Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Tom._CF
Artikelen: 0

Re: Noodzakelijke kennis voor HBO Chemie

is HBO hetzelfde niveau als Hogeschool ( in België)??
Wikipedia:
Het type onderwijs dat in een hogeschool wordt georganiseerd is in Nederland en Vlaanderen verschillend.

In Nederland is een hogeschool een school voor uitsluitend hoger beroepsonderwijs.

In Vlaanderen is een hogeschool een school voor alle vormen van hoger onderwijs buiten de universiteit.
Bij ons is 'Hogeschool' dus één niveau (HBO), bij jullie meerdere niveaus, schijnbaar. In België heb je dus alleen 'Hogeschool' en 'Universiteit' (kwa beroepsonderwijs)?

ads

Steun Sciencetalk Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Faber-Castell kleurpotloden - Castle - 60 stuks - FC-111260

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

Steun Sciencetalk EA SPORTS FC 26 - PS5

EA SPORTS FC 26 - PS5

Bekijk product

JJ

Er waren bij mij op de opleiding ook mensen die gewoon vanaf de HAVO het HBO gingen doen en sommige dingen niet gehad hadden. De docenten houden hier (vooral in het begin) zeker wel rekinging mee.

Als het voorkomt dat je iets niet gehad hebt doen ze echt niet moeilijk om het eventjes voor je uit te leggen. ;)
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

JFeenstra

Mijn Ervaring van de HLO in Nijmegen is dat mensen met een volledig VWO diploma N&T of N&G of beide meteen in het tweede jaar mogen beginnen. maar dit wordt wel sterk afgeraden omdat je dan toch een deel praktijk mist en je daarnaast ook een aantal vakken in het eerste deel van het jaar extra moet doen. omdat deze verplicht zijn voordat je praktijk mag doen bijvoorbeeld.

dus de meeste VWO'ers beginnen in het eerste jaar en hebben het dan wel redelijk gemakkelijk.
SamtheChemist_CF

Hoi Tom,

zal je nog even wat verder geruststellen. Ik hbe Havo gedaan (profiel NT) waarbij ik mijn wiskunde heb afgesloten met een onvoldoende (enige waardoor ik toch mijn diploma kreeg.

Ik heb mijn HBO Chemie diploma op zak en heb soms wat moeite gehad met wiskunde maar niets was onoverkombaar. Met VWO straks op zak met NT/NG ben je denk ik beide even goed af.

Maar mag ik vragen waarom je terug zou willen naar NG? Moet je dan niet enorm veel biologie inhalen? Of is dit inmiddels veranderd in de tijd dat ik van de Havo af ben...
Daan_CF

Dit zou in principe mogelijk kunnen zijn, aangezien ik nu biologie12 in mijn vrije deel heb.
Hij heeft het al in zijn vrije deel gedaan, anders denk ik dat het vrij lastig zou worden ja.
Sara90

Hoi

Ik ben eerste jaars HBO Chemie student.

En ik zal je ff kort over mijn ervaringen vertellen.

Wat mij is opgevallen is dat wanneer je begint ze ervan uitgaan dat je nog niks gehad hebt, dit geldt zowel voor de vakken wiskunde als algemene chemie.

Je krijgt statistiek, beetje leren omgaan met excel en meer inzicht krijgen in de forumles ervan.

Bovendien krijg je een stuk kansen, maar dat valt reuze mee.

De chemie die je in het eerste blok krijgt is de basisberekeningen met molen,reacties kloppend maken,redoxreacties opstellen in zuur/basisch mileu.

Het is allemaal te doen als je het allemaal bijhoudt, aangezien jij een vwo opleiding als vooropleiding zal hebben, moet het jou zeker lukken.

Het vak natuurkunde krijg ik pas in het vierde blok, dus wat er dan precies behandeld gaat worden is mij onbekend.

Groetjes,,

Sara.
SamtheChemist_CF

Ik denk dat dit ook per school verschilt Sara, aangezien er bij mij op de opleiding wel degelijk verwacht werd dat je bepaalde dingen al kende. Zo was het eerste deel van mijn 1e jaar meer een opfrissing van de dingen die ik op de Havo heb gehad.
Tom._CF

Je krijgt statistiek, beetje leren omgaan met excel en meer inzicht krijgen in de forumles ervan.
Heb je ECDL nodig of leer je al het nodige op school?

