ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben
en een vb als dat kan
groeten simon
Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?vanreusel simon schreef:ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben
en een vb als dat kan
groeten simon
StrangeQuark schreef:Het vierkant kan enorm groot zijn om dat voor elkaar te krijgen.
Bijvoorbeeld: 1 km bij 1 km heeft een oppervlakte van 1 vierkante km. Maar dat vind je waarschijnlijk ook te makkelijk.
Nee, dat kan niet, want het ligt er maar net aan in welke eenheden je het uitdrukt.vanreusel simon schreef:ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben
en een vb als dat kan
groeten simon
Een lijnstuk (heeft omtrek<>0; oppervlakte =0)Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid2.
als je met eenheden begint klopt het gewoonweg nooit omdat je met cm en cm² zit. wat NIET gelijk is.Rogier schreef:Nee, dat kan niet, want het ligt er maar net aan in welke eenheden je het uitdrukt.vanreusel simon schreef:ik was laatst mijn hoofd aan het breken of er een vlakke figuur bestaat waar van de oppervlakte en de omtrek hetzelfde getal hebben
en een vb als dat kan
groeten simon
Stel dat je bijvoorbeeld een vierkant hebt van 4 cm bij 4 cm:
Uitgedrukt in centimeters: omtrek = 16 cm, oppervlakte = 16 cm<sup>2</sup>. Hier klopt het.
Uitgedrukt in millimeters: omtrek = 160 mm, oppervlakte = 1600 mm<sup>2</sup>. Hier klopt het niet (oppervlakte getal is groter).
Uitgedrukt in inches: omtrek = 6.3 inch, oppervlakte = 2.48 vierkante inch. Hier klopt het ook niet (oppervlakte getal is kleiner).
En aangezien van een willekeurig vlak figuur niet vaststaat in welke eenheden je zijn afmetingen moet uitdrukken (dat mag je namelijk zelf weten), kun je dus niet zeggen dat zijn lengte en oppervlakte hetzelde getal zijn.
Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid<sup>2</sup>.
Dat noem ik geen 2-dimenionaal figuur, en dat is wel wat er in de oorspronkelijke vraag bedoeld werd denk ikEen lijnstuk (heeft omtrek<>0; oppervlakte =0)Rogier schreef:Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid2.
Nee uiteraard, maar hij vroeg ook alleen om hetzelfde getal.als je met eenheden begint klopt het gewoonweg nooit omdat je met cm en cm² zit. wat NIET gelijk is.
Dat noem ik geen 2-dimenionaal figuur, en dat is wel wat er in de oorspronkelijke vraag bedoeld werd denk ikrodeo.be schreef:Een lijnstuk (heeft omtrek<>0; oppervlakte =0)Rogier schreef:Sterker nog, voor ieder vlak figuur bestaat wel een eenheid waarin de omtrek van dat figuur in die eenheid hetzelfde is als de oppervlakte in die eenheid2.![]()
Okee.. dan geldt het voor ieder vlak figuur met een oppervlakte ongelijk aan nulEn als je het wel als een 2dimensionaal lichaam beschouwt dan heeft hij wel een omtrek.
Okee.. dan geldt het voor ieder vlak figuur met een oppervlakte ongelijk aan nul![]()