Puzzel Puzzels
Does
Artikelen: 0

Jood

Jood wordt in het dagelijks leven vaak jodium genoemd. Mag een chemicus dat ook of is het uitsluitend Jood?

Deze vraag naar aanleiding van een meningsverschil met mijn zoon.

Groet Does

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 10 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 5 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

SES Creative - My First - Kleurpotloden XL - Dikke Potloden - 8 Verschillende Kleuren - Goede Grip - Tekenen - Speelgoed 1 tot jaar

Bekijk product

Vreggie

Re: Jood

Jood en jodium zijn twee verschillende dingen jood is I2 jodium is een oplossing van I- ionen.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Raspoetin

Volgens wikipedia kan het allebei. Ikzelf associeer jodium echter meer met wat in het artikel Betadine genoemd wordt, dus ik spreek liever van jood.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
RubenM

Jodium is zeker geen oplossing van I- ionen. De namen jood en jodium komen gewoon naast elkaar voor (jood wat meer in de chemische wereld, jodium in de medische wereld).
Jor_CF

Ik zeg altijd Jood...
Ramoonus

Volgens wikipedia kan het allebei. Ikzelf associeer jodium echter meer met wat in het artikel Betadine genoemd wordt, dus ik spreek liever van jood.
wikipedia vertrouw je wilde je zeggen?
Raspoetin

Raspoetin schreef: Volgens wikipedia kan het allebei. Ikzelf associeer jodium echter meer met wat in het artikel Betadine genoemd wordt, dus ik spreek liever van jood.
wikipedia vertrouw je wilde je zeggen?
Vaak wel ja. Heeft wikipedia ongelijk dan?

Edit: Aanvulling: Ik vertrouw wiki, maar niet blind.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Marjanne

Ik zie het gebruik van ´jood´ voor ´jodium´ hetzelfde als chloor voor chlorum, broom voor bromium, astaat voor astatum, wolfraam voor wolframum, molybdeen voor molybdenum, boor voor borium, rutheen voor ruthenium, uraan voor uranium, ...

Maar jood en jodium zijn inderdaad I2. Niet een oplossing van jood/jodium in iets, zoals een KI-oplossing.
phj

Ik zie het gebruik van ´jood´ voor ´jodium´ hetzelfde als chloor voor chlorum, broom voor bromium, astaat voor astatum, wolfraam voor wolframum, molybdeen voor molybdenum, boor voor borium, rutheen voor ruthenium, uraan voor uranium, ...
Mag je het ook hebben over thal, neptuun, plutoon, kaal, baar, scand, naatr, enz.?

Ik gebruik uitsluitend de term jood.

Ik denk dat dat komt doordat leken vaak de term jodium gebruiken, maar ten onrechte: in de context van betadine of de oplossing in alcohol: jodiumtinctuur.

Toch denk ik niet dat ik snel de term chlorum zal gebruiken, ook al doelt 99% van de bevolking met "chloor" op bleekmiddel.
Ramoonus

Marjanne schreef: Ik zie het gebruik van ´jood´ voor ´jodium´ hetzelfde als chloor voor chlorum, broom voor bromium, astaat voor astatum, wolfraam voor wolframum, molybdeen voor molybdenum, boor voor borium, rutheen voor ruthenium, uraan voor uranium, ...
Mag je het ook hebben over thal, neptuun, plutoon, kaal, baar, scand, naatr, enz.?

Ik gebruik uitsluitend de term jood.

Ik denk dat dat komt doordat leken vaak de term jodium gebruiken, maar ten onrechte: in de context van betadine of de oplossing in alcohol: jodiumtinctuur.

Toch denk ik niet dat ik snel de term chlorum zal gebruiken, ook al doelt 99% van de bevolking met "chloor" op bleekmiddel.
kaal staat in de dikke van dale

maar niet als chemische stof Afbeelding
Adriaan_CF

Ik werk met jodium en noem het altijd jodium. Semantisch en semitisch gezien vind ik het raar om het jood te noemen. En dat is absoluut niet antisemitisch bedoeld.

Als je iets vaak gebruikt dan zal je het gaan afkorten, als ík het over jodium heb bedoel ik dan normaliter ook eigenlijk "het resultaat van een terugtitratie met thio van een 0.0394 N jodiumoplossing nadat deze oplossing ...." (ofwel het jodiumgetal) (en over THIO zal ik het maar helemaal niet hebben).

Zolang iedereen weet wat je met iets bedoelt maakt het dan ook geen **** uit hoe je iets zegt. :P
SuperwiseMan

Nu we het toch over jood hebben , weet iemand misschien het massagetal van jood? Op Wiki staat wel Atoommassa maar daar staat 126,90 . Dat leek mij niet een logisch getal.

Bvd Swm
ArcherBarry

zoek het periodiek systeem op op internet
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Fuzzwood

Ze hebben het daar over I, niet I2

ads

Steun Sciencetalk Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Nuvance SD Kaart Lezer - SD Kaartlezer USB C - Card Reader - Incl. Usb & 8-Pin Converters - Geheugenkaartlezer Micro SD - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Omdenken scheurkalender - 2026 - Kalender

Bekijk product

Steun Sciencetalk HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

HP DeskJet 2810e - All-in-One Inkjetprinter - Geschikt voor Instant Ink - Wit

Bekijk product

scientist 1

Voor mij maakt het niet uit of je nu jood of jodium, uraan of uranium,... gebruikt.

Maar kom niet af met namen als gedeflogistoneerde lucht, gefixeerde lucht, salmiak, vitriool, epsomzout of caustische soda. ;)

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “Analytische chemie en data-analysetechnieken”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!