Hey...
Ik heb een vraagje:
Waarom wordt eigenlijk een pH-meter van tevoren geijkt voor dat hij gebruikt wordt??
Alvast Bedankt,
Rachel
Dit zijn pH buffers met een behoorlijk nauwkeurige pH in stand gehouden door een buffer effect. De juistheid van deze buffers zit vaak in het tweede decimaal (voorbeeld pH7,00). Ze veranderen niet veel maar ik zou je niet precies kunnen vertellen hoe lang je een ijkbuffer kunt bewaren. Deze buffers hebben capaciteit om kleine verandering van zure en base deeltjes op te vangen zonder dat de pH veranderd.Welke vloeistoffen worden gebruikt om deze meters te ijken?
M.a.w...als men een ph-meter koopt met bijgeleverde ph buffers dan is men genoodzaakt om deze vloeistoffen ongeveer alle 6 maanden te vervangen? Goede info. Interessant forum.pH-buffers zijn voor te ijken zonder koeling een week te bewaren. Als ze gekoeld zijn ongeveer 3 tot 6 maanden.
dat van die temperatuur dacht ik alHans0chem schreef: Enkele opmerkingen over pH-meters:
- Je kunt een meter alleen calibreren. Ijken doet het Ijkwezen of een certificeringsinstantie.
- buffers kun je het beste bij kamertemperatuur bewaren, het beste in het donker.
- hoe hoger de pH-waarde, des te korter houdbaar.
Groeten,
Hans.
Ik zou liever de electrode in een buisje met vloeistof bewaren, en niet de pH-meterTevens is het van belang dat je de pH-meter bewaard in een buisje met vloeistof (het liefst een lichte concentratie van wat je met de meter meet, oftewel voor een pH-meter kan een zwakke zoutzuur oplossing worden gebruikt)![]()
Ik heb het gevoel dat jij iets anders met ´ijken´ bedoeld dan het dagelijks voor gebruik kalibreren van een pH-meter in het lab. Dit laatste is absoluut noodzakelijk, maar houdt in de praktijk alleen het licht bijstellen van de asymetrie en de slope in.Het is ook zo dat ijken - omdat er extreme waarden bij worden gegenereerd - niet echt goed voor de apparatuur is vaak (soms ook gepaard gaat met een hoop gedoe als in en uitbouwen van een onderdeel) en dus ook gewoon een hoop kost.