Puzzel Puzzels
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
saartje1991
Artikelen: 0

toepassingen acetylatie

Dag allemaal,

ik heb voor mijn PWS (profielwerkstuk) wat informatie nodig over acetylatie. Door middel van oude studieboeken ben ik ongeveer te weten gekomen hoe de reactie verloopt, maar ik ben nu op zoek naar enkele (relatief simpele) toepassingen van de reactie. Kan iemand mij verder helpen?

ads

Steun Sciencetalk Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Canon PIXMA TS4150i - All-in-One Inkjetprinter - Wit - Smartphone ready - Compact - Gebruiksvriendelijk

Bekijk product

Steun Sciencetalk Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Kobo Clara Colour - E-reader - 6 inch kleurenscherm - 16GB - Luisterboeken - Zwart

Bekijk product

Steun Sciencetalk Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Nereb® USB-C SD en MicroSD-kaartlezer - USB 3.0 - Aluminium Behuizing - Card Reader

Bekijk product

ArcherBarry

Re: toepassingen acetylatie

Acetic anhydride is commonly used as an acetylating agent reacting with free hydroxyl groups. For example, it is used in the synthesis of Aspirin.

Bron
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Scispace Scispace

Scispace is dé ai voor wetenschappers en onderzoekers. Ga naar SciSpace en profiteer van één van de beste ai's.

Scispace

hzeil

Heel bekend is het acetyleren van salicylzuur tot aspirine. Als motief wordt daarbij vermeld dat het geacetyleerde produkt veiliger voor de maag zou zijn. In het darmkanaal zou het salicylzuur weer teruggevormd worden om daarna verder als pijnstiller werkzaam te zijn.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website
jorgensw

Het kan ook als beschermgroep worden gebruikt voor amines en alcoholen.
Marjanne

Het wordt in de milieuchemie vaak toegepast om polaire moleculen minder polair te maken, zodat ze gaschromatografisch op een veel toegepaste (relatief apolaire) analytische kolom makkelijker te analyseren zijn.

Vaak zijn het -OH-groepen die worden geacetyleerd m.b.v. azijnzuuranhydride (bijv. van fenolverbindingen, carbonzuren, aminoverbindingen).

ads

Steun Sciencetalk Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Samsung Galaxy Tab A11 Plus - Wi-Fi - 128GB - Gray + 1 jaar extra garantie

Bekijk product

Steun Sciencetalk Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Systemyze Familieplanner Basic 2026 - Planner - Weekplanner - Gezinsplanner - Family Planner - 13 Maanden - Grijs

Bekijk product

Steun Sciencetalk Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2 - Nintendo Switch

Bekijk product

DrQuico

Je kunt ook aromatische moleculen (zoals benzeen) acetyleren. Deze Friedel-Craft acylering gaat via een electrofiele aromatische substitutie. Hierbij wordt een verbinding tussen koolstofatomen gemaakt. Deze reactie wordt gebruikt in de opbouw van organische moleculen bij ondermeer de synthese van farmaceutische producten.

Plaats een reactie

Je mail wordt niet openbaar getoond. Het wordt enkel gebruik voor contact of notificatie vanuit het beheer.

🗨️ Wat vind jij? Stel direct je vraag of geef je mening – zonder registratie. Je reactie zet het topic weer bovenaan bij 'Laatste posts' en trekt snel nieuwe reacties aan🔥. Mocht je als vaste bezoeker willen reageren, dan kun je je ook registreren.

Bevestig dat je geen robot bent door de volgende vragen te beantwoorden.

Noor heeft 10 knikkers. Ze verliest er 4 in het gras. Hoeveel heeft ze er nog?

Antwoord: (vul een getal in)

Er zitten 5 vogels op een hek. Twee vliegen weg. Hoeveel blijven er zitten?

Antwoord: (vul een getal in)

Terug naar “⚗️ Scheikunde”

Sciencetalk: Leer, deel of groei. Volg of geef een cursus op Sciencetalk!