Ik heb nog een laatste vraag..
Sorry dat ik zo veel vraag, maar ik ben een beetje onzeker of ik het wel goed heb.
Wanneer ik het reactiemengsel met katalysator maar 5 minuten in plaats van 30 min had laten koken, had ik logischerwijs minder ester gevonden. Maar betekent dit dat de waarde van K na 5 minuten kleiner is dan de K na 30 minuten koken?
Ik denk het zelf niet, want de waarde van K is alleen afhankelijk van de temperatuur, tijd heeft geen invloed op de waarde van K. Wel is het zo dat, als je het reactiemengsel met katalysator korter laat koken er minder ethylacetaat ontstaat. Om evenwicht te bereiken is een bepaalde tijd nodig, de insteltijd.
Wanneer je het mengsel korter laat koken is het evenwicht misschien nog niet helemaal bereikt, waardoor je een minder nauwkeurig resultaat krijgt. Wanneer je het mengsel langer laat koken, heeft het mengsel meer tijd om het evenwicht te bereiken, zodat het resultaat dat je krijgt dichter bij het evenwicht ligt. De waarde van K die je dan bepaalt uit die resultaten is nauwkeuriger.
Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen. Klopt het wat ik zeg?
Alvast bedankt!