1. Wij hebben uitgeprobeerd of ethanol hielp de vlek doen verwijderen. Dit is afwisselend wel en niet gelukt. We hebben de proef drie keer uitgevoerd. De ene keer lichter de andere keer niks of zelfs donkerder. Voor het verwijderen van de vlek zei iemand bij wijnlaboratorium meron:
"Ethanol fungeert denk ik als oplosmiddel. De kleurstof wordt door de ethanol verdund en verspreid over het doekje. De ethanol verdampt en een minder intense kleuring blijft achter."
Maar hoe kan het dat een andere keer de vlek helemaal niet is verwijderd? Weet iemand hier wat voor een reactie heeft opgetreden toen de vlek is verwijderd?
2. Een ander experiment was sulfiet erbij doen. Dit hielp uitstekend! De vlek is tot 2 keer toe helemaal verwijderd! Ik begrijp alleen niet wat er precies is gebeurd. Dezelfde persoon van meron zei:
"Dit zijn de anthocyanen. Anthocyanen zijn de kleurstoffen in blauwe druiven. Een veel voorkomend anthocyaan in wijn is bv. malvine. Wanneer een anthocyaan met sulfiet wordt gemengd bij een hoge pH wordt de anthocyaan kleurloos."
Toch begrijp ik niet precies wat voor een reactie dit is.
3. Een laatste situatie: bruisend water hielp. Hoe kan dit?
Ik hoop dat er iemand is die de situaties wel begrijpt en mij kan uitleggen wat er is gebeurd.
Puzzels