Puzzel Puzzels
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Nat schreef:+ Hoe komt het dat wanneer je zwanger bent, je instinctief aanvoelt of het een gezonde zwangerschap is, of het een jongen of meisje is, zelf het kleur haar kon ik al 'aanvoelen'.

Sowieso krijgen we signalen van ons lichaam, maar geven we ook onbewust signalen door aan ons eigen lichaam.
Dat is nu net mijn theorie, ik beweer:

"DNA van nakomenling worden ge-optimaliseerd met info over huidige omstandigheden"

Het blijkt inderdaad vaker voor te komen dat een zwangere vrouw al tijdens de draag periode weet of het een jongen of meisje wordt. Maar of dit wetenschappelijk bewezen is, weet ik niet.

ads

Steun Sciencetalk Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Western Digital Elements Portable - Externe harde schijf - 2TB

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking luxe

bol cadeaukaart - verpakking luxe

Bekijk product

Steun Sciencetalk Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Donald Duck - Scheurkalender - 2026 - Elke dag een snaterlach!

Bekijk product

Gebruikersavatar
timwaagh
Artikelen: 0
Berichten: 293
Lid geworden op: wo 16 mar 2005, 15:50

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Dat mensen lang blijven worden ligt eraan dat onze voeding nog steeds beter en goedkoper word en dat men dus nog steeds langer wordt. Ook komt het voor een deel doordat omdat de gemiddelde mens groter is op een bepaald moment, je ook bij een langere lengte naar de dokter stapt omdat je te klein bent. Daardoor wordt misschien de gemiddelde lengte kunstmatig hoog gehouden. Ook kiezen langere mensen (eerste stimulans voor lengte is duidelijk: voeding) misschien ook langere partners en wordt lengte een soort van pronkeigenschap (als bij pauwen de verentooi). Maar aangezien de selectiedruk op mensen erg laag is, hoeft het niet zo te zijn dat evolutie hier een rol in speelt. Maar ook is het echt zo dat onze voeding (met vitaminepillen ed) gewoon veel beter is dan die van de vorige generatie, dus misschien is voeding al afdoende verklaring.

Ik kan me geen geval herinneren van een gebied waar langdurige (meer dan 3 generaties) voedselschaarste heerst en waar de mensen nog steeds lang zijn.
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

volgens mij gelden ongeveer de volgende feiten:

kleine mensen vaak kleine ouders hebben,

ook worden kinderen vaak langer dan de ouders.

Langere mensen krijgen vaak ook langere kinderen.

mensen uit aziatische landen geboren in nederland blijven hier ook kort.

toch zorgt langdurig goede voeding voor betere groei.

mijn theorie:

het lijkt dus dat het nageslacht sneller groeit doordat ouders al een betere voeding hebben gehad. Er is dus informatie over de 'voeding' overgedragen van ouders op het nageslacht.
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

In veel opzichten is het voedsel in azië beter dan in de westerse wereld. Het word maar lastiger en lastiger :shock:
"Meep meep meep." Beaker
Michael Tuk
Artikelen: 0
Berichten: 206
Lid geworden op: di 26 okt 2004, 00:39

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

In veel opzichten is het voedsel in azië beter dan in de westerse wereld. Het word maar lastiger en lastiger :shock:
Nou, dat denk ik niet. Het is alleen voor de Aziaten zelf beter.

Het is waar dat het inheemse voedsel van één ras ook vaak door andere rassen lekker gevonden wordt, maar het is ook waar dat voedsel dat alles bevat dat noodzakelijk is voor het voortbestaan van één ras, misschien ontoereikend is voor leden van een ander ras. En niet alleen dat, veel voedingsmiddelen die door een bepaald ras geregeld gegeten worden, kunnen in feite giftig zijn voor andere rassen.

Minderheidsgroepen in Europa blijven vasthouden aan hun eigen voedsel. Het komt niet alleen omdat zij dat liever eten. Zij hebben dat nodig.

Overigens was de gemiddelde lengte van de Europeanen in de Bronstijd langer dan tegenwoordig.
Wat niet kan bestaat niet.
spiceant
Artikelen: 0
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 20 jun 2005, 14:44

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Volgensmij is het vrij bekend dat in gebieden met genoeg voedsel dieren (door evolutie) steeds groter worden.
Gebruikersavatar
Mat '64
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: do 14 apr 2005, 23:05

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik zie dat wij gemiddeld de langste zijn wel terug, voornamelijk als ik reis!:

Nederlanders hebben over het algemeen veel moeite om in de vliegtuig te zitten, je hebt immers heel weining ruimte (tenzij je met Business Class vliegt).

Dat zie ik ook als men de TGV of de Thalys neemt die beiden zijn ontworpen en gebouwd door Alstom (Frankrijk) :shock: Ontwerp is dus gebasseerd voor de fransen ;) Fransen zijn over het algemeen kleiner dan Nederlanders en wordt dus het materieel bestempelt als Bagger door de nederlanders in verband met weinig ruimte.