Maar verder denk ik wel dat het allemaal gaat goedkomen, gezien jullie reacties. Ik ga volgend jaar eens uitpluizen of ik het beste kan instromen in de eerste of de tweede.
placebo

laat ik het nog beter zeggen wanneer je zou besluiten om naar Avans hogeschool te gaan in Breda kun je met dat vwo diploma gelijk instromen in het 2e jaar. Je moet dan in de 1e 2 periodes een aantal vakken uit het 1e jaar inhalen maar voor iemand van het vwo is dit zeer goed te doen. Dit zijn de basis labvaardigheden die je leert dan. Mijn ervaring met mensen van het vwo die besluiten in het 2e jaar in te stromen is alleen maar goed ik heb nog niemand van hun de opleiding zien verlaten of gemerkt dat ze het niet aankonden. Dus als je het op deze wijze zou doen scheelt het je zelfs een jaar ipv 4 doe je er 3 jaar over. Dit is gewoonweg omdat mensen die vwo hebben gedaan op het vwo al een enorme kennis op hebben gedaan. Wiskunde hoef je je echt niet druk over te maken deze mensen hebben vaak een enorme voorsprong op het gebied van wiskunde.

uiteraard ligt het er aan welke chemische richting je kiest, maar een aantal vakken die bij ons op school gegeven worden zijn de volgende:

organisch/polymeerchemie

HPLC/GC

Biochemie

Analytische biochemie

Organische synthese

kwaliteitszorg

dit zijn gewoon even snel een aantal vakken die door mijn hoofd schieten en in het 2e jaar chemie gegeven worden. Nu ligt het ook aan de richting die je kiest. Úiteindelijk kun je 3 richtingen gaan doen

- organische chemie

- polymeer chemie

- analytische chemie

Mocht je geinteresseerd zijn of meer willen weten stuur me dan gerust een emailtje. Als je in de buurt woont kan ik zelfs voor je regelen dat je een dagje mee kan lopen met een 2e jaars student chemie. Gewoon meedoen op het laboratorium, een vak volgen en/of aan zijn/haar project meehelpen werken.

succes met je keuze,

Kevin

[Edit: Typfoutje]
Chemistry-Kim

misschien wel een beetje misplaatst, maar hoe zit het dan voor degenen die gewoon havo profiel N&T + bio hebben gedaan? (zoiezo een grote interesse voor Scheikunde hebben, breed interessegebied, passie voor moleculen en atomen en ook nog wel andere scheikunde onderwerpen)

is het dan ook wel een beetje te doen, HBO Chemie?

ik wil zelf heel erg graag deze opleiding gewoon halen.. en ik ben vaak compleet afgezeken door docenten waardoor ik nogal onzeker over mezelf ben geworden, gezien ik docenten altijd wel aanzag als mensen die goed inzicht hadden over je werkhouding/gedrag. Ik werd door sommige docenten de grond ingeboord zowat.

maar er zijn ook een paar die het goed bij me vinden passen, de opleiding waar ik mee gaat beginnen.

Maar als wiskunde nou erg moeilijk is, dan zal ik dat wel enigszins wel willen weten.. gewoon om te weten waar ik aan toe ben (voor mentale voorbereiding een beetje..)

bijvoorbeeld met wiskunde, ik kon op de basisschool erg goed rekenen en alles. Ik ging dit schooljaar mijn examens in met een 6.4 , alleen plaatsten ze mij op een zeer verkeerde plek in het examenzaal waardoor ik mijn concentratie voor geen meter kon bijhouden en één tiende punt mistte voor een 6 op m'n lijst.
Daan_CF

Als je je havo gewoon behaald hebt, dan kan je ook het HBO, want in feite wordt de lijn qua niveau gewoon doorgetrokken. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat wanneer wiskunde niet je lievelingsvak is, je daar misschien wel wat meer tijd aan moet besteden. Maar vaak zijn de docenten ook bereid meer tijd en aandacht aan je te besteden, zolang je je best doet.

En zolang jij erg veel zin hebt in de opleiding, zou ik me niet te veel zorgen maken hoor.
Chemistry-Kim

ja, zin heb ik inderdaad wel ja!

en nja ik zal altijd wel proberen om m'n best te doen.. maar wiskunde is niet zozeer m'n favoriete vak nee, dat is toch echt scheikunde bij mij. Maar er zijn wel bepaalde onderdelen van wiskunde wat ik leuk vind, zoals tan,con,sin berekeningen.. dus met hoeken enzo, desnoods ook in ruimtelijke objecten. Maar ik denk dat je dat bij chemie niet echt meer zal krijgen..

wat krijg je dan zowel van wiskunde bij chemie?
Fuzzwood

Dat gaat vaak over differentieren en integreren om veranderingen in systemen als gevolg van tijd te kunnen berekenen (klinkt ingewikkelder dan het echt is) en natuurlijk is het altijd handig te onthouden hoe je een 3e graads vergelijking oplost :)
Daan_CF

En ook een stukje statistiek, ter onderbouwing van de analyses.

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 10 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Smarfer - Magnetische pictogrammen voor weekplanner - 50 stuks - Planbord kind - Binneneditie

Bekijk product

Chemistry-Kim

oke, nja differentieren lukt opzich wel ja.. maar statistiek is vaak altijd wel een minpuntje van mij geweest. Misschien omdat het nu anders uitgelegd wordt ofzo dat ik het beter zal begrijpen.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!