Hallo,
Ik moet (binnen twee dagen al) een plan van aanpak inleveren over hoe je biodiesel kunt maken uit gebruikt frituurvet.
Ik heb alle benodigde informatie al kunnen vinden en een voorschrift kunnen opstellen, maar dit voorschrift gaat wel uit van "zuivere" plantaardige olie.
En aangezien frituurvet geen zuivere plantaardige olie is (zal het waarschijnlijk ook nooit worden, maar het moet zo zuiver mogelijk) moet het frituurvet eerst gezuiverd worden. Ik heb op internet al wat gezocht over het zuiveren van frituurvet, en kan wat vinden over eerst verhitten en filteren ofzo (maar staat verder niet echt uitgelegd) en natuurlijk ook gezocht op 'biodiesel' bij zoekfunctie en ook 'frituurvet' maar ook hier kan ik niets vinden.
Meestal wordt er doorverwezen naar de zoekfunctie 'biodiesel' waar al (voor mij dan toch) niets nuttigs staat over het zuiveren van frituurolie.
Dus mijn vraag: Weet iemand een eenvoudige methode om frituurolie te zuiveren? Binnen toch maximaal 2 uur tijd? (aangezien we 6 uur voor het practicum krijgen en ook nog biodiesel moeten maken in deze tijd?).
En kan iemand uitleggen wat het nut is van verhitten van frituurolie en het filteren ervan? Welke stoffen worden hiermee verwijderd?
Het is voor mij uiteindelijk de bedoeling om een plantaardige olie te krijgen.
Ik heb ook nog gelezen op een site van een project van biodiesel uitgevoerd door chemiestudenten (zo te zien precies hetzelfde project als ik moet doen) dat ze de frituurolie eerst zouden filteren en dan blenden. Maar er stond geen principe bij of iets dergelijks.
Alvast bedankt!
Puzzels