Puzzel Puzzels
Ramoonus
Artikelen: 0

Re: Voorwaarden LIMS

de eerste testversie is gereed!

je kan nu;

inloggen

meetwaarden invoeren/veranderen

monsterinformatie invoeren zoals datum/tijd en naam/beschrijving

rapport per monster uitdraaien

ads

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Double A Premium printpapier ft A4, 80 g - 2500 vellen (Doos met 5 pakken van 500 vel)

Bekijk product

Adriaan_CF

Laboratoria in bedrijven doen over het algemeen reeksen bepalingen. Tenzij een individuele waarde (sterk) afwijkt (buiten specificaties valt) zijn niet zozeer de individuele waarden van belang maar meer de afgeleide waarden.

In een LIMS is het dan ook zinvol om statistische functies op te nemen en een zekere beveiliging op de invoer te zetten (grenswaarde controle). Een veel voorkomende statistische afgeleide is de Cpk;

1. bereken het gemiddelde van de waarden, bereken de standaard deviatie

2. Cp = (bovengrens - ondergrens) : (6 x standaard deviatie)

3. Cp laag = (gemiddelde - ondergrens) : (3 x standaard deviatie)

4. Cp hoog = (bovengrens - gemiddelde) : (3 x standaard deviatie)

5. Cpk is de laagste waarde van 3. en 4.

Het is geen erg moeilijke functie maar wel (denk ik) een hele nuttige, geef de mogelijkheid om die Cpk waarde op een rapport te vermelden.

De testgegevens zélf kun je ook in een grafiek plaatsen met daarin als achtergrond het gemiddelde en drie gebieden (aan beide zijden van het gemiddelde) van ieder één standaard deviatie breed. Je ziet dan als er sprake is van een significant afwijkende waarde.

Ik heb zelf een systeem gebouwd voor procescorrecties waar deze functionaliteit in zit (maar dat systeem is maar voor drie eigenschappen gebouwd). Naast de genoemde functies heeft dat systeem ook SPC ingebouwd (Statistische Proces Controle). SPC is een methode om statistisch significante afwijkingen te detecteren MAAR er zijn geen vaste regels voor! Een voorbeeld van een SPC controle "regel" is dat je een alarm genereert als er twee waarden na elkaar in hetzelfde (t.o.v. gemiddelde) drie st.d. gebied vallen.

Bij een SPC alarm wordt dit in mijn systeem gesignaleerd en dat kan reden zijn voor een hertest of proces correctie. Zoals gezegd zijn SPC "regels" niet standaard en dus lastig om in een LIMS te implementeren (het moet dan heel flexibel zijn en dat is erg bewerkelijk). Maar SPC helpt wél om afwijkingen vast te stellen (zoals het verlopen van een waarde) en dus kwaliteit te verbeteren.

P.S. als ik wist hoe ik hier een plaatje kon in zetten liet ik je wat voorbeeld grafieken zien... van een meetwaarde (met SPC alarmen en zo) en van de St.D., Cp en Cpk van die meetwaarde.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Ramoonus

@adriaan

thanks maar ik snap het wel :)
AeoN909

Hoi,

Heb je hier een demo van beschikbaar.

Ik heb ergens hierboven een link gezien maar hier kom ik niet verder mee.

Alvast bedankt,

Stefan

Edit. typo's

ads

Steun Sciencetalk Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Verzendzakken voor Kleding (L) - 25 stuks

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Texas Instruments TI-30XB Multiview - Wetenschappelijke rekenmachine

Bekijk product

Ramoonus

AeoN909 schreef: Hoi,

Heb je hier een demo van beschikbaar.

Ik heb ergens hierboven een link gezien maar hier kom ik niet verder mee.

Alvast bedankt,

Stefan

Edit. typo's
de site is een lange tijd geleden van systeem gewisseld, daarom werkte de link niet meer

goede adres;

http://www.ramoonus.nl/r-lims/

ik heb geen demo beschikbaar aangezien het systeem voor eigen gebruik bedoeld is en nog niet alle gewenste functies bevat

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!