Voorbeeldvraag
Een glas bier van 155mL bevat 5 vol.% alcohol.
Bereken de massa in g van alcohol
Ga voor de dichtheid van bier uit van 1,0 g cm-3
Mijn aanpak:
Massa = Volume x Dichtheid
1) Massa bier = 155mL x 1,0 g cm-3 = 155g
2) In 155mL bier zit 5 / 100 x 155 = 7,75 mL alcohol
Dichtheid alcohol= 0,85∙103 kg m-3 = 0,85 g cm-3
3) Massa alcohol = 7,75mL x 0,85 g cm-3 = 6,5875 g = 7 g (1 sign. cijfer vanwege de 5 vol.%? )
Is de berekening hiermee goeduitgevoerd?
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag 1: Significante cijfers
1. Dien je alleen het hoofdantwoord (dus het antwoord van berekening 3) in het juist aantal sign. cijfers te geven?
2. Of ook de uitkomsten van de voorgaande "tussenberekeningen"? (in dat geval zou de uitkomst van berekening 1 dus 16∙101 g moeten zijn= 2 sign. cijfers vanwege de 1,0, en de uitkomst van berekening 8 dient dan 8mL te zijn= 1 sign. cijfer vanwege de 5 in berekening 2)?
Maar als je het antwoord van elke tussenberekening die nodig is voor het "hoofdantwoord" gaat afronden op het juist aantal sign. cijfers, en deze tussenantwoorden dan gaat gebruiken in de laatste berekenening, dan klopt het "hoofdantwoord" toch voor geen meter meer?
(Over sign. cijfers geeft mijn leraar aan dat je alléén het eindantwoord in het juist aantal sign. cijfers moet geven, en de tussenberekeningen juist niet. Maar een andere leraar vertelt weer dat je elke uitkomst in sign. cijfers moet geven. Hierdoor ben ik in de war geraakt)
Vraag 2: eenheden
Bij het gebruiken van de formule massa = V x ρ; welke eenheden horen bij elkaar?
Bijvoorbeeld:
massa = 5L x 5,0 g cm-3, of
Massa = 5mL x 5,0 g cm-3 ?
(Zelf denk ik dat het de 2e is, want 1 mL = 0,001 dm-3 = 1 cm-3. Klopt dit?)
Mag je de dichtheid ook aangeven in massa per L? Dus bijv. ρ=5 g L-1
Heb ik het in de berekening goed gedaan? (dus 1mL = 1 cm-3)?
Alvast zéér veel dank aan diegene die me hiermee helpen
PS: met 'hoofdantwoord' bedoel ik dat wat gevraagd wordt, dus in dit geval de massa in g van alcohol = het antwoord van berekening 3.
Dichtheid van alcohol heb ik zo uit de lucht gegrepen (volgens mij was het iets van 0,80∙103 kg m-3, maar dat weet ik niet meer zeker).
Puzzels