Hallo,
Bij mijn lab is door Loyds de vraag neergelegd "mag jij de waarden van een ander lab overnemen?"
Dmv een ringonderzoek wil ik valideren of ik waarden wel of niet van het andere lab mag overnemen.
Na veel informatie te hebben ontvangen over verschillende methoden en door te hebben genomen is mijn keuze gevallen op de 1 factor anova methode zoals beschreven op pag 109 andries de vries 1ste druk.
Nu heb ik deze methode in praktijk gebracht. Echter de mensen waar ik de resultaten aan moet voorleggen snappen het niet. Voorbeeld: ze vergelijken mijn resultaat van een betrouwbaarheidsinterval met de standaardeviatie van de metingen. Etc. Etc.
Nu heb ik vrijdag een gesprek en wil ik helder voor mezelf hebben waarom bepaalde methoden wel en niet voldoen aan het beantwoorden van de vraag.
De volgende methode's komen aan bod:
- 1-factor ANOVA
- MSA (klassieke GR&R)
- 3*s methode
In mijn ogen zijn de laatste twee niet bruikbaar omdat:
- MSA een (meet)methode validatie is. Als deze gebruikt wordt voor het ringonderzoek zullen de resultaten een nieuwe intepretatie moeten krijgen mbt vergelijk van lab's
- 3*s methode is een methode om je upper en lower control limit te bepalen. Hier haal je geen systematische fouten eruit tussen labo's. Meer voor een continue proces.
Ik wil dus graag voor mezelf zeer helder hebben waarom bepaalde methoden wel of niet gebruikt zouden moeten worden zodat ik me in het gesprek goed kan motiveren.
Alles wat iemand hieraan kan bijdragen is zeer welkom!
Thanks!
Puzzels