lobry018
Artikelen: 0

Re: Kan de geest een virtual reality scheppen?

en wanneer wordt je dan wel wakker ??

anders blijf je altijd slapen
Anonymous

Inderdaad denk ik, dat de menselijke geest een virtual reality kan scheppen. Om er enige werkzaamheid en nut aan te geven dienen deze gedachtenspinsels omgezet te worden naar tastbare werkelijkheden.

Als die volgorde niet was aangehouden in het verleden, dan had de mens nu nog in grotten en voornamelijk van de jacht geleefd?!

Niet dat deze veranderde toestand iets voor de aarde heeft betekent hoor. De aarde draait wel door met of zonder de inmenging van de mensheid.

Eigenlijk is de weg voor het scheppen van een vitual reality niet zo interessant. Of we nu dromen, lucide dromen, denken, fantaseren of mediteren etc. en dat al of niet in groepsverband. In wezen komt het er allemaal op hetzelfde neer.

Uiteindelijk probeert de mens op allerlei manieren wegen te vinden om aan de werkelijkheid te ontsnappen of enige te begrijpen (andere) zin aan het leven te geven.
p__

Inderdaad denk ik, dat de menselijke geest een virtual reality kan scheppen. Om er enige werkzaamheid en nut aan te geven dienen deze gedachtenspinsels omgezet te worden naar tastbare werkelijkheden.
Een dingetje: ervaringen in lucide dromen kunnen ook tastbaar zijn.
Eigenlijk is de weg voor het scheppen van een vitual reality niet zo interessant. Of we nu dromen, lucide dromen, denken, fantaseren of mediteren etc. en dat al of niet in groepsverband. In wezen komt het er allemaal op hetzelfde neer.
Een virtual reality kan net zo interessant (en nog interessanter) zijn dan deze 'wakkere' wereld.
Uiteindelijk probeert de mens op allerlei manieren wegen te vinden om aan de werkelijkheid te ontsnappen of enige te begrijpen (andere) zin aan het leven te geven.
En wat is de werkelijkheid?
Anonymous

Beste P.

De werkelijkheid is, dat we als mens als levend wezen worden beschouwd.

Ik denk, dat we het daarover eens kunnen zijn.

Miljoenen jaren terug ontstond op de aarde het eerste begin van leven.

Als we de voorafgaande stappen even buiten beschouwing laten, dan resulteerde dat proces in een simpel eencellig wezen.

Dat wezen diende zich in stand te kunnen houden en voort te planten.

Dat in stand houden lukt een levend organisme niet zonder zich van de benodigde bouwstoffen te voorzien. Die bouwstoffen zijn bij levende organismen deels anorganisch maar ook organisch.

Dit heeft er oa toe geleid, dat een wat ingewikkelder levend organisme zich alleen in stand kan hoden door andere levende organismen als voedsel en leverancier van bouwstoffen te gebruiken.

In de praktijk betekent dit vaak het einde aan het leven van een ander organisme. Bij de mens werkt dit uiteindelijk net zo.

We eten en drinken etc. om voldoende bouwstoffen te bemachtigen om ons lichaam in stand te houden en zonodig te reproduceren.

In feite is een mens niet meer dan een grote verzameling eencelligen, die alle een eigen taak toebedeeld hebben gekregen. Bovendien hebben deze eencelligen als voorwaarde meegekregen, dat alleen blijvende samenwerking leidt tot het doel: in leven blijven en voortplanten.

Om aan deze voorwaarden te kunnen blijven voldoen, dient de mens zich dus dagelijks te voeden. Dat kan met plantaardig maar ook met dierlijk voedsel daarnaast dient er een voortdurende aanvulling van de watervoorraad te zijn.

Het eten van voedsel door de mens gaat echter altijd ten koste van andere levende organismen. De kroppen sla en kippenpootjes komen niet echt uit de lucht vallen?!

In dat opzicht staat de mens niet alleen natuurlijk. Alle levende organismen bedienen zich van dezelfde mogelijkheden, die zich op aarde voordoen.

Het enige bijzondere is, dat de mens zich (met verwijzing naar God) bovenaan de voedseltrap heeft geplaatst.

In deze strijd om voedsel en water geldt vooral het recht van de sterkste.

De mens beschouwt zich in dat opzicht als de sterkste op aarde.

Of dat werkelijk zo is, valt nog te bezien.

In elk geval is door de geschiedenis heen duidelijk waarneembaar, dat de mens, om aan de voorwaarden instandhouden en voortplanten steeds strijd heeft moeten leveren met concurrenten in deze wedloop.

Uiteindelijk heeft de mens als gevaarlijkste concurrent alleen nog te duchten van de mens zelf. De voorwaarden om het leven te behouden zijn niet misselijk en soms moeilijk te realiseren. Desnoods kan dat leiden tot het doden van andere mensen en hele bevolkingsgroepen.

Dat monsterlijke trachten we te compenseren, door God erbij te halen, door de voedselproduktie afstandelijk te maken en te houden, en het doden van de medemens vooral toe te schrijven aan onmenselijken en desnoods daarvoor een leger in leven te roepen om anderen van voedsel en water te beroven dan wel onze eigen voorzieningen te behouden.

De geschiedenisboeken staan er bol van. Lees dat nog maar eens na.

Ik zie dat toch als de voornaamste werkelijkheid.
p__

Ik zie dat toch als de voornaamste werkelijkheid.

