Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Pipi
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 16:13

Vraag over titratie

Voor mn PO heb ik natronloog en ammonia met zoutzuur moeten titreren. Ik heb het uitgezet in een grafiek, maar hoe weet ik wat het equivalentiepunt is?

Verder moet ik de molatireit van natronloog en ammonia berekenen. Hoe moet dat? Di dingen ben ik ff helemaal kwijt.

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - verpakking hip

bol cadeaukaart - verpakking hip

Bekijk product

Steun Sciencetalk Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Logitech M185 - Draadloze Muis - Blauw

Bekijk product

Steun Sciencetalk Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Screenprotector - 2 stuks - Geschikt voor iPhone 17 Pro Tempered Glass - Extra Sterk – beschermglas screen protector

Bekijk product

sdekivit
Artikelen: 0
Berichten: 704
Lid geworden op: do 09 dec 2004, 17:30

Re: Vraag over titratie

equivalentiepunt in je curve is het punt waarbij de raaklijn aan de curve het steilste loopt.

mol H+ = mol OH-

dus gebruik je reactievergelijking en verhouding om mol OH- uit te rekenen.

2: gebruik de formule

(V * M * a)zuur = (V * M * a)base met V = volume, M = molariteit en a = waardigheid zuur/base
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

Pipi
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 16:13

Re: Vraag over titratie

Bedankt. ik ga nog ff mn best doen.
Pipi
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 16:13

Re: Vraag over titratie

De molariteit weet ik trouwens niet precies. Alleen dat het ongeveer 0,01 is. Verder weet ik dat ik 25,00 ml natronloog en ammonia gebruik en natuurlijk na hoeveel ml met zoutzuur het equivalentiepunt is.

Maar ik begrijp niet hoe ik de molariteit kan weten want wat is a?

Kan ik dat ergens in Binas vinden ofzo?
sdekivit
Artikelen: 0
Berichten: 704
Lid geworden op: do 09 dec 2004, 17:30

Re: Vraag over titratie

a = waardigheid van het zuur/base.Met andere woorden: hoeveel kan het zuur/base maximaal afstaan/opnemen

zo is a voor zoutzuur 1, maar bij citroenzuur bijvoorbeeld is a=3 want citroenzuur is een driewaardig zuur.

als je ammonia titreert met HCl dan kun je dat op 2 manieren doen:

H3O(+) + NH3 --> H2O + NH4(+)

en dan aantal mol H3O+ uitrekenen uit HCl: V * M

dan is de verhouding 1:1 dus hebben we evenveel NH3 als toegevoegd H3O(+) en dus [NH3] = mol / volume

2:

V * M * a = V * M * a

--> volumes invullen, molariteiten invullen (onbekende is natuurlijk x M) en a voor natronloog en ammoniak is 1.

snappez vous?

ads

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

bol cadeaukaart - 15 euro - Bedankt!

Bekijk product

Steun Sciencetalk Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Canon RP-108 - Instant fotopapier - Inkt/papierset - Voor SELPHY CP-printers - Origineel - 10 x 15 cm formaat - 108 sheets

Bekijk product

Steun Sciencetalk bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

bol cadeaukaart - 10 euro - Voor jou

Bekijk product

Pipi
Artikelen: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: do 24 feb 2005, 16:13

Re: Vraag over titratie

merci bien

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!