Even terug naar het begin van het verhaal, vloeibaar kwik en zijn giftigheid. Ik herinner mij dat lang geleden een onverlaat Israel in de problemen probeerde te brengen door kwik te spuiten in sinaasappels die naar Europa verscheept gingen worden. De clou was Israel te treffen door de lebenswichtige export van sinaasappels in discrediet te brengen. Dit verhaal is wekenlang voorpaginanieuws geweest. Ik meen dat het zich afspeelde in zomervakantietijd, de komkommers waren al rijp. Overigens geloof ik dat er nooit daadwerkelijk zo'n appelsien is aangetroffen.
Over de giftigheid is natuurlijk veel te doen geweest. Stel je voor dat je al sinaasappel etend kwik binnen krijgt. Wat zijn dan de gevolgen? Die zijn natuurlijk inclusief MAC- en andere waarden uitgebreid bediscussieerd.
Afijn. Als bijdrage aan de discussie berichtte iemand dat sommige epicuristen, natuurlijk gelocaliseerd in verre Arabische landen, kwik dronken om vervolgens, al bewegend met het onderlijf, een tactiele stimulus te ervaren in de maagwand! Heeerlijk! Onverbeterlijke lekkerbekken die arabieren, ook toen al!

Niks giftig, wordt gewoon - nou ja - weer uitgescheiden via het maagdarmkanaal, dat was althans de strekking van het verhaal.
Alleen realiseer ik me nu na al die jaren dat er in de maagwand van alles zit, maar geen tactiele receptoren. Ook toen al werd in de media vreselijk (excusez-le-mot) geouwehoerd!