Op schol word geleerd dat de wil om te overleven een rol speelt in de evolutie.
Maar hoe is de wil om te overleven ontstaan ? en hadden de eerste organismen helemaal geen wil om te overleven?
Wat denken jullie ervan?
Greetz __one__neo__
merlijn schreef:volgens mij is de wil om te overleven, gebaseerd op de drang tot voortplanting, en de angst om te sterven, maar naar mijn idee alleen maar bij die levensvormen die over een rationeel bewustzijn beschikken.
want, wat wil een bacterie, of een plant?
het enige dat ze gemeen hebben is het ontwerp zich voort te planten.
dit zullen ze dan ook doen, op meer of minder doordachte wijze.
de organismen die dit op doordachtere wijze doen, als in de sterkste overleeft, zal dus deel uit gaan maken van een sterkere soort.
dit lijkt mij evolutie.
Inderdaad. Het is (naar mijn mening) niet zo dat een cactus ooit heeft bedacht dat hij beter kon overleven met stekels, en ze dus maar is gaan laten groeien (geen idee hoe je dat kan plannen, maar ok).ik bedoel dus inderdaad de wet van de sterkste. Dit geldt niet alleen voor denkende, maar ook voor nietdenkende organismen.
Evolutie is blind. Organismen hebben als enig biologisch doel te overleven, maar dat wil niet zeggen dat ze daarom een evolutie gaan ondergaan.Miels schreef:Inderdaad. Het is (naar mijn mening) niet zo dat een cactus ooit heeft bedacht dat hij beter kon overleven met stekels, en ze dus maar is gaan laten groeien (geen idee hoe je dat kan plannen, maar ok).
Wellicht waren er ook cactussen zonder stekels, maar door natuurlijke selectie bestaan die tegenwoordig niet meer. De sterkste is overgebleven. Maar of dit door zijn (of haar?) wil komt durf ik te betwijfelen....
...en op deze manier zal de sterkste overleven en steeds weer kleine mutaties die positief uitpakken doorgeven aan de nakomelingen.Mutaties ontstaan steeds door toeval en kleinere mutaties in het genoom zijn zelfs zeer frequent en komen zelden tot uiting, MAAR als er dan eens een toevallige mutatie is, die een selectievoordeel oplevert dan zal het organisme met deze mutatie het meeste nakomelingen gaan voortbrengen.