Geen wonder dat Peugeot onder de nederlanders niet heel erg populair is! (of zie ik dat nu helemaal verkeerd???)

Zelf denk ik dat de Oorzaken zijn dat wij gemiddeld het langste mensen zijn van de wereld: dat het niet alleen erfelijk bepaald is, maar ook aan de Mileau om ons heen. Erg gunstig mileau om lang te zijn (denk ik).

(P.S: Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen fransen)
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

[quote='Mat '64']Fransen zijn over het algemeen kleiner dan Nederlanders en wordt dus het materieel bestempelt als Bagger door de nederlanders in verband met weinig ruimte.

Zelf denk ik dat de Oorzaken zijn dat wij gemiddeld het langste mensen zijn van de wereld: dat het niet alleen erfelijk bepaald is, maar ook aan de Mileau om ons heen. Erg gunstig mileau om lang te zijn (denk ik).[/quote]

Dus in Frankrijk is het milieu slechter dan hier? Of ligt het aan het Franse voedsel? :shock:
Gebruikersavatar
Diesel Power
Artikelen: 0
Berichten: 193
Lid geworden op: di 19 apr 2005, 20:24

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Geen wonder dat Peugeot onder de nederlanders niet heel erg populair is! (of zie ik dat nu helemaal verkeerd???)
Dat zie je inderdaad verkeerd. Peugeot wordt wel degelijk goed verkocht in Nederland. Maar je merkt inderdaad wel dat de fransen kleiner zijn dan ons. Wij hebben zelf een renault scenic en daar moesten we een speciale hoofdsteun voor kopen omdat die anders te laag was.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet
Gebruikersavatar
Mat '64
Artikelen: 0
Berichten: 31
Lid geworden op: do 14 apr 2005, 23:05

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

oops Mis-uitgelegd.
Dus in Frankrijk is het milieu slechter dan hier? Of ligt het aan het Franse voedsel?
Ik bedoelde, dat het mileau bij ons Gunstig is om lang te zijn (misschien ius het toch Natuurlijke Selectie), misschien hebben wij het slechter, of beter? Ik denk dat wij het slechter hebben, zie enkele Berichten hoger voor gevolgen om een lange lengte te Hebben.

Nederland is plat, ligt ook onder Zeeniveau en heeft een heel ander lucht, dan in Frankrijk. (of niet?)

Hopelijk is het nu duidelijk, waar ik will op Richten. :shock:
Gebruikersavatar
Wouter_Masselink
Artikelen: 0
Berichten: 8.560
Lid geworden op: ma 13 okt 2003, 09:54

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik zie niet in wat de luchtdruk (daar doel je toch op) voor invloed heeft op de mens. Deze minime verschillen maken voor de evolutie niets uit. Wanneer men te maken heeft met een lagere druk zal je waarschijnlijk kortere mensen aantrefen (puur theoretisch gezien)

De luchtkwaliteit in Nederland is bedroefend slecht. Als dit al enig effect zou moeten hebben is dat dan de groei wordt geremd bij kinderen (wat resulteerd in kortere volwassenen). Aangezien dit ook niet het geval is kan je er dus vanuit gaan dat deze theorie niet klopt.
"Meep meep meep." Beaker
Gebruikersavatar
Lady
Artikelen: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: do 27 jan 2005, 13:07

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

:shock: Hoi Leuke Gast.

Ik denk dat de wetenschap het D.N.A. blauwe profiel plaatje... tot op heden altijd alleen maar achteraf heeft bepaald.

Ook omdat het een nieuwe methode is en een dure ook nog... en voorheen weken tot maanden duurde voor men de uitslag er van had.

Ik denk dat tussen A...en....B van alles via De GEN-processen in dat D.N.A plaatje dingen kunnen doen veranderen.

vb.

Als je een jaar of wat het TV. programma Spporloos hebt gekeken...zie je dat de geadopteerde kinderen vanuit Azië en Zuid-Amerika ed. als ze hun ouders ea. familie na en decennia of meer...terug zien... ze bijna allemaal met kop én schouders boven die hele familie daar uitsteken. Hun hele habitus (Dat genetisch bepaald heet via de wetenschap...) is dus veranderd. Als ze daar waren gebleven waren ze qua habitus net zo gebleven als dat hele ras type er. Die in alle eeuwen klein en vaak smal van lichaam zijn vergeleken met de Noord Europeanen.

Komen ze als jong kindzijnde in Noord Europa én worden ze ook nog opgevoed ed. door Noord Europeaanse mensen... dan worden ze 70% of meer kans net zulke lange mensen als die van het Noord Europeese ras.

maw. Tijdens het leven zelf kan het DNA blauwplaatje tov eerst veranderen...

ipv. Het heet dat het al bepaald is oa. de lengte van het lichaam ed. Blijkt het zelfs een eeuwen oude ras DNA. te doorbreken .

