Puzzel Puzzels
Napoleon1981
Artikelen: 0

Re: kwik

Nu ik er over nadenk, ik had laatst nog een mooie. Ik moest van een vat niet gehalogeneert organisch afval. Ik had onder andere THF (tetrahydrofuran) opgeschreven. Ik had dus alleen de letters THF neergezet. Komt EHS (environmental health and safety) dat vat dus ophalen en gaat moeilijk lopen doen omdat er Fluor in zou zitten..... Bleek dus een ventje te zijn met 0 chemische kennis maar die bij een cursusje geleerd had dat hoofdletter F fluor was en een vat moest laten staan 8-)

ads

Steun Sciencetalk Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Double A Premium printpapier A4, 100 vellen

Bekijk product

Steun Sciencetalk PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

PlayStation 5 - Disc Edition - Slim

Bekijk product

Steun Sciencetalk Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Lumina Mini Pro Beamer - Home Cinema - Projector - Android 11.0 - WiFi 6 & Bluetooth 5.2 - 4k Beeldkwaliteit - Projector Scherm - Wit

Bekijk product

ArcherBarry

HAHA :D geweldig
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

LvS_CF

Maar om effe terug te komen op het begin,

hoe gevaarlijk is metallisch kwik nou daadwerkelijk??

er word een hele hoop over gezegd door niet chemicie

er zijn chemcie die zeggen dat je het zonder gevaar kunt drinken en het alleen wat zwaar op de maag ligt.

Nou ken ik chemicie (ow ja ik ben er zelf ook half een) die overdruiven nogal graag

wat is jullie mening
woelen

Het metaal zelf is niet bijzonder gevaarlijk. Als je een druppel in zou slikken denk ik inderdaad dat de gevolgen minimaal zullen zijn.

Het grote risico zit in de vluchtigheid van kwik, gecombineerd met het extreem moeilijke opruimen. Als jij een beetje kwik morst in huis, dan spat het uiteen in ziljoenen minuscule druppeltjes, velen kleiner dan 0,1 mm in doorsnee, die overal in en tussen gaan zitten (kieren tussen planken, onder plinten, in kleine holtes van een betonvloer, etc.). Met een stofzuiger mag je het absoluut niet opruimen, daarmee maak je alleen maar nog kleinere druppeltjes.

Die druppeltjes verdampen heel langzaam en het gevolg is dat je in die ruimte waar het kwik is gemorst altijd een bepaalde concentratie kwikdamp is (niet zichtbaar en niet te ruiken). Vooral in een kamer, waarin je meerdere uren per dag verblijft is dat een ontoelaatbaar risico.

Dus, die situatie in Amsterdam op straat is niet zo bijzonder gevaarlijk, je zit in de open lucht. Het gevaar zit in morsen binnenshuis. Om die reden experimenteer ik zelf niet met metallisch kwik, omdat ik echt heel benauwd ben voor morsen van dat spul in mijn labje. Kwikdamp is erg giftig, en kwikzouten zijn ook bijzonder giftig.
Pierre Thomas

Even terug naar het begin van het verhaal, vloeibaar kwik en zijn giftigheid. Ik herinner mij dat lang geleden een onverlaat Israel in de problemen probeerde te brengen door kwik te spuiten in sinaasappels die naar Europa verscheept gingen worden. De clou was Israel te treffen door de lebenswichtige export van sinaasappels in discrediet te brengen. Dit verhaal is wekenlang voorpaginanieuws geweest. Ik meen dat het zich afspeelde in zomervakantietijd, de komkommers waren al rijp. Overigens geloof ik dat er nooit daadwerkelijk zo'n appelsien is aangetroffen. ;)

Over de giftigheid is natuurlijk veel te doen geweest. Stel je voor dat je al sinaasappel etend kwik binnen krijgt. Wat zijn dan de gevolgen? Die zijn natuurlijk inclusief MAC- en andere waarden uitgebreid bediscussieerd. Afbeelding

Afijn. Als bijdrage aan de discussie berichtte iemand dat sommige epicuristen, natuurlijk gelocaliseerd in verre Arabische landen, kwik dronken om vervolgens, al bewegend met het onderlijf, een tactiele stimulus te ervaren in de maagwand! Heeerlijk! Onverbeterlijke lekkerbekken die arabieren, ook toen al!Afbeelding Niks giftig, wordt gewoon - nou ja - weer uitgescheiden via het maagdarmkanaal, dat was althans de strekking van het verhaal.

Alleen realiseer ik me nu na al die jaren dat er in de maagwand van alles zit, maar geen tactiele receptoren. Ook toen al werd in de media vreselijk (excusez-le-mot) geouwehoerd!
rwwh

De LD50 van natriumchloride is ongeveer de helft van die van waspoeder. Met een kilo kun je zo een half dozijn mensen omleggen!

Kwik werd vroeger gebruikt als middel tegen verstopping (van de darmen).
StickyLou

Wow, dat is best al wel extreem. Persoonlijk eet ik nooit of bijna nooit zout, dus zal ik dan al maar sterven van iets anders :P
Beryllium

Wow, dat is best al wel extreem. Persoonlijk eet ik nooit of bijna nooit zout, dus zal ik dan al maar sterven van iets anders :P
Helaas voor jou dan krijg je met je gewone voeding al genoeg zout binnen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
Cyclops

Hier nog een link naar een kwikbericht.

De Noren schijnen wel haast te willen maken met opruimen.

Kan me zo voorstellen dat dit met oog op het milieu en het kwikgehalte in de Hollandse Nieuwe van volgend jaar ook niet echt een slecht plan is.

Leuke klus voor Mammoet, again!!
kippenborst

voor de mensen die wellicht hetzelfde dachten als/dan ik. "Je bewaard kwik toch onder water?"

het is wel degelijk oplosbaar in zeewater. (niet veel maar wel een beetje)

Tzeewater oplosbaarheid (ug/l)

...5......................17.2

...10....................23.6

...15....................31.6

...20....................40.6

...25....................54.9

...30....................69.7

maar gelukkig blijft het niet in het water, maar filteren die visjes het er wel uit :P

p.s. sorry moderatoren, het lukte me niet om een mooi tabelletje zonder puntjes te genereren zo snel
Jor_CF

Ja, en vis is ook onze voornaamste blootstellingsbron van kwik, het hoopt zich namelijk op in de voedselketen. Vooral haaien bijvoorbeeld lijden er zeer sterk onder (hoogste in de voedselketen).

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Nereb USB-C/USB Kaartlezer – microSD/SD/TF Card Reader – Met USB-A Adapter

Bekijk product

Steun Sciencetalk Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Plakbandhouder scotch c38 verzwaard zwart

Bekijk product

Fuzzwood

Toch fijn dat de Noren al enkele jare weten dat er kwik aan het ontsnappen is...

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “📰 Wetenschappelijk Nieuws”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!