En ik welk opzicht verschilt die werkelijkheid van een droomwerkelijkheid/virtual reality?
Anonymous

Beste P.

En ik welk opzicht verschilt die werkelijkheid van een droomwerkelijkheid/virtual reality?

In absolute zin zal er geen bijzonder verschil zijn.

Wat wel extra aan al onze mogelijkheden middels denken, dromen, lucide dromen, fataseren etc, is tov de werkelijkheid, dat we daarmee een middelen hebben om de werkelijkheid te ontstijgen.

In wezen is de werkelijkheid natuurlijk niet zo zwart wit als ik met het stukje trachtte te beschrijven.

Uiteindelijk hebben onze hersenen ook bereikt, dat de nadruk op de eerste levensvoorwaarden flink afgewend worden.

Kunst, Cultuur, Liefde voor de medemens etc. hebben het leven voor de mens flink veraangenaamd.

Middels onze mogelijkheden een virtual reality te scheppen kunnen we deze extraatjes in het leven nog verder vergroten

Vaak zijn ze (op dit moment) niet te verwezenlijken, maar de gedachte eraan kan al een stimulans zijn om de hoop levend te houden.

Dromen zijn bedrog, zei men vroeger en wellicht nog al eens.

Dromen zijn echter wel een middel om aan de soms alledaagse sleur te ontkomen.

Wat is er mooier dan de wereld te kunnen beleven en maken zoals ieder dat zelf wilt. Zelf het onmogelijke bedenken en een beetje voor God spelen, wat wil een mens nog meer?

Daartegenover staat, dat ook Hitler in zijn leven zijn dromen tot werkelijkheid heeft kunnen verheffen. Waar dat toe geleid heeft zal ik je niet behoeven te vertellen.
jeroentje

p schreef:Kan de menselijke geest een virtual reality voor zichzelf scheppen?

Zoja, wat zijn hiervan de mogelijkheden en limieten?

(ik heb het hier dus over een virtual reality die zich puur in de geest afspeelt, en zonder enige hulpmiddelen als bijv. computers of software)
Lucide dromen zijn inderdaad een mooi voorbeeld van een VR gecreerd door je eigen geest. Je bent immers meester over wat je droomt. Als je je bewust bent van dat je droomt dan kun je immers je eigen scenario bedenken.

Lucide dromen heb ik vaak, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik die alleen heb als ik licht slaap. Dat is zo'n beetje tegen de ochtend.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck
Michel

De vraag voor mij is wat bedoel je met de "geest"? Ziel of onderbewust zijn of ...........

Als je uitgaat van een dag bewustzijn waar het ego zich manifesteert en een droom bewustzijn waar de geest zijn manifesteert.

Dan zou ik stellen dat een gewone droom een virtuele realiteit is (onstaat uit de geest) en zodra een droom lucide wordt is het niet meer de geest maar het ego.

Verder geloof ik dat de geest een droom en onze aardse realiteit ervaart op hetzelfde niveau. vb: voor de geest is een droom net zo reeel als je dagelijkse ervaringen (hij ervaart het niet als virtueel)

Volgens verschillende spirituele stromingen word het onderbewustzijn gestuurd door gedachten. Zelfs gaan ze ervan uit dat als je iets wil in het leven dan moet je eerst de gedachten creeren (virtueel en als of het al zo is) en dan word het realiteit in je aardse bestaan.

Ook zijn er aanhangers van het idee dat de geest is geprogrammeerd met gedachten en dat in vele gevallen deze gedachten een belemmering zijn op het leven. Denk hierbij aan NLP en hypno-therapie. Vaak word er tijdens een therapie sessie gebruik gemaakt van visualisatie en imaginatie (virtueel) om de programmering te veranderen. (En uit ervaring kan ik je vertellen dat het bij mij heeft gewerkt)

Kijk eens naar informatie van Jose Silva www.silva.nl. Hij heeft een meditatie cursus ontwikkeld waarin hij via visualisatie en imaginatie informatie uitwisseld tussen dagbewustzijn en onderbewustzijn.

Als je interesse heb in uittredingen kijk dan een keer op de site van Robert Monroe. Hij kreeg in de 50er jaren spontaan uittredingen en heeft daar veel onderzoek naar gedaan. http://www.monroeinstitute.org/ (Ook zijn boeken zijn erg leuk)
Tommiesfeestjes

Google : Zeropointfield.

Als je de maan niet kunt zien is hij er dan wel?

Zeropointfield heeft te maken met : Je leven gebeurt zoals jij dat wil.
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!

Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?
Wezel

Voor zero point field zie ook http://sciencetalk.nl/forum/invision/in...p?showtopic=625 .

De nulpuntsveldtheorie stelt toch dat allerlei informatie uit de werkelijkheid via een soort alomtegenwoordig veld overgedragen wordt. Kan je wat uitleggen hoe je het verband ziet tussen het nulpuntsveld en het scheppen van een virtual reality?
Anonymous

p schreef:Afbeelding

Kan de menselijke geest een virtual reality voor zichzelf scheppen?

Zoja, wat zijn hiervan de mogelijkheden en limieten?

(ik heb het hier dus over een virtual reality die zich puur in de geest afspeelt, en zonder enige hulpmiddelen als bijv. computers of software)
Jij droomt niet zeker?

Terug naar “Filosofie”