Hallo!
Voor school moet ik een practicum doen en daarvoor moet ik de volgende vraag beantwoorden. Ik weet alleen niet of ik het goed heb. Zou iemand mij kunnen helpen?
De vraag luidt:
Geef de reactievergelijking voor de elektrolyse van kalkwater of natronloog met onaantastbare elektroden en leg aan de hand van deze vergelijkingen uit dat er door elektrolyse geen veranderingen in de geleidbaarheid van deze oplossingen te verwachten zijn.
Ik dacht zelf het volgende:
Bij de elektrolyse van kalkwater vinden de volgende halfreacties plaats:
Ca2+ (aq) + 2 e- → Ca (s)
4 OH- (aq) → O2 (g) + 2 H2O (l) + 4 e-
Dit geeft de volgende totaalreactie:
2 Ca2+ (aq) + 4 OH- (aq) → 2 Ca (s) + O2 (g) + 2 H2O (l)
Het gevormde calcium en zuurstof zullen direct weer reageren met het water via de volgende reactie:
O2 (g) + 2 H2O (l) + 2 Ca (s) → 2 Ca2+ (aq) + 4 OH- (aq)
Omdat de hoeveelheid Ca2+-ionen en het belangrijkste de hoeveelheid OH--ionen na deze reacties gelijk zijn aan de beginhoeveelheden zal de geleidbaarheid dus niet veranderen.
Bij de elektrolyse van natronloog vinden de volgende halfreacties plaats:
Na+ (aq) + e- → Na (s)
4 OH- (aq) → O2 (g) + 2 H2O (l) + 4 e-
Dit geeft de volgende totaalreactie:
4 Na+ (aq) + 4 OH- (aq) → 4 Na (s) + O2 (g) + 2 H2O (l)
Het gevormde natrium en zuurstof zullen direct weer reageren met het water via de volgende reactie:
O2 (g) + 2 H2O (l) + 4 Na (s) → 4 Na+ (aq) + 4 OH- (aq)
Omdat de hoeveelheid Na+-ionen en het belangrijkste de hoeveelheid OH--ionen na deze reacties gelijk zijn aan de beginhoeveelheden zal de geleidbaarheid dus niet veranderen.
Klopt dit?
Alvast heel erg bedankt!
Puzzels