...en ze niet klein blijven als hun familie daar en niet smal ed. maar stevige...grote Noord Europeanen geworden zijn... net als de Europeanen in die gebieden zelf zijn ze geworden.

Dus zo genetisch is het niet bepaald... want dat wordt er altijd over gezegd als het om het DNA. plaatje ed. dingen gaat.

Ik denk dat via het GEN-proces tussen A...en...B die dingen veranderen kunnen en dit is er nog maar één vb. er van.

Interessant is dus in feite om het DNA. te bepalen van al die baby's die van aldaar naar Europa komen en bij Europeaanse mensen worden groot gebracht... en dan als ze teeners zijn en ouder...het DNA ed. nogmaals te bestuderen van ze. Want dat zij nu tig's groter en breder zijn dan de hele familie aldaar... moet mi. toch ergens in dat DNA. te vinden zijn. al die verschillen.

Dus vooraf DNA. bepalen én achteraf DNA. bepalen... zouden ze mi. is wetenschappelijk moeten gaan doen.

En niet alleen tov. lange of korte mensen ed. als onderwerp.

Maar dan kan je de polls ook beter invullen. ed vraagstukken. ook wetenschappelijk.

Ik zelf ben het nl. te vaak er niet mee eens dat al die dingen heten...Genetisch bepaald. Ik gaf nu maar één voorbeeld er van. dat het dus niet als zodanig Genetisch bepaald is....maar waren al die kinderen daar gebleven lijkt het of het wel zo is...dat het Genetisch bepaald is..... omdat ze daar allemaal stukken kleiner en smaller van habitus zijn dan de Noord Europeanen.

Maar als je er oog voor hebt zie je...dat ook in de wetenschap....niet alles is zoals het lijkt......schijnt....heet...dunkt...doet voorkomen....blijkt...

Dit is één zo'n vb er van.

Je vraag Waarom Nederlanders langer worden is weer een ander onderwerp ervan. Daar heb ik nu geen antwoord opgegeven. Sorry..

Groetjes van Lady ;)
Ik ben geen wetenschapper, heb wel veel belangstelling voor van alles. Ik hoop veel te leren van de mede forummers
Gebruikersavatar
Leuke gast
Artikelen: 0
Berichten: 1.166
Lid geworden op: do 11 nov 2004, 12:41

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Ik kreeg laatst nog een mailtje van iemand, over dit onderwerp.

mogelijk dat hormonen hierbij een rol spelen.

In de 80e jaren werd het nederlandse vee ingespoten met hormonen zodat het vee sneller dikker wordt, Deze stoffen komen uiteindelijk ook in onze voedsel keten.
Gebruikersavatar
Jan van de Velde
Artikelen: 0
Berichten: 51.342
Lid geworden op: di 11 okt 2005, 20:46

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

Leuke Gast schreef:
In de 80er jaren werd het Nederlandse vee ingespoten met hormonen zodat het vee sneller dikker werd. Deze stoffen komen uiteindelijk ook in onze voedselketen.
http://www.voedingscentrum.nl/voedingscent...en/hormonen.htm
De zes kunstmatig geproduceerde hormonen die buiten de EU mogen worden gebruikt, zijn 17 β-oestradiol, progesteron, testosteron, zeranol, trenbolone en melengestrol acetaat. Het gebruik wordt daar toegestaan omdat er volgens nationale en internationale organisaties zoals de Amerikaanse FDA en de wereldgezondheidsraad (WHO) bij een normale dagelijkse consumptie van vlees, melk en eieren geen effecten zijn vastgesteld op de gezondheid. De eventuele hormoonresten in het vlees en de melk worden namelijk na consumptie snel afgebroken in het lichaam. De EU verbiedt het gebruik van deze hormonen uit voorzorg, vanwege mogelijke gezondheidsrisico’s. Hierdoor is het verboden in de Europese Unie vlees of melk te verkopen dat met groeibevorderende hormonen is geproduceerd.


geen effecten vastgesteld, in Europa wel verboden uit voorzorg.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270

ads

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Kobo Libra Colour - E-reader - 7 inch kleurenscherm - 32GB - Luisterboeken - Wit

Bekijk product

Steun Sciencetalk Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Brepols bureau agenda 2026 - SATURNUS LUXE [0.216] - LIMA - Bureau agenda - 1 dag op 1 pagina - Dagoverzicht - Blauw - 13.3 x 20.8 cm

Bekijk product

Assassinator
Artikelen: 0
Berichten: 4.546
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 21:42

Re: Waarom worden 'Nederlanders' langer?

ok, dus het is waarschijnlijk genetisch, maar waarom dan in een land als dit? is lengte hier zo handig? zou het komen door het feit dat ons land vrij laag ligt?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “💡 Theorieontwikkeling”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!