Moderator: Marko
Chloroform vormt vrij gemakkelijk radicalen etc. Er zitten een aantal stabilisatoren in een fles chloroform om het te stabiliseren. Ik kan me zeker voorstellen dat dit goedje kanker kan veroorzaken.Jor schreef: Maarja, dingen zoals tolueen en chloroform? Dan wordt het spectra ineens een stuk breder. Dan zou je honderden stoffen (waaronder veel aromatische, zoals aniline) kunnen gaan noemen.
Ik denk dat het vaak studies die statistisch zo opgezet zijn dat men kijkt naar een groep mensen die er meer dan gemiddeld mee in aanraking komen, en dan het kanker percentage uitzet tegen een andere populatie. Maarja misschien wonen die mensen wel meer dan gemiddeld in vervuilde achterstandsbuurten of hebben ze een afwijkend dieet en noem maar op. Waarschijnlijk zou iemand ook andere verbanden kunnen vinden als er naar gezocht wordt.woelen schreef: Tja... en waarom stoffen nu carcinogeen blijken te zijn? Dat vraag ik me ook af. Recentelijk las ik dat calciumchloride nu ook als mogelijk carcinogeen te boek staat. Zo'n simpel stofje! Het mechanisme hierachter zie ik dus ook echt niet, maar goed, er zal vast wel weer een bepaalde correlatie zijn gevonden tussen veelvuldige blootstelling aan calciumchloride en een hoger dan normaal kankerpercentage.
Dat heeft mij al eerder gerustgesteld; het code stond ook niet op het potje.ddd schreef: Hoi,
als ik op wikipedia kijk staat er geen R45 of R49 bij luminol
het zou dus niet als kankerverwekkend beschouwd worden?