Puzzel Puzzels
Red BoriZ
Artikelen: 0

Re: bestaat tijd???

Tijd bestaat volgens mij wel, maar net als Wezel al zei moet je denk ik kijken naar wat je onder tijd verstaat.

Ik geloof niet in een vierde dimensie. Tijd kennen wij alleen als referentiemiddel en voor de rest bestaat tijd niet.

Alles wat er gebeurt gebeurt in de ruimte, doordat dingen elkaar opvolgen ontstaat er schijnbaar "tijd". En dat is de tijd die wij waarnemen.

Dit kun je onderbouwen door te zeggen, dat als ik alle elementaire deeltjes terugzet als op een dag terug, dat we dan schijnbaar een dag terug gaan in de tijd.

Hiermee sluit ik een vierde dimensie niet helemaal uit, maar wij kunnen die dimensie in ieder geval niet waarnemen. Wij zien tijd als een opvolging van gebeurtenissen, het leven is dus gewoon één grote speelfilm (een humoristisch drama als ik dat zeggen mag).
"Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away."

- Philip K. Dick

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 75 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

bol cadeaukaart - 100 euro - HiepHiep

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Logitech G G102 - Gaming Muis - Wit

Bekijk product

Chriis

Is het niet net zo logisch om het bestaan van ruimte (afstand) ter discussie te stellen??
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Interface

Inderdaad. Tijd en ruimte zijn de achtergrond waarop alle fysische wetten zich afspelen, als een groot toneel so to speak. Zoals Chriis al opperde of ruimte dus net zo goed ter discussie gesteld kan worden is een legitieme vergelijking hoe zinloos de discussie is. (zinloos, maar wel fascinerend).

Stel jezelf inderdaad de volgende vraag, wat is ruimte? :)
The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity, but why don't we just take the safety labels off of everything and let the problem solve itself?
Chriis

Ik open een nieuw 'topic' wat is ruimte?, bestaat ruimte?.
The Black Mathematician

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=11875

http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...showtopic=11908

Nog twee topics over een soortgelijk onderwerp.

Is het geen idee om hier een overkoepelend topic van te maken?

"Wat is tijd, ruimte en energie?"

Of zullen we er ook nog impuls bij zetten? Dat heeft ruimte ook een tegenhanger gekregen.
Chriis

Hier een 'theorie' van een zeker persoon, die wel goed past in deze discussie:

TIME WILL TELL: http://www.beotel.yu/~mmalovic/newtime.htm
Anonymous

Chriis schreef:Hier een 'theorie' van een zeker persoon, die wel goed past in deze discussie:

TIME WILL TELL:http://www.beotel.yu/~mmalovic/newtime.htm
Wel leuk......Maar het haald het concept tijd niet onderuit.....De tijdsmeting kan dan wel variabel zijn en dus relatief. Rotatie en beweging echter blijven wel een tijdsVERLOOP behouden.
Chriis

Hier een ander, die in 'Noorderlicht' is geweest:

Killing Time - http://noorderlicht.vpro.nl/afleveringen/2380593/
ThePhilosopher

Een Belg schreef:Als tijd al zou bestaan is het toch een zeer speciale dimensie.

Je kan er niet in reizen zoals in de 3 andere ruimtedimensie's.

De tijd is volgens mij een handig truukje, een model ,voor praktisch gebruik.

Maar ik denk dat tijd niet bestaat.

Je kan tijd ook niet meten.

Alleen verplaatsingen in de ruimte zijn een maat voor de tijd.

Een beetje onrechtstreeks dus.

Gewoon een persoonlijk gedachte.
3 dimensies bepalen een gebeurtenis

de 4e dimensie (tijd) zorgt voor de opeenvolging van die gebeurtenissen

wat nou als de enige dimensie waarin wij reizen tijd is... het leven is toch niets anders dan een opeenvolging van gebeurtenissen?
What we do in life echoes in eternity
Red BoriZ

ThePhilosopher schreef:3 dimensies bepalen een gebeurtenis

de 4e dimensie (tijd) zorgt voor de opeenvolging van die gebeurtenissen

wat nou als de enige dimensie waarin wij reizen tijd is... het leven is toch niets anders dan een opeenvolging van gebeurtenissen?

Als wij alleen in tijd reizen waar komt de rest (materie) dan vandaan. Als je naar ruimte kijkt is materie te verklaren, het verdeeld zich in de ruimte, maar hoe zou dat zitten met tijd? Tijd kun je weer wel in ruimte verklaren, veranderingen in de ruimte is tijd.

- Philip K. Dick
Spuit11

Volgens mij heeft tijd wel een begin, zo kan tijd namelijk beschreven worden. Je kan tijd uittkenen op een as. Bij de Big Bang is t=0.
T= niet 0 bij de Big Bang..... We weten immers niet wat er voor was....Het eenigste wat we doen is T=0 toekennen aan dat moment in T :wink:
ThePhilosopher

Off-topic maar red boriz: Stroomsterkte neemt AF bij grotere weerstand (dunnere draad)
What we do in life echoes in eternity
Anonymous

Tijd en ruimte zijn in mijn ogen de basis van toekomst en verleden.Alle Energie die wij zien is afhankelijk van dit concept.

Tijd en ruimte vormen de CD met informatie,van het Toen,Nu en Straks.Energie is de laser die,die informatie leest en de werkelijkheid beschrijft.
Anonymous

Beetje vreemd topic. Natuurlijk bestaat tijd. Tijd is een menselijk concept om gebeurtenissen in te ordenen, en sinds een eeuw weten we dat tijd en ruimte met elkaar verweven zijn.

Bestaat ruimte? Bestaat massa? Licht? Wat dan ook? Dat zijn toch ook allemaal menselijke concepten om de natuur te beschrijven ? Waarom wordt daar dan niet aan getwijfeld? Er bestaat niet zoiets als een "absolute omschrijving", en dat wordt vaak wel geimpliceerd met de uitspraak "tijd bestaat niet".

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 1,5TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 15 / 15 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas

Bekijk product

Red BoriZ

Beetje vreemd topic. Natuurlijk bestaat tijd. Tijd is een menselijk concept om gebeurtenissen in te ordenen, en sinds een eeuw weten we dat tijd en ruimte met elkaar verweven zijn.
Tijd bestaat wel voor ons, maar is er in weze niet. Verandering in ruimte is tijd, dus een echte aparte dimensie heeft tijd niet nodig.

Tijd, zoals wij die waarnemen, is dus 'slechts' een ilusie.

Begrijp me niet verkeerd, tijd zou kunnen bestaan, maar wij zien die echte tijd niet. Wij zijn alleen de veranderingen in de ruimte.

- Philip K. Dick

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!