lot vind, wordt het opgesplitst. ;)

@ FsWd

Zo deden we het ook in de Hoge school, maar ik ga het niet in 10 verschillende vaten verzamelen :). Gelijk ik het deed is het beter dan andere mensen, de wasbak...
Thionyl

Jor, je lab ziet er prima uit.

Maar ik ben nog wel benieuwd welke richting je onderzoek is. Daar zou ik je mee kunnen helpen.
LiA
Jor_CF

Om eerlijk te zijn, ik ben een 6VWO leerling, en wil volgend jaar scheikunde gaan doen, ik weet nog niet waar. Ik zit overigens VER, VER boven het school niveau , heb al een jaar of zo elke dag op het internet geleerd en uit boeken, ik weet echt best veel nu, vooral anorganisch. Op het moment doe ik nog niet echt onderzoek. Daar ligt mijn niveau toch nog wat te laag voor. Ik ben vooral geïnteresseerd in coordinatiechemie/redoxchemie. Organisch is ook interessant, maar daar heb je toch echt wat meer apparatuur/veiligheidsmaatregelen voor nodig. Maar ik krijg waarschijnlijk binnenkore een zuurkast, dus wie weet.

Om een beter beeld te krijgen in welke richting ik erg geinterresseerd ben, kijk eens op woelen's site : www.oelen.net/science

Woelen heeft mij dan ook veruit het meeste advies gegeven bij het opzetten van m'n lab en daar ben ik hem erg dankbaar voor.

En voor mij geld een regel die alles zo veel veiliger maakt: werk op kleine schaal! :)
Jor_CF

Waar woont u Mardec?

Ik ben in het volgende geinterresseerd:

Kunt u de prijzen per stof geven?

100g fosfor rood

500g aluminium powder 250 mesh

20g dimethylglyoxime

100g kaliumjodaat

25g kaliumperjodaat

50g cobalt chloride

200g zilver nitraat

100g fluorescien

Joris
Labstuff

Jor: Koop een kleine koelkast op Marktplaats voor je H2O2 en andere stoffen die koel (en donker) bewaard moeten blijven. Of een met een glazen deur zoals op mijn site staat.

Dan hoef je het spul in de zomer niet naar binnen te halen.
Jor_CF

Ja, maar ik koop liever alleen een koelkast als het een echt labkoelkast is, oftwel explosion proof. Anders gaat het met ether mis ;)

Ik wacht daarmee tot ik weer wat meer geld heb.
Snel

Hey mardec ;)

Ik heb je mail gelezen en het zipbestand gedownload.

Het ziet er allemaal SUPER aantrekkelijk uit en het is echt SPOTgoedkoop, maar helaas heb ik amper 2 weken geleden al mijn spaarcentjes in een nieuwe auto geïnvesteerd :cry:

Ik ben zeker niet de enige beginner die zijn eigen labje wil oprichten (of het toch plannen), dus ik ben zeker dat je wel iemand zult vinden ;)

Succes met de verkoop!

(aangezien die spotprijs zal dat wel niet al te moeilijk worden :P )
Franz_CF

Jor schreef: Ja, maar ik koop liever alleen een koelkast als het een echt labkoelkast is, oftwel explosion proof. Anders gaat het met ether mis ;)

Ik wacht daarmee tot ik weer wat meer geld heb.
Ik heb mijn diethylether in een gewone kast staan. Is dit werkelijk zo gevaarlijk. Ik weet dat het licht ontvlambaar is en dat het, als het lekt (en dat doet het, want ik ruik het door de dop heen) over de vloer heen 'loopt', doordat het zwaarder dan lucht is. Ook vormt het makkelijk explosieve peroxides.

Maar het wordt gewoon in de drogist verkocht, zonder dat daarbij aanvullende waarschuwingen worden gegeven.

Ik zet het liever niet in een koelkast, zoals mijn H2O2 wel naast mijn melk in de koelkast staat. :P

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 20 euro - Voor jou

Bekijk product

Steun Sciencetalk Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Voor Positiviteit - Scheurkalender 2026 - Elke dag positieve energie - positieve spreuken

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 15 euro - Voor jou

Bekijk product

woelen

Ether moet je niet in de koelkast bewaren. Ik bewaar mijn flesje met ether niet bij de andere stoffen in mijn labje, maar in een oude kast in de garage, waar ik verder niet experimenteer. Die garage is zo lek als een mandje en als het hard waait, waait het daarbinnen ook. De ether damp kan zich daar dus niet ophopen. Ik bewaar daar ook nog een flesje tetra, dat spul wil ik ook niet bewaren in huis, omdat de damp carcinogeen is.

Als jij het ruikt vlak bij de dop, dan hoef je daar niet bang voor te zijn hoor. De menselijke neus is enorm gevoelig voor de geur van ether en heel weinig damp ruik je al goed. Het zal dus geen brandgevaar opleveren. Het wordt een ander verhaal als je het in een koelkast bewaart, zeker als die dagen achtereen dicht kan blijven staan. Dan kan er zich wel damp ophopen en dan zou bij een schakel-klik een explosie kunnen optreden